اکسپو

تلفیق تاریخ، فرهنگ و آموزش در اکسپو ۲۰۲۰ دبی

نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ دبی در تاریخ ۱ اکتبر پس از ۱۱ ماه تاخیر طی مراسمی آغاز به کار کرد و برگزارکنندگان آن معتقدند که پس از همه‌گیری کرونا این نمایشگاه بزرگترین گردهمایی جهانی در حال برگزاری است.

این نمایشگاه تا تاریخ ۳۱ مارچ ۲۰۲۲(۱۱ فروردین) به مدت ۶ ماه ادامه خواهد داشت و با حضور ۱۹۰ کشور در فضایی به وسعت ۴.۸ کیلومتر مربع برگزار می‌شود. اکسپو ۲۰۲۰ دبی مکانی مناسب برای آشنایی با فرهنگ و سنت کشورهای مختلف به صورت همزمان است و برای تمامی سنین و گروه‌های شغلی مناسب خواهد بود.

از ویژگی‌های این دوره اکسپو می‌توان به برگزاری آن در امارات(دبی) به عنوان منطقه‌ای از خاورمیانه برای اولین بار اشاره کرد. نمایشگاه اکسپو یا فرهنگ ملل هر ۵ سال یک بار برگزار می‌شود و پس از جام جهانی و المپیک به عنوان سومین رویداد بزرگ و مهم جهانی که کشورهای مختلف دستاوردهای خود را در آن به نمایش می‌گذارند، اهمیت دارد. این دوره از نمایشگاه اما با موضوع ارتباط ذهن‌ها و ایجاد آینده است که بر ایجاد راه ‎حل‌های پایدار برای مشکلات زیست‌محیطی کنونی جهان تاکید دارد.

گفته می‌شود که این نمایشگاه یک جاذبه گردشگری فراموش‌نشدنی است و نمونه‌ای از شهرهای دیجیتالی آینده در آن به نمایش در خواهد آمد؛ همچنین پیش‌بینی می‌شود که چیزی حدود ۲۵ میلیون نفر در این نمایشگاه شرکت کرده و شاهد دستاوردهای کشورهای مختلف در زمینه‌های متفاوتی باشند.

این نمایشگاه همچنین با هدف تلفیق تاریخ، فرهنگ و آموزش در جهان برگزار می‌شود و کشورهای مختلف جهت رشد و مطرح شدن ایده‌های خلاقانه در آن شرکت می‌کنند. از ویژگی‌های این نمایشگاه باید به نمایش درآمدن تمام آثار و اختراعات جدید اشاره کرد که باعث اشتراک تجربه‌های آموزنده می‌شود و روابط بین‌الملل را تقویت می‌کند.

از سال ۱۸۵۱ که برای اولین بار اکسپو از انگلستان برگزار شد در هر دوره اتفاقات جدیدی که دنیا به عنوان خلاقیت و نوآوری تجربه کرده است در این نمایشگاه ارائه شده و این روند هنوز هم ادامه دارد.

همانطور که گفته شد یادگیری در مورد پایداری محیط‌زیست، پیاده‌روی در باغ‌های واقعیت مجازی و آشنایی با آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا، بخشی از جاذبه‌های دیدنی اکسپو هستند. به همین دلیل کشورهای مختلف پاویون‌هایی (غرفه) با معماری ویژه و طراحی خاص ارائه می‌کنند که به عنوان دیدنی‌ترین جاذبه اکسپو ۲۰۲۰ دبی شناخته می‌شود.

«بلژیک» از کشورهای حاضر اکسپو ۲۰۲۰ دبی است که پاویونش با الهام از مفهوم پویایی در اروپا ساخته شده و مساحتی حدود ۵۰۰ متر مربع دارد؛ غرفه‌های این کشور در اکسپو همچنین بر اساس چشم‌اندازها و نوآوری‌های بلژیک ساخته شده و رستوران‌هایی را شامل می‌شود که غذاهای محلی و سنتی این کشور را سرو می‌کنند که محل آن‌ها بر پایه محیط زیست و ساختمان‌های سبز طراحی شده است. مفهوم ساخت این پاویون استفاده از الگوهای طبیعت برای حل مسائل روز است.

کشور «کوبا» نیز در این اکسپو به نمایش ماشین‌های قدیمی، فرهنگ سنتی، موسیقی محلی و صدها نمایش دیگر در پاویون خود می‌پردازد. البته در پاویون کوبا که بر اساس مفهوم «تحرک» ساخته شده است می‌توان در رستوران‌های مختلف غذاهای کوبایی را امتحان کرده و با سنت و فرهنگ این کشور در نمایش‌های سه‌بعدی آشنا شد.

پاویون «جامائیکا» ساختمانی است تمام اتوماتیک که همه چیز در آن به صورت دیجیتالی ایده پردازی شده و نشان‌دهنده فرصت‌های‌آینده و پتانسیل‌ جامائیکا برای مطرح شدن در عرصه جهانی به عنوان یک قطب تکنولوزی پیشتاز است.

بازدیدکنندگان همچنین می‌توانند در این پاویون با افراد مشهور گفت‌وگو کنند و از استودیوهای پخش زنده موسیقی و غرفه‌های متنوع سرو قهوه مخصوص این کشور لذت ببرند.

کشور «لوکزامبورگ» از دیگر کشورهای حاضر در اکسپو دبی است و جذاب‌ترین پاویون در اکسپو ۲۰۲۰ را به خود اختصاص خواهد داد؛ چراکه ساختمان این پاویون به گونه‌ای طراحی شده که نشان‌دهنده درهای باز این کشور برای استقبال از ایده‌های جهانی، بین‌المللی و علاقه به همکاری بیشتر با کشورها برای ساخت آینده‌ای روشن است.

نکته قابل توجه در مورد پاویون لوکزامبورگ طراحی ساختمان آن به شکل علامت بی‌نهایت است که علاقه‌مندان به حضور در این نمایشگاه می‌توانند برای حمل‌ونقل از سرسره‌های پرسرعت استفاده کرده و در نمایشگاه نوآوری‌های دیجیتال آن شرکت کنند.

شاید کمتر کسی «موناکو» را به ‌عنوان یک کشور تکنولوژی‌محور و مناسب برای سرمایه‌گذاری بداند، اما این کشور در اکسپو ۲۰۲۰ دبی با شرکت در بخش فرصت‌ها و طراحی پاویون ویژه، نمایشگاهی دیدنی از پتانسیل این کشور در زمینه تکنولوژی‌، پزشکی و به ‌خصوص گردشگری ارائه کرده است تا با معرفی جدیدترین نوآوری‌ها و موفقیت‌هایش این عقیده را تغییر دهد. پاویون این کشور شبیه به جزیره موناکو ساخته شده است.

پاویون «سیشل» نیز  با الهام از زندگی دریایی و اهمیت توجه به حفظ آن و معرفی فرصت‌های گردشگری این کشور ساخته شده و شبیه به نمایشگاهی زیردریایی است. پاویون این کشور بر حفظ پایداری محیط‌ زیست تمرکز داشته و سرمایه‌گذاران با هدف اهمیت و تامین هزینه‌های لازم برای حفظ محیط ‌زیست دریایی، این منطقه را ساخته‌اند.

«کره‌جنوبی» از دیگر کشورهایی است که در اکسپو دبی ۲۰۲۰ شرکت کرده و پاویون خود را با توجه به تغییر شدید سبک زندگی و با تمرکز بر معرفی فرهنگ و سنت باستانی این کشور ساخته است. استفاده از رنگ‌های روشن قرمز و زرد در ساختمان پاویون شبیه چادر نشان‌دهنده پویایی در این کشور و تلفیق و پیوند میان نوآوری‌های آینده کره‌جنوبی و پتانسیل نسل جوان این کشور با فرهنگ بومی و باستانی آن است؛ پیشرفت‌های علم و فناوری کره‌جنوبی را می‌توان با استفاده از واقعیت افزوده مشاهده کرد. این پاویون شبیه به خیابان‌های سئول ساخته شده است تا افراد تجربه بازدید و گردشگری در این کشور را نیز داشته باشند.

«تانزانیا» نیز از کشورهایی است که در پاویون خود سفری کامل به این کشور را ارائه می‌کند. ساختمان این پاویون بر پایه پایداری محیط زیست است و شرکتت‌کنندگان در این نمایشگاه با بازدید از ساختمان این پاویون می‌توانند در سفری مجازی و سه‌بعدی شرکت کنند و با حیوانات ناشناخته جهان و گونه‌های منقرض شده آشنا شوند.

در پاویون کشور تانزانیا همچنین نمایش‌ها و همایش‌هایی در زمینه آموزش‌ها و پتانسیل‌های این کشور برای تبدیل شدن به قطب اقتصاد سبز برگزار می‌شود و شرکت‌های پیشگام، نوآوری‌های خود در زمینه حفظ محیط ‌زیست را به نمایش می‌گذارند.

پاویون «آلمان» در اکسپو دبی ۲۰۲۰ با تمرکز بر معماری پایداری و دارای اتصالاتی شبکه مانند است که فضایی ایده‌آل، منحصر به‌فرد، گیرا و متمایز را برای حرکت افراد ایجاد می‌کند. طراحی غرفه آلمان به گونه‌ای است که از هر زاویه می‌توان دید کامل به غرفه داشت، حرکت به راحتی امکان‌پذیر است و تراکم ایجاد نخواهد شد. تمامی قطعات و مواد به کار رفته در این غرفه قابلیت جداسازی دارند و بازیافت اصولی و آسان ممکن شده است.

بازدیدکنندگان از اکسپو دبی ۲۰۲۰ همچنین می‌توانند در پاویون «انگلستان» شاهد سرایش شعر به کمک هوش مصنوعی باشند. این نمایشگاه فرصتی برای همکاری هر چه بیشتر شرکت‌های بین‌المللی با یکدیگر، افزایش آگاهی در زمینه‌های مختلف و آشنایی با فرهنگ و سنت کشورهای مختلف و اهداف آن‌ها برای ساخت جهانی بهتر و آینده‌ای روشن‌تر است.

این سازه شعر، اولین پاویون شعر انگلستان است که طراحی آن را یک خانم انجام داده و شبیه به قیف با ارتفاع ۲۰ متر است. این شعرها به زبان عربی، انگلیسی و فرانسه نمایش داده می‌شود و می‌تواند به بازدیدکنندگان حس وحدت را منتقل کند.

طراح این مجموعه گفته است، «ایده این طرح از آخرین طرح‌های استیون هاوکینگ به نام پیام موفقیت (مسابقه‌ای که از مردم دعوت کرده بود پیامی بنویسند که در صورت مواجهه ما با موجودات بیگانه نسل انسان را معرفی کند) است.

«عربستان سعودی» در پاویون خود قصد دارد تا نمای پنجره‌ای بزرگ و باز به آینده با مساحت آن ۱۳ هزار مترمربع را نشان دهد. این سازه درهای خود را به جهان خارج گشوده و پذیرای مشاغل و گردشگران است و همچنین تمایل دارد برای ایجاد آینده‌ای بهتر برای همه با سایر کشورها همکاری کند. این غرفه بازدیدکنندگان را با سنت‌ها و میراث سعودی و همچنین خلاقیت فعلی و انگیزه پرشور برای بلند پروازی‌های آینده آشنا خواهند کرد.

«فرانسه» از دیگر کشورهای حاضر در این نمایشگاه است. فرانسه همیشه در نمایشگاه‌های جهانی حضور داشته و موفق نیز بوده است، برای مثال در نمایشگاه سال ۱۸۸۹ برج ایفل را ارائه کرده است. امسال اما در اکسپو ۲۰۲۰ دبی غرفه نور و روشنگری را ارائه می‌کند که مفهوم استفاده از نور در تمام اشکال را به مخاطب خود منتقل می‌کند.

در پاویون فرانسه از الهام، خلاقیت، دانش و وسایل ارتباطی با سایر فرهنگ‌ها  و بر اساس کنترل دستاوردهای خورشیدی، محدود کردن استفاده از سوخت‌های فسیلی، نمای بیروی عایق ضد آب استفاده شده است و ساختمان شمالی این پاویون منطقه بزرگ سایبانی وجود دارد تا از بازدیدکنندگان در برابر نورخورشید و گرما محافظت کند.

پاویون «سنگاپور» در اکسپو ۲۰۲۰ دبی شبیه ساختمانی بزرگ پوشیده از گیاه است. غرفه انرژی صفر خالص به نحوی ساخته شده که رفتن افراد به سازه‌های مسکونی سازگار با طبیعت را نشان می‌دهد و پیام آن مقاومت در برابر اثرات وحشتناک تغییرات آب و هوایی است. باغچه مخروطی شکل از چشم‌اندازهای سبز این پاوین است و درون آن مجموعه نمایشگاه‌هایی از میراث طبیعی سنگاپور به نمایش درآمده که بر مخروط باغ حرکت می‌کند.

پاویون «ژاپن» شامل سازه‌ای نفس‌گیر است که نور را از نمای سه بعدی با تکنولوژی پیشرفته به اطراف ساطع می‌کند. غرفه ژاپن ترکیبی از الگوهای سنتی عربی و آسانوآ (اشکال سنتی اوریگامی ژاپنی که نمادی از احترام به دیگران از طریق بسته‌بندی هدیه هنر ژاپنی) است. این ساختمان واقع در منطقه فرصت بوده و توسط یوکو ناگایاما و اوبایاشی میدل و با الهام از فرهنگ عربی طراحی شده است. غرفه ژاپن دارای سیستم خنک‌کننده طبیعی بوده که از تکنیک‌های سنتی عربی و ژاپنی در ساخت آن استفاده شده است بازدیدکنندگان می‌توانند غذاهای رستوران عربی و ژاپنی این بخش را امتحان کنند.

«ایران» نیز از کشورهای حاضر در اکسپو ۲۰۲۰ دبی است که در پاویون خود مجموعه‌هایی مشهور از داستان‌های عامیانه خاورمیانه که در عصر طلایی اسلامی گردآوری شده و یک قطعه ادبی در فرهنگ ایرانی بوده که از هزار و یک شب الهام گرفته است، را به نمایش می‌گذارد.

پاویون ایران توسط شرکت معماری ایرانی شیفت پروسس پرکتیو (Shift Process Practice) طراحی شده و به جای اینکه یک ساختمان یکپارچه باشد شامل چندین مکعب سه‌بعدی در یک میدان است که هر کدام از این سازه‌ها به عنوان عاملی برای نشان ‌دادن بخشی از تاریخ معاصر ایران استفاده می‌شود.

از نکات ویژه اکسپو دبی ۲۰۲۰ حضور پاویون‌های ویژه از جمله « صنایع Lay’s» و «پپسی» است که در این نمایشگاه غرفه‌های متعددی دارند که پایداری محیط زیست، تهیه غذاهای سبز و ظروف یک‌بار مصرف خوراکی یا قابل تجزیه در نظر گرفته شده است. شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه می‌توانند در این دو پاویون در خصوص تاریخچه غذا، کمک به آسیب کمتر به محیط‌ زیست و صنایع‌غذایی مواردی را یاد گیرند.

از غرفه‌های ویژه اکسپو می‌توان به غرفه گروه «ENOC» اشاره کرد که سازه آن از مخازن ذخیره نفت دایره‌ای شکل الهام گرفته است. این سازه با استفاده از ۷۰۰ تن فولاد و به منظور به حداقل رساندن ضایعات، تاثیرات زیست‌محیطی و ترویج پایداری ساخته شده و پنج ساختار منحصر به‌فرد دارد که هر کدام نماینده موضوعی متفاوت است. این سازه با استفاده از ساختار فولادی این امکان را فراهم کرده تا از مواد دوباره استفاده شود و به حالت اولیه بازگردند.

غرفه «تحرک الیف» نیز توسط شرکای فوستر طراحی شده و سقف آن از صفحات فتوولتائیک و خورشیدی ساخته شده که بر اساس سه ساختار امضاء شده اکسپو مانند زیرمجموعه‌های تحرک، پایداری و فرصت بنا نهاده شده است. درون ساختمان نوعی نمایشگاه است که مناطق مختلفی برای بازدید دارد و هدف غرفه این است که شکاف بین دنیای فیزیکی و دیجیتالی را از بین ببرد و نشان دهد که چگونه تحرک همچنان بر نحوه زندگی، ارتباط و تبادل ایده افراد با فرهنگ‌های دیگر تاثیر می‌گذارد.

در انتها اما باید گفت که حفظ ایمنی بازدیدکنندگان اولویت اصلی این نمایشگاه است که با انجام آزمایش کرونا، رعایت فاصله فیزیکی و استفاده از ماسک در آن محقق می‌شود، همچنین برنامه‌ها و غرفه‌های نمایشگاه برای همه گروه‌های سنی مناسب و برای تفریح کودکان نیز برنامه‌هایی در نظر گرفته شده است.

منابع

digiato.com

internetchk.com

imna.ir

oman۷۷۷.com

ddsafar.com

feedik.com

abgineharch.ir

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *