سیراف

“سیراف” تاریخی به بلندای قدمت اسلام

بندر زیبای سیراف که یکی از قدیمی‌ترین شهرها و بنادر ایران در دوران صفویان و محل پهلوگیری کشتی‌های بزرگ بوده است، از جاذبه‌های بسیار دیدنی استان بوشهر برشمرده می‌شود.

شاید محدود افرادی باشند که نام بوشهر، دیار دلیرمردانی چون رئیسعلی دلواری و نادر مهدوی را نشنیده باشند. دیاری با سواحل دریای زیبای خلیج فارس، جاذبه‌های متعدد تاریخی و اجتماعی، هوای معتدل پاییز و زمستان، هوای مطبوع بهاری و پوشش گیاهی مناطق گرمسیری که همه دست به دست هم داده تا پایتخت انرژی هسته‌ای، یکی از پرحاذبه‌ترین و دوست داشتنی‌ترین استان‌های ایران برای گردشگران تبدیل شود.

به گزارش ایسنا، استان بوشهر در کنار عنوان سومین اقتصاد بزرگ ایران با دارا بودن ترکیبی از اقتصادهای بزرگ و متنوع نفت، گاز، پتروشیمی و نیروگاه‌ها و تاسیسات هسته‌ای و صنایع دریایی، کشاورزی، شیلات و معادن از پرجاذبه‌ترین استان‌های ایران به واسطه ۱۰ شهرستان‌ خود، محسوب می‌شود.

سیراف محل پهلوگیری کشتی‌های بزرگ در قدیم

شهرستان کنگان در مناطق گرمسیری و جنوبی استان بوشهر در کنار دارا بودن بخش عظیمی از پروژه‌های پالایشگاهی پارس جنوبی(منطقه پارس ۲) به واسطه بنادر کهن و تاریخی چون بندر باستانی سیراف، یکی از جاذبه‌های دیدنی استان بوشهر برشمرده می‌شود.

بندر زیبای سیراف که یکی از قدیمی‌ترین شهرها و بنادر ایران از دوران صفویان بوده، در شهرستان کنگان واقع شده است. این بندر محل پهلوگیری کشتی‌های بزرگ بوده که روابط تجاری بسیاری را با روم و یونان در اروپا، ماداگاسکار در آفریقا و کانتون چین در آسیا و در دوره‌های ساسانی و اسلامی داشته است.

بخش عمده‌ای از بندر سیراف با یک زلزله و سونامی در بهار سال ۳۹۸ق، زیر آب رفته و فقط قسمتی از بخش تاریخی آن از جمله مسجد جامع سیراف، قلعه نصوری، گوردخمه‌های دره لیر و بازار آن باقی مانده است.

مرمت سازه‌های تاریخی سیراف در حال انجام است

همزمان با بازدید میدانی از بندر زیبای سیراف و جاذبه‌های گردشگری و تاریخی این بندر، به گفتگو با سیدمهدی آذریان، مدیر پایگاه ملی سیراف پرداختم تا از آثار تاریخی این بندر برایمان بگوید.

مهدی آذریان در گفت‌وگو با ایسنا ضمن خبر از مرمت و بازسازی قورخانه(سرباز خانه) یا گمرک بنگسار، اظهار کرد: بر روی این بنای تاریخی از زمان کاوش یعنی حدود ۵۰ سال پیش در زمان کاوش وایت هاوس، باستان شناس انگلیسی، تاکنون هیچ اقدام مرمتی و استحکام‌بخشی صورت نگرفته بود که با توجه به موقعیت فرهنگی و گردشگری سیراف، پاکسازی و مرمت‌سازی، ساماندهی‌های محیطی و استحکام بخشی سازه‌ها انجام شد.

سید مهدی آذریان اضافه کرد: حدود ۶۰ درصد از پروژه سازماندهی این بنا انجام شده و در آینده نزدیک و در ادامه پروژه، مسیر دسترسی و گردشگری به این اثر ساماندهی شده است و آزادسازی حریم آن و ساخت دیوار حفاظتی برای جلوگیری از تخریب بنا به واسطه امواج آب اجرایی خواهد شد.

