• Instagram
  • Twitter
تلفن: 32233020 (071)
گشت تور
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
    • فعالیت ها
    • افتخارات
  • رزرو آنلاین هتل
  • اخبار گردشگری
  • تورها
    • تورهای داخلی
      • تور شیراز
      • تور اصفهان
      • تور کیش
      • تور قشم
      • تور تبریز
      • تور مشهد
      • تور کاشان
      • تور چابهار
    • تورهای خارجی
      • تور استانبول
      • تور دبی
      • تور مالزی
  • شهرهای ایران
  • بلاگ
  • تماس با ما
  • جستجو
  • منو
گردشگری

راه و بیراهه برند گردشگری

ژانویه 27, 2022/0 دیدگاه /در بلاگ /توسط Shahrzad Dehghani
به همان اندازه که بشر روز به روز از وسعت بی‌انتهای کهکشان‌‌‌ها و آسمان شگفت‌زده می‌‌‌شود، زمین به جای کوچک‌تری برای زندگی تبدیل می‌‌‌شود، از همین روی امروزه مفهوم دهکده‌‌‌ جهانی بسیار ملموس‌‌‌تر از گذشته است. خاصیت دهکده‌‌‌ها دسترسی سریع فیزیکی، حسی و بصری به تمام نقاط جغرافیایی است، آنچه که امروز به مدد توسعه‌‌‌ دانش به ویژه‌‌‌ دانش مبتنی بر تکنولوژی بر سر زمین آمده است. سرعت مدیریت بشر بر منابع فراتر از انتظار است، امروز بر کسی پوشیده نیست تجارت، صنعت، مدیریت و … دیگر در جایگاه یک حرفه توصیف نمی‌‌‌شوند بلکه هریک دانش‌‌‌های آکادمیک هستند. در ادبیات اقتصادی وقتی از توسعه‌‌‌ سخن به میان آورده می‌‌‌شود نقش مفاهیمی همچون تبلیغات، بازاریابی، تصویر سازی، برندینگ و … غیر قابل انکار است. دیگر نمی‌‌‌توان توسعه‌‌‌ اقتصاد را بدون داشتن دانش تحلیل خواست و رفتار مشتری متصور شد.

حال اگر از صنعت توریسم به عنوان یکی از بازیگران بزرگ اقتصادی یاد کنیم و خواهان پیشرفت در این صنعت سود آور و پاک باشیم باید راه را برای ورود دانش در تفکرات و تصمیمات خود باز کنیم. شکی نیست توسعه‌‌‌ گردشگری جز از دریچه‌‌‌ تبلیغات هدفمند نمی‌‌‌گذرد. دیگر زمان آزمون و خطا گذشته است و اگر خواهان نقش آفرینی در گردشگری جهان هستیم باید با خواندن فکر مشتریان این بازار به صورت شگفت‌انگیزی متفاوت ظاهر شویم. موضوع برند سازی در گردشگری مفهومی نیست که جهان به تازگی به آن پرداخته باشد اما دست کم در کشور ما تازگی دارد. به واسطه‌‌‌ اشتیاق جهانیان برای آشنایی با میراث ملموس و نا‌ملموس فرهنگی ایران ابتدا لازم است با ایجاد محیطی مطبوع برای گردشگران تضمین‌‌‌های لازم برای ایجاد امنیت روانی سفر به کشورمان را فراهم کنیم و سپس با حرکتی مبتنی بر دانش و نوآوری زمینه ساز خلق ثروت از دنیای توریسم باشیم.

در ادامه‌‌‌ این نوشتار به مفهومی کاربردی با عنوان برندینگ مقصد می‌‌‌پردازیم که موضوعی جامع است و انواع برندینگ خرد را در صنعت گردشگری در بر می‌‌‌گیرد. در یک تعریف عام به فرآیندی که در آن مقاصد جذاب به شیوه‌‌‌ای نوآورانه به گردشگران معرفی ‌‌‌شوند برندینگ مقصد می‌‌‌گویند. یک تعریف علمی از موضوع برندینگ مقصد را به صورت معرفی جذاب‌‌‌ترین دارایی‌‌‌های مقصد در چشم بازدیدکنندگان بالقوه آن می‌‌‌داند، به گونه‌‌‌ای که مبتنی بر روایت داستانی از این جاذبه‌‌‌ها باشد و برای آن مقصد مزیت رقابتی نسبت به سایر مقاصد رقیب ایجاد ‌‌‌کند، همچنین این داستان‌سازی باید به صورت پیوسته در تمام ارتباطات بازاریابی آتی به کار گرفته شود. در این فرآیند باید بر عناصر کلیدی همچون مضامین فرهنگی، داستان‌‌‌های فولکلور، آیین‌‌‌ها، جشن‌‌‌ها و … تکیه و با تصویر سازی و سپس تکرار این مفاهیم آنها را در ذهن مخاطب نهادینه کرد. بیایید با مثالی ملموس از یکی از مناطق غنی گردشگری ایران مساله را بررسی کنیم. شنیدن نام شهر اصفهان و حتی دیدن عکسی از این شهر بی‌درنگ واژه‌‌‌ «اصفهان، نصف جهان» را به ذهن متبادر می‌‌‌کند. هر چند احتمالا انتخاب این شبه جمله جنبه‌‌‌ ادبی دارد اما در دنیای دانش محور امروز یک تعریف اساسی دارد و آن شعار برند است! حضور پر رنگ شهر اصفهان در صنعت گردشگری ایران برخی از حرکت‌‌‌های برندینگ مقصد را ولو به صورت ناخواسته در این شهر شکل داده است، برای نمونه فکر کردن به اصفهان در دیدگاه عامه یک طعم شیرین دارد و آن‌‌‌ هم سوغات معروف این دیار یعنی گز است یا اگر در دیدگاه خاص گردشگری این شهر را پایتخت صنایع دستی ایران خطاب کنیم پر بیراه نیست. در سالیان گذشته نیز تلاش‌‌‌هایی برای ایجاد هویت بصری در این شهر شکل گرفته است که در یک مورد به نمادسازی صورت فلکی قوس که بر گرفته از کاشی نگاری از سر در قیصریه است منجر شد. ارائه‌‌‌ مثال شهر اصفهان به واسطه‌‌‌ پیشرو بودن این شهر در زمینه گردشگری است که تلاش‌‌‌هایی قابل تقدیر اما ناپیوسته در زمینه‌‌‌ برندینگ مقصد در این شهر انجام شده است که امید می‌‌‌رود در قالب یک ساختار نظام مند به نتیجه برسد تا به عنوان نمونه‌‌‌ موردی توسط سایر شهرهای ایران الگو برداری شود. در توسعه‌‌‌ برندینگ باید از کپی‌برداری‌‌‌های بی‌ارزش دوری کرد، کاری که متاسفانه در ایران انتهایی برای آن نیست. برای نمونه شهر نیویورک که در دهه ۷۰ میلادی به عنوان یکی از نخستین شهرهایی که به مفهوم برندینگ توجه کرد شعار «من عاشق نیویورک هستم» را برای خودش انتخاب کرد، شعاری که امروز در بسیاری از شهرهای ایران کپی‌برداری شده است و المان‌‌‌های شهری مرتبط با آن با صرف هزینه‌‌‌های هنگفت ساخته می‌‌‌شود که تنها کاربردش گرفتن عکس یادگاری است و اثری را بر جذب مخاطب نمی‌‌‌گذارد.

لزوم مطالعه در برندینگ مقصد مهم است. در این میان توجه به مفاهیم خلاق و دادن نقش پر رنگ به پارک‌‌‌های علم و فناوری برای ارائه‌‌‌ راهکارهای نوآورانه سبب حرکت اصولی و نتیجه گرا خواهد شد. برندینگ مقصد در صنعت گردشگری یک فعالیت بازاریابی است که با توجه به جذابیت‌‌‌های هر منطقه متفاوت است. اما نظام کلی آن از ساختار برندسازی‌‌‌های جهانی پیروی می‌‌‌کند. در این میان خلق شعار، تصویرسازی در قالب لوگو، و تولید محتوای هدفمند بر اساس هویت مقصد و سلیقه‌‌‌ جامعه‌ هدف گام‎های اساسی برای معرفی جاذبه‌‌‌های مقصد برای گردشگران است. نتیجه‌‌‌ نهایی برندینگ مقصد باید مشخصا این باشد که آن مقصد به ملکه‌‌‌ ذهنی مخاطب بدل شود. در توسعه‎ برند باید هم مردم محلی را دخیل کرد و هم نظر متخصصان حوزه‌‌‌های مرتبط را به کار گرفت. در این میان باید از بزرگ نمایی و اغراق جلوگیری کرد، چرا که گردشگران از نگاه تیزبینانه‌‌‌ای برخوردارند و کوچک‌ترین تضادها را درک می‌‌‌کنند و چنین سهل‌انگاری ممکن است سبب ‌‌‌شود همه‌‌‌ رشته‌‌‌های زنجیره‌‌‌ برندسازی پنبه شود و همین گردشگران ناراضی به‌شکل مبلغان منفی سفر به آن مقصد درآیند.

امروزه نگاه‌ها به توسعه‌‌‌ گردشگری نسبت به دهه‌‌‌های گذشته تا حدودی تغییر کرده است اما همچنان مقاومت در برابر برخی تصمیمات که زمینه ساز توسعه‌‌‌ این صنعت در بعد بین‌المللی باشد آزار دهنده است. توجه به برندینگ در حوزه‌‌‌ بازاریابی گردشگری بسیار مهم است و باید برای آن سرمایه‌گذاری کرد. جا دارد با حذف برخی بوروکراسی‌‌‌ها در ساختار اداری کشور و مدیریت هزینه‌‌‌های بعضا بی اثر در قالب همایش‌‌‌ها و جلسات کم بازده، جهت دهی حمایتی به سوی فعالیت‌‌‌های خلاق باشد و با تقویت بخش خصوصی و بها دادن به سرمایه‌‌‌ جوان کشور فرصت را برای القای یک مفهوم دانش محور بر گردشگری ایجاد کرد. فراموش نکنیم جهان به دنبال اندیشه‌‌‌ مترقی‌‌‌تر از گردشگری است و در یک دهه‌‌‌ گذشته مفاهیمی مانند برندینگ مقصد از مرحله‌‌‌ معرفی به مرحله‌‌‌ اجرایی رسیده است و بسیاری از مفاهیم آن در سمینارها، مقالات و کتاب‌‌‌های مرجع بررسی شده است، برای نمونه «هندبوک برندینگ مقاصد گردشگری» توسط سازمان جهانی گردشگری در اختیار عموم قرار گرفته است. پس ما نیز اگر خواهان بهره‌مندی از اقتصاد گردشگری هستیم باید هر چه زودتر قدم‌‌‌های خود را در این راه برداریم.

منبع:دنیای اقتصاد

برچسب ها: گردشگری
اشتراک این مطلب
  • اشتراک در Facebook
  • اشتراک در Twitter
  • اشتراک گذاری در WhatsApp
  • اشتراک در Pinterest
  • اشتراک در LinkedIn
  • اشتراک در Tumblr
  • اشتراک در Vk
  • اشتراک در Reddit
  • اشتراک با ایمیل
https://gashttour.ir/wp-content/uploads/2022/01/p18-2.jpg 363 600 Shahrzad Dehghani https://gashttour.ir/wp-content/uploads/2019/09/logo-300x138.png Shahrzad Dehghani2022-01-27 05:15:222022-01-27 05:15:22راه و بیراهه برند گردشگری
شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
دفاتر گردشگری بیش از دو سوم دفاتر گردشگری فارس تعطیل یا نیمه تعطیل است
گردشگری تنوع زیستی و گردشگری پایدار در کنار هم رشد پیدا می‌کنند
گردشگری ایران صلح‌طلب است، دیپلماسی گردشگری این را ثابت می‌کند
گردشگری تشدید نظارت بر بومگردی‌ها ضامن نجات گردشگری پسا کرونا
گردشگری قُلک گردشگری در روستاها
گردشگری به جای وزیر از همه‌ی صنعت گردشگری شکایت کنید
گردشگری تهران و کاراکاس تفاهمنامه گردشگری امضا می‌کنند
ضرر ۸ میلیارد دلاری ایرلاین‌های آمریکای‌ لاتین از لغو پروازها
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جاذبه های گردشگری شهرها

جاذبه های گردشگری تهران
جاذبه های گردشگری اصفهان
جاذبه های گردشگری شیراز
جاذبه های گردشگری مشهد
جاذبه های گردشگری شمال
جاذبه های گردشگری کیش
جاذبه های گردشگری قشم

تورهای گردشگری

  • تور تبریزتور تبریزمی 8, 2022 - 3:55 ق.ظ
  • تور کاشانتور کاشانمی 7, 2022 - 8:28 ق.ظ
  • تور همدانتور همدانمی 7, 2022 - 6:45 ق.ظ
  • تور قشمتور قشممی 1, 2022 - 5:52 ق.ظ
  • تور کیشتور کیشآوریل 30, 2022 - 6:36 ق.ظ
  • تور اصفهانتور اصفهانآوریل 28, 2022 - 5:00 ق.ظ
  • تور شیرازتور شیرازآوریل 27, 2022 - 8:09 ق.ظ
  • تور مشهدتور مشهدآوریل 27, 2022 - 4:27 ق.ظ

جاذبه های گردشگری ایران

  • تالشتالش؛ سرزمین مردمانی با تمدن کهن در دل طبیعتی پُر رمز و رازآوریل 23, 2022 - 12:00 ب.ظ
  • مینودشتگردشگری در ایران/ مینودشت بهشت گردشگری استان گلستانآوریل 20, 2022 - 11:04 ق.ظ
  • لاهیجانلاهیجان؛ عروس گردشگری گیلانآوریل 10, 2022 - 6:12 ق.ظ
  • پایانه مسافربری سیاحت اهوازپایانه مسافربری سیاحت اهوازمارس 20, 2022 - 6:56 ق.ظ
  • جزیره زیبای پرطرفدار کیشجاذبه‌های تاریخی جزیره کیشفوریه 23, 2022 - 6:46 ب.ظ
  • مجتمع تجاری ایران نگینمجتمع تجاری ایران نگینژانویه 29, 2022 - 7:05 ق.ظ
  • بازار عبدالحمید اهوازبازار عبدالحمید اهوازژانویه 25, 2022 - 7:32 ق.ظ
  • پارک کوهساران اهوازپارک کوهساران، بام باستانی اهوازژانویه 25, 2022 - 7:12 ق.ظ
  • پل طبیعت کیانپارسپل طبیعت اهوازژانویه 25, 2022 - 6:49 ق.ظ
  • پل هفتم اهوازپل هفتم اهوازژانویه 25, 2022 - 5:31 ق.ظ
  • پل سفید اهوازپل سفید اهوازژانویه 23, 2022 - 9:20 ق.ظ
  • میدان چهار شیر اهوازمیدان چهار شیرژانویه 20, 2022 - 8:27 ق.ظ
  • تالاب بامدژتالاب بامدژژانویه 17, 2022 - 9:15 ق.ظ
  • حرم علی بن مهزیارحرم علی بن مهزیارژانویه 17, 2022 - 8:47 ق.ظ
  • بنای معین التجاربنای معین التجارژانویه 17, 2022 - 7:42 ق.ظ
  • موزه هنرهای معاصر اهوازموزه هنرهای معاصر اهوازژانویه 17, 2022 - 5:41 ق.ظ
  • موزه آثار تاریخی چغازنبیل و هفت تپهموزه آثار تاریخی چغازنبیل و هفت تپهژانویه 8, 2022 - 6:48 ق.ظ
  • سازه های آبی شوشترسازه های آبی شوشترژانویه 8, 2022 - 4:38 ق.ظ
  • فرودگاه بین المللی قشمفرودگاه بین المللی قشمنوامبر 20, 2021 - 4:22 ق.ظ
  • سیتی سنتر قشمسیتی سنتر قشمنوامبر 18, 2021 - 8:48 ق.ظ

نوشته‌های تازه

  • 10 تا از بهترین غذاهای خیابانی استانبول
  • برنامه ریزی برای سفر سه روزه به دبی
  • 6 بازار شناور اطراف بانکوک
  • 10 تا از بهترین کارهایی که در سفر به ازمیر،سومین شهر بزرگ ترکیه،می توانید انجام دهید.
  • 10 کاری که در اولین سفر خود به آتن باید انجام دهید
  • 10 نمونه از غذاهای سنتی کشور مالزی
  • 10 مورد ماجراجویی که در سفر به ارمنستان باید تجربه کنید
  • 10 غذای سنتی در سفر به تایلند
  • بهترین مراکز خرید در آنتالیا
  • در سفر سه روزه به تفلیس کجاها بریم؟
  • سفر به قبرس شمالی
  • 10 تا از بهترین رستوران های استانبول
  • میدان جمهوری ایروان در کشور ارمنستان
  • 10 جاذبه دیدنی دوحه برای گذراندن تعطیلاتی فراموش نشدنی در خلیج فارس
  • 10 جایی که در سفر به لنکاوی باید دید
  • بهترین جزایر یونان برای بازدید در سال 2022
  • 10 تا از بهترین هتل های غاری در کاپادوکیا ترکیه
  • حمل خودرو به قشم
  • 5 غذایی که در سفر به روسیه حتما باید امتحان کنید
  • یک روز در جزایر پرنس استانبول

ساعات کار:

شنبه تا چهارشنبه: از ساعت 8 الی 14
پنجشنبه: از ساعت 8 الی 13

نشانی:

شیراز خیابان فردوسی – حد فاصل خیابان رودکی و سعدی – ساختمان گشت تور
تلفن : 07132236542 – 07132233020 (5 خط)
فاکس: 07132236544

درباره گشت تور:

فعالیت خود را از سال 1367 با مجوز سازمان ایران گردی و جهان گردی آغاز نمودیم. حوزه فعالیت ما، ورود توریست به کشور و اجرای تورهای تخصصی میباشد.

© Copyright IT Department Gashttour Travel Agency
  • Instagram
  • Twitter
۷ تصویر از گردشگری ۲۰۲۲ توریسم طبیعت‏‏‌گردی پنجره سالمندی به طبیعت‏‏‌گردی
رفتن به بالا