موزه کشاورزی

تنها موزه کشاورزی قزوین با اهمال برخی مسئولان همچنان تعطیل است

مدیر اسناد و کتابخانه ملی استان قزوین گفت: انتظار می‌رفت مسئولین شهر قزوین کمک کنند تا تنها موزه کشاورزی قزوین که در کشور بی‌نظیر و به‌صورت ابتکاری ایجادشده است سروسامان بگیرد اما نه‌تنها حمایتی صورت نگرفت بلکه موزه توسط مسئولین تعطیل شد، امیدواریم بتوانیم کمک کنیم تا این میراث مستند و ملموس در معرض دید قرار بگیرد.

امیرحسین حاتمی در مراسمی که به‌منظور تقدیر از یکی از پیشکسوتان باغدار قزوین برگزار شد، تصریح کرد: سازمان اسناد در استان قزوین نوپاست و از سال ۹۳ فعالیت خود را آغاز کرده است، وظیفه اصلی ما شناسایی، گردآوری، تنظیم و توصیف میراث مستند و مکتوب است؛ بخشی از این اسناد مربوط به اسناد دولتی است که به‌صورت روتین انجام می‌شود بخشی از اسناد نیز غیردولتی در دست مردم است.

وی افزود: جمع‌آوری اسنادی که در دست مردم قرار دارد کار سختی است؛ با توجه به اینکه مردم از نحوه نگهداری اسناد اطلاعی ندارند این اسناد اغلب به‌صورت غیراستاندارد در خانه‌ها نگهداری می‌شود، در حال حاضر جمع‌آوری اسناد از خانواده‌ها در سطح استان آغاز شده است، مشکلی که در این زمینه‌ داریم فوت افراد بزرگ خاندان است که به دنبال آن اسناد به ورثه می‌رسد و تقسیم این اسناد موجب از دست رفتن آن‌ها می‌شود.

مدیر اسناد و کتابخانه ملی استان قزوین اظهار کرد: با توجه به اینکه استان قزوین در حوزه کشاورزی و باغداری ظرفیت بالایی دارد، اسناد تاریخی کشاورزی و باغستان نیز در استان موجود است، برخی از اسناد از دهه ۲۰ به بعد و برخی نیز مربوط به دوره قاجار است، همچنین قزوین در دوره قاجار شهر ملانشینی بوده است که به دنبال آن اسنادی مانند مبایعه‌نامه و قواره‌نامه و مرافعه‌نامه زیادی در استان وجود دارد که زیبایی بصری و محتوای تاریخی فراوانی دارد.

وی بیان کرد: در جست‌وجوی این اسناد، به بزرگان مختلفی رسیدیم که یکی از آن‌ها «مرتضی تدین» است که زحمت زیادی برای باغستان و تاریخ کشاورزی در قزوین کشیده است، ماحصل تلاش‌های این فرد به موزه کشاورزی تبدیل‌شده بود، تدین برای برپایی موزه کشاورزی تلاش زیادی کرد و به‌طوری‌که از درآمد خود وسایل موزه را خریداری کرد.

حاتمی خاطرنشان کرد: انتظار می‌رفت مسئولین شهر کمک کنند تا تنها موزه کشاورزی قزوین که در کشور بی‌نظیر و به‌صورت ابتکاری ایجادشده است سروسامان بگیرد اما نه‌تنها حمایتی صورت نگرفت بلکه موزه توسط مسئولین تعطیل شد، امیدواریم بتوانیم کمک کنیم تا این میراث مستند و ملموس در معرض دید قرار بگیرد.

وی یادآور شد: اگر میراث این‌چنینی وجود داشته باشد اما در معرض دید قرار نگیرد فایده ندارد، زمانی این میراث ارزشمند است که در معرض دید قرار بگیرد و پژوهشگران بتوانند از آن استفاده کنند، امیدواریم با همکاری کسانی که دستی بر مسئولیت دارند یا ایده دارند بتوانیم کمک کنیم و موزه کشاورزی را احیا کنیم و از ظرفیت افرادی مانند آقای تدین استفاده کنیم.

مدیر اسناد و کتابخانه ملی استان قزوین بیان کرد: در شهرهای دیگر اگر کاهی داشته باشند به کوه تبدیل می‌کنند، قزوین این کوه را دارد اما موردتوجه قرار نمی‌گیرد، علی‌رغم اینکه قزوین ازنظر توسعه شهری با کلان شهرها فاصله دارد اما ازنظر غنای تاریخی و فرهنگی چیزی کم ندارد و حتی از آن‌ها می‌تواند قوی‌تر باشد.

وی تأکید کرد: سهل‌انگاری مسئولانی که در مسند قرار دارند باعث شده است که این موزه و اقدام برای احیای آن در اولویت قرار نگیرد، امیدواریم بتوانیم با همکاری سازمان‌های متولی و ذیربط در این بخش قدم‌های خوبی برداریم، این برنامه با همکاری باغستان آغاز شده است و امیدواریم تداوم جلسات باعث اتفاقات خوبی در حوزه باغستان و کشاورزی قزوین شود.

کارشکنی جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی موزه کشاورزی را تعطیل کرد

مرتضی تدین باغدار قزوینی نیز در ادامه این جلسه اظهار کرد: درگذشته طرح‌های خوبی برای باغستان در نظر گرفته‌شد که موردحمایت رئیس جهاد کشاورزی وقت بود؛ موزه کشاورزی سال ۸۹ به دستور رئیس جهاد کشاورزی طبق مصوبه هیئت وزرا تأسیس شد و آثار آن هنوز هم وجود دارد.

وی افزود: رئیس وقت جهاد کشاورزی بودجه مستقل برای باغستان در نظر گرفته بود و به ما اختیار تام داده بود که خواسته‌های باغداران را بررسی و در قالب تعاونی ادوات مختلفی در اختیار باغداران قرار دهیم، همه ما نسبت به باغستان تعلق‌خاطر داریم، با ۶۵ سال سن ۵۰ سال در باغستان فعالیت داشتم که در این میان ۴۲ سال تمام‌وقتم را صرف باغستان کردم و ۱۰ سال تعاونی باغستان و موزه کشاورزی قزوین را عهده‌دار بودم.

این باغدار بیان کرد: موزه کشاورزی قزوین به دلیل کارشکنی جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی قزوین تعطیل شد و امیدوارم که در آینده در محلی بهتر و با حمایت مسئولان این موزه شروع به کار کند، من کارهای پژوهشی زیادی در حوزه کشاورزی انجام دادم و ۴۰۰ نوع گیاه دارم، با توجه به وسعت کار در پی دریافت مجوز گردشگری کشاورزی هستم.

وی خاطرنشان کرد: برای شناساندن باغستان در سطح کشور با تمام توان تلاش می‌کنیم، یکی از مهم‌ترین مشکلات در سطح باغستان عدم همکاری و نشناختن باغداران است، همواره از باغستان و مشکلات آن صحبت شده و باغداران فراموش‌ شده‌اند.

تدین بیان کرد: زحمت باغستان بر دوش باغداران است، شورای باغستان ۹ عضو دارد اما هیچ‌کدام برای باغستان کاری نکرده‌اند باید وظایف نسبت به باغستان مشخص شود، ما برای سنجاب‌ها درخواست کمک کردیم اما اتفاقی نیفتاد، شورای باغستان ۲ سال است که تشکیل نشده و اگر هم تشکیل‌شده خروجی خاصی نداشته است، خواستار ادامه فعالیت شورای باغستان و عملی کردن تصمیمات هستیم، طرح‌های مزاحم باغستان نیز باید منتفی شود.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *