حلوا ارده

“جشنواره ملّی حلوا ارده” در پایتخت محصولات کنجدی ایران

شهرستان اردکان در استان یزد با توجه به تنوع محصولات کنجدی و مشتقات ارده ای مثل «حلوا ارده» و «حلوای تن تنانی» خاص خود، که به عنوان یکی از شیرینجات برند استان یزد شهرت یافته، همزمان با روزهای پایانی بهمن ماه ۱۴۰۰ میزبان دومین جشنواره ملی حلواارده و محصولات کنجدی ایران خواهد بود.

«محمدعلی بهجتی اردکانی» دبیر این جشنواره در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه صنعت سنتی و بومی تولید محصولات کنجدی در شهرستان اردکان، استان یزد را به بزرگ‌ترین مجتمع کارگاهی محصولات کنجدی تبدیل کرده است، اظهار کرد: این صنایع به دلایل زیادی مورد توجه مسئولان قرار می‌گیرند چرا که دارای مزایایی از جمله اشتغال پایدار، کمک به اقتصاد محلی و منطقه‌ای، بومی‌شدن صنایع پایین‌دست و بالادست و وجود بازارهای مطمئن به دلیل ریشه‌دار بودن این محصولات است.

وی افزود: اکنون‌ که اردکان موفق شده در بین شهرهای کشور برند قطب محصولات کنجدی را از آن خود کند، باز هم حفظ این برند مستلزم تلاش برای نوآوری و البته مقابله با مشکلاتی برای تولیدکنندگان است.

وی از برگزاری جشنواره محصولات کنجدی اردکان در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: در نشستی که با حضور نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان، سرپرست فرمانداری اردکان و دیگر مسئولین استان و شهرستان با تولیدکنندگان محصولات کنجدی و با هدف چاره‌اندیشی و مسائل و مشکلات این صنف برگزار شد مقرر گردید ۲۶ تا ۲۹ بهمن‌ماه جشنواره حلواارده و محصولات کنجدی اردکان برگزار شود.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه پیام نور اردکان با اشاره به استقبال تولید کنندگان حلواارده استان یزد و اردکان برای برگزاری این جشنواره تصریح کرد: برند سازی و مباحثی که برای محصولات کنجدی می‌تواند اتفاق بیفتد جزو مواردی است که در این جشنواره دنبال خواهد شد.

آدرس دبیرخانه این جشنواره درمحل  بلوار آیت‌الله شهید بهشتی روبروی فرمانداری اردکان برقرار شده و  شماره‌های ۰۳۵۳۲۲۷۷۰۸۵ به‌عنوان شماره تلفکس، ۰۳۵۳۸۴۱۸۸۸۵ شماره ثابت و ۰۹۹۰۵۷۸۲۷۴۸ شماره همراه دبیرخانه پاسخگوی تمامی فعالین و علاقه‌مندان این حوزه جهت شرکت در جشنواره است.

به گزارش ایسنا، استانداردهای استفاده از فاضلاب و اخذ مالیات‌های سنگین به‌عنوان اصلی‌ترین مشکلات تولیدکنندگان محصولات کنجدی در اردکان، از جمله مواردی بود که در نشستی که به منظور هماهنگی برگزاری این جشنواره و بررسی دغدغه های این قشر از تولیدکنندگان مواد غذایی طی هفته جاری برگزار شده بود مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.

مدتی پیش «محمدرضا دشتی اردکانی» رئیس فراکسیون گردشگری مجلس و نماینده مردم اردکان به اهمیت برند سازی محصولات کنجدی تأکید کرده بود و قول مساعد برای برگزاری یک جشنواره در حد نام برند حلواارده اردکان داده بود.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *