هدف بازدیدکنندگان اکسپو فقط بازدید بود
علی اصغر شالبافیان با اشاره به آنکه ماهیت جام جهانی فوتبال با اکسپو متفاوت است، از دو محور ایران برای جذب تماشاچیان جام جهانی قطر ۲۰۲۲ و معرفی ایران در این رویداد جهانی خبر داد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، با وجود آن که حدود سه ماه از برگزاری اکسپو ۲۰۲۰ دوبی میگذرد و حضور ایران در این اکسپو با نقدها و چالشهای فراوان همراه بود و با وجود آنکه قبل از برگزاری اکسپو، مسئولان حوزه گردشگری وعدههای متعددی در خصوص جذب بازدیدکنندگان آن میدادند اما تاکنون در این امر موفق نبودهایم. علی اصغر شالبافیان (معاون گردشگری وزارتخانه میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی) در خصوص این مهم که چرا نتوانستیم در جذب بازدیدکنندگان اکسپو دوبی ۲۰۲۰ موفق عمل کنیم، گفت: در مرحله نخست باید پرسید که آیا بازدیدکنندگان اکسپو چند مقصدی هستند یا خیر. چراکه بیشتر بازدیدکنندگان اکسپو دوبی چند مقصدی نیستند و تنها برای بازدید از این اکسپو سفر کردهاند. در واقع آنچه که اکنون در خصوص عملکرد ایران در اکسپو دبی مورد نقد است آن است که باید بگوییم چگونه ایران میتوانست از ظرفیت اکسپو دوبی برای معرفی خود استفاده کند چراکه اکسپو فرصتی است که هر کشور بتواند توانمندیهای فرهنگی، تکنولوژی و حوزه گردشگری خود را در معرض نمایش و معرفی بگذارد.
او ادامه داد: طی سه ماه اخیر با وجود کاستیهایی که از قبل وجود داشت و به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز مرتبط نبود، توانستیم با اعزام راهنمایان گردشگری که پیشانی مواجهه گردشگران ورودی به کشور محسوب میشوند به نوعی در معرفی ایران و تبیین شرایط عمومی آن موفق عمل کنیم و به نوعی تصویری واقعی از ایران را برای بازدیدکنندگان از اکسپو دوبی به نمایش بگذاریم. امیدوار هستیم این روند در ماههای آینده استمرار پیدا کند و تقویت شود.
معاون گردشگری در پاسخ به این سوال که آیا هم اکنون و در شرایط فعلی و با وجود آن که حدود سه ماه دیگر از برگزاری اکسپو دوبی باقی مانده است، باید همچنان روند معرفی و اعزام راهنمایان را ادامه دهیم یا میتوانیم با ارائه برنامهها و بستههای جدید سفر به ایران درصدد جذب آن تعداد از بازدیدکنندگان چند مقصدی اکسپو نیز برآییم، گفت: عموماً کمتر شاهد آن هستیم که بازدیدکنندگان اکسپو هدفی در خصوص بازدید چند مقصده از کشورهای منطقه داشته باشند این امر نه تنها در خصوص ایران بلکه در خصوص سایر کشورهای منطقه نیز صادق است. اکسپو بیشتر محفلی برای معرفی کشورها است. در واقع میتوان گفت تفاوت اکسپو با نمایشگاه گردشگری در آن است که نقطه ثقل اکسپو برای معرفی کشورها و شروع مراودات تجاری و ایجاد پیوندهایی برای گسترش روابط در آینده است.
شالبافیان در ادامه و در پاسخ به این سوال که آیا میتوانیم از تجربهای که در اکسپو ۲۰۲۰ دوبی داشتیم برای جذب گردشگران جام جهانی قطر ۲۰۲۲ استفاده کنیم، گفت: طبیعتاً میبایست از تجربهای که در اکسپو دوبی کسب کردهایم در جام جهانی قطر استفاده کنیم. طرحی با دو محور برای جام جهانی فوتبال در نظر گرفتهایم. از آنجا که ماهیت جامجهانی با اکسپو متفاوت است چراکه تماشاچیانی که برای دیدن بازیهای تیم فوتبال خود در جام جهانی میآیند در فاصله زمانی که بین انجام بازیها به وجود میآید، این امکان را دارند که از سایر مقاصد نیز دیدن کنند. از این رو یکی از محورهای ما جذب این گردشگران و تماشاچیان است محور دوم نیز معرفی ایران آن به بازدیدکنندگان از جام جهانی است.
وی ادامه داد: در خصوص معرفی ایران در جام جهانی قطر ۲۰۲۲ خوشبختانه سفارت ایران در قطر و برخی از کسب و کارهای فعال در قطر با هماهنگی معاونت گردشگری و وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی تمهیداتی برای معرفی ایران در نظر گرفتهاند.
معاون گردشگری همچنین از انجام تمهیداتی برای لغو روادید ۲ ماهه خبر داد و گفت: پیشنهاد ما آن است که طی مدتی که جام جهانی در قطر برگزار میشود برای آنکه بتوانیم تماشاچیان را به عنوان گردشگران ورودی به ایران جذب کنیم تمهیداتی برای لغو یا تسهیل صدور ویزا برای حضور آنها به ایران فراهم شود.
به گفته شالبافیان؛ بعد از آنکه تمهیداتی در خصوص صدور ویزا و حمل و نقل به خصوص تعریف خط پروازی و ایجاد امکان حضور برخی از ایرلاینهای ایرانی در مسیر قطر صورت گرفت، آن موقع تورگردانان میتوانند بستههای سفر که برای تماشاچیان جام جهانی قطر در نظر گرفتند را ارائه دهند. تا زمانی که حوزه حمل و نقل به خصوص حمل و نقل هوایی در هالهای از ابهام قرار داشته باشد تورگردانان نمیتوانند برای ایجاد بسته های سفر به شرکای فعال خود در قطر اقدامات لازم را انجام دهند.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.