در ادامه مدیر پایگاه ملی سیراف تصریح کرد: پروژه ساماندهی و مرمت سازه‌های تاریخی بندر سیراف با صرف اعتبار ۲۰ میلیارد ریال در قالب چند اثر تاریخی در این بندر در حال انجام است که یکی از این آثار دره لیر است.

وی در ضمن بازدید از دره باستانی لیر، خاطرنشان کرد: مجموعه دره باستانی لیر یک مجموعه سازه‌های دست کندی شده مربوط به دوره ساسانی و سده‌های اولیه پس از اسلام است که در تاریخ ۱۸ شهریور ۱۳۸۷ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

وی با اشاره به آثار تاریخی بسیار زیاد موجود در دره لیر بیان کرد: استفاده اولیه این دره برای استحلال مردم سیراف بوده است که متشکل از آثار تاریخی بسیاری از جمله حوضچه‌های ذخیره آب، چاه‌های آب، گوردخمه‌های باستانی، آب انبارها، سدها و آب‌بندهاست که به صورت دست کند در صخره کوه ایجاد شده است.

جذب توریست پس از احیای کامل زیرساخت‌هاست

سیدمهدی آذریان در خصوص اقدامات انجام شده در این دره، ادامه داد: مسیر دسترسی به این بنای تاریخی، بهسازی و دارای حفاظ و پل‌های آمد و شد برای گردشگران شده است و با تربیت تورلیدرهای بومی سیراف و پس از احیای کامل زیرساخت‌ها و آثار باستانی این دره، برای جذب توریست اقدام خواهد شد.

در ادامه مسیر و در بازدید از آتشکده باستانی سیراف به اتاقی مربع شکل بر روی تپه‌ای، روبه روی دره لیر که در قدیم به عنوان تُل گنبد یا چهارطاقی معروف بود، رسیدیم. این تُل گنبد در واقع آتشکده است که با توجه به حضور ادیان مختلف زرتشتیان، مسیحیان، مانویان، یهودیان و بوداییان و اقوامی همچون یونانیان، رومیان و چینی‌ها در این منطقه، نشان از آزادی دینی بندر سیراف دارد.

در آخر مسیر بازدید از بندر تاریخی سیراف، از موزه باستانی به عنوان یکی از زیباترین مکان‌های دیدنی بندر سیراف دیدن کردیم. موزه‌ی باستانی در خانه دکتر وایت‌هاوس، سرپرست گروه باستان شناسی بندر سیراف است که در ۳ بخش جداگانه برای گردشگران ساماندهی شده است.

یکی از بخش‌های موزه شامل صنایع دریایی، ماهی‌ها و صدف‌های باستانی است. در بخش دیگر صنایع سفالی، سنگ نوشته‌ها و یافته‌های وایت هاوس، باستان‌شناس انگلیسی، دیده می‌شود و در بخش سوم این موزه که بزرگ‌ترین بخش موزه باستانی سیراف نیز می‌باشد، صنایع دستی باستانی وجود دارد.

یکی از مهمترین بناهای تاریخی بندر سیراف، قلعه‌ نصوری است که قدمت ۲۰۰ ساله آن اثبات شده است؛ اما متاسفانه در این بازدید یک‌روزه از بندر سیراف به دلیل کمبود وقت نتوانستیم از نزدیک این بنا را مشاهده کنیم.

به گزارش ایسنا، سرتاسر استان بوشهر، از شمال تا جنوب و شرق و غرب آن، پر است از جاذبه‌های گردشگری، تفریحی و تاریخی که قدمت باستانی و ارزشمند آن اثبات شده است.

نیک بنگریم در تاریخ سراسر افتخار و پر قدمتمان و بیاموزیم از آن‌ها آنچه را عمری دیگران آموختند.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *