گردشگری خلاقانه

گردشگری خلاقانه؛ کلید توسعه گردشگری قزوین است

یک فعال گردشگری گفت: ما می‌توانیم طرح‌هایی را در قزوین به‌عنوان پایلوت اجرا کنیم و گردشگری خلاقانه در کشور را رواج دهیم؛ گردشگری خلاقانه علاوه بر اینکه باعث جذب گردشگر می‌شود، پرسود و پربازده است و منافع اقتصادی زیادی دارد، از طرفی نیاز به زیرساخت کلان ندارد و با هزینه اندک می‌شود اجرا کرد.

علیرضا خدابخش در گفت‌وگو با ایسنا تصریح کرد: امروزه در اغلب کشورها، صنعت گردشگری یکی از منابع مهم اقتصادی محسوب می‌شود؛ اگر گردشگری موردتوجه قرار بگیرد درآمد خوبی حاصل می‌شود همان‌طور که اخیراً در خبرها منتشر شد درآمد یکی از استان‌های ترکیه از محل گردشگری دو برابر درآمدهای نفتی ایران است.

وی افزود: در سال‌های گذشته جلسات مختلفی در حوزه توسعه گردشگری در کشور برگزار شده اما خروجی خاصی نداشته و اغلب حرف‌هایی که مطرح‌شده عملی نشده است؛ در حال حاضر رویکرد توسعه گردشگری در کشور ما سرمایه‌گذاری در بخش میراث گذشتگان یعنی بناهای تاریخی و ابنیه است.

این فعال گردشگری بیان کرد: آثار تاریخی از گذشتگان برای ما باقی‌مانده است و در حال حاضر سرمایه‌های اصلی گردشگری ما محسوب می‌شوند به‌طوری‌که اندک صنعت گردشگری که در کشور وجود دارد نیز به‌واسطه وجود همین آثار گذشتگان است.

خدابخش اظهار کرد: در این حوزه خلاقیتی وجود ندارد و می‌توان گفت آثار خلاقانه جدیدی ساخته نشده است که بتوانیم برای آیندگان به‌جای بگذاریم درواقع هر چه هست از گذشته داریم؛ برای توسعه صنعت گردشگری و آنچه که ما باید ایجاد کنیم راهکارهای مختلفی عنوان می‌شود برای مثال ساخت هتل‌ها، اقامتگاه‌ها و ایجاد سرورهای ارتباطی بین شهرهای مختلف، این موارد و آماده‌سازی بسترها خوب است اما برای توسعه گردشگری کافی نیست.

وی خاطرنشان کرد: مسئله این است که این ایده‌ها به دلیل این‌که جزو کارهای بزرگ و طولانی‌مدت است اصولاً در کوتاه‌مدت انجام نمی‌شود چراکه به برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری کلان احتیاج دارد، از طرفی باید سرعت توسعه گردشگری را با پروژه‌های خلاقانه افزایش دهیم، سال‌های زیادی است که مسئله ساخت هتل جدید یا ساخت فرودگاه در قزوین مطرح‌شده اما صرفاً در حد حرف باقی‌مانده است، یا نیاز به بستر کلانی دارد که در بلندمدت جواب می‌دهد.

خدابخش بیان کرد: به نظر می‌رسد باید سراغ راهکاری برویم که سایر کشورها سراغ آن رفته‌اند، ما می‌توانیم طرح‌هایی را در قزوین به‌عنوان پایلوت اجرا کنیم و گردشگری خلاقانه در کشور را رواج دهیم؛ گردشگری خلاقانه علاوه بر اینکه باعث جذب گردشگر می‌شود، پرسود و پربازده است و منافع اقتصادی زیادی دارد، از طرفی نیاز به زیرساخت کلان ندارد و با هزینه اندک می‌شود اجرا کرد.

وی بابیان اینکه قزوین در حوزه گردشگری خلاقانه گام‌هایی برداشته است، تصریح کرد: نمونه خانه‌های رنگی که راستای رودخانه نواب اجراشده نمونه ضعیفی از گردشگری خلاقانه است بااین‌حال مورد استقبال ساکنین شهر و گردشگران قرار گرفت، نمونه‌های دیگری از این کارها را می‌توان اجرا کرد.

این فعال حوزه گردشگری خاطرنشان کرد: نمونه‌های زیادی می‌توان در قزوین اجرا کرد برای مثال در نقاط مختلف گردشگری و حتی سطح خیابان‌ها می‌توانیم کد کیو آر (QR) بر روی زمین نقاشی کنیم، گردشگر هنگام عبور از خیابان می‌تواند کد را با تلفن همراه اسکن کند و بلافاصله بعدازآن تاریخچه خیابان یا بنا در قالب طرح‌های دوبعدی و سه‌بعدی را روی گوشی‌اش ببیند.

وی افزود: یکی دیگر از نمونه‌های قابل‌اجرا «تور باغستان» است، ظرفیت این کار در قزوین وجود دارد می‌توانیم مسیرهای مجاز برای باغستان ایجاد کنیم و تورهای گردشگری را برای بازدید از باغستان جذب کنیم.

خدابخش یادآور شد: گردشگری خلاقانه هزینه زیادی ندارد برای مثال در سفر به یکی از کشورها نمونه‌ای را دیدم که صرفاً یک‌خانه را به‌صورت کج طراحی کردند؛ یعنی خانه کج ساخته‌شده و راه‌پله، دیوارها، زمین و نمای بیرون کج بود در عین اینکه ایده ساده‌ای بود گردشگران زیادی به خودش جذب کرده بود، برای ورود به خانه باید بلیت تهیه می‌کردید بنابراین ازنظر اقتصادی نیز درآمد خوبی ایجادشده چراکه کاری خلاقانه و مبتکرانه بود.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از منابع درآمدی گردشگری خلاقانه، برگزاری فستیوال‌ها و جشنواره‌هایی مختص قزوین است برای مثال می‌توان برای یک محصول کشاورزی یا آداب‌ورسوم خاصی جشنواره برگزار و گردشگر جذب کنیم.

این فعال گردشگری بیان کرد: نمونه دیگری از گردشگری خلاقانه در یکی از کشورها یک پارک بود که بسیار مورد استقبال گردشگران واقع می‌شد و بلیت‌فروشی در آن صورت می‌گرفت؛ در زمین پارک لوله‌های آب دارای خروجی مخفیانه به کار گذاشته بودند و عابر را به چالش می‌کشاندند، ممکن بود هنگام قدم زدن آب‌پاشی اتفاق بیفتد، درواقع ممکن بود عابر از مکانی عبور کند که از آن لوله آب خارج شود، گردشگران زیادی می‌آمدند که کشف کنند که در پارک در کدام قسمت لوله کار گذاشته‌شده است.

وی یادآور شد: کارهای خلاقانه را می‌توان به‌راحتی و با بودجه کم اجرا کرد، در این راستا پیشنهاد می‌شود کمیته‌ای تشکیل شود و در مورد آن برنامه‌ریزی صورت بگیرد، کارهای خلاقانه نیاز به تبلیغ ندارند و خودشان گردشگر را جذب می‌کنند.

خدابخش تأکید کرد: در حال حاضر متولی خاصی برای خانه خلاقیت وجود ندارد، اگر به میراث فرهنگی بگوییم می‌گوید وظیفه من حفظ بناهای تاریخی است درحالی‌که نام سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است، مدیریت شهری نیز این مسئولیت را نمی‌پذیرد تا زمانی که هردوی این سازمان‌ها مسئولیت‌ها را بر دوش نگیرند اتفاقی رخ نمی‌دهد.

وی یادآور شد: باید کارگروهی تشکیل شود و خیلی سریع طرح‌های موجود را در سطح شبکه پیاده‌سازی و اجرا کنند، برای توسعه گردشگری خلاقانه می‌توان از ظرفیت مردم و سازمان‌های مردم‌نهاد استفاده کرد تا آن‌ها نیز ایده‌های خود را مطرح کنند، هرجایی که از مردم کمک گرفتیم و از حاکمیت و دولت کار را دور کردیم نتیجه بهتری حاصل شده است برای مثال در فضای مجازی افرادی که به‌عنوان اینفلوئنسر مشغول هستند در ترویج لهجه قزوینی موفق‌تر از سازمان‌های متولی که از قضا بودجه زیادی دارند، عمل کردند، مسئولین اگر همت کنند گردشگری خلاقانه در قزوین اجرایی می‌شود.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *