کارتهای بازی صفوی برای نخستینبار رونمایی شدند
/0 دیدگاه /در اخبار گردشگری /توسط Shahrzad Dehghaniنازی فاطمی، کارشناس مسئول موزهداری در موزه رضا عباسی درباره این بازی توضیح داد: گنجفه یا گنجیفه در اصل «گنجفهم» بوده که به علت استفاده زیاد در لفظ به آن گنجفه میگفتند و چون این بازی سبب افزایش عقل و فهم میشد چنین نامی داشت. این بازی در دوران صفویه متداول بوده است و اگر قبل از صفویه مورد استفاده قرار گرفته، چند سالی پیش از آن قدمت نداشته است.
او سپس به اسنادی که بر پایه آن کارتهای بازی گنجفه را به صفویه نسبت میدهد، اشاره کرد و گفت: میرزا محمدصادق مؤلف شاهد صادق در فصل ۶۴ کتاب خود درباره این بازی توضیح داده است که گنجفه از مخترعات میرغیاثالدین منصور شیرازی بوده که در دوران صفویه زندگی میکرده و او فردی بسیار باهوش و نابغه بوده است. یکی دیگر از منابع مورد استناد اهلی شیرازی است که کتابچهای با نام رباعیات گنجفه با ۹۶ دوبیتی داشته که اگر هر دوبیتی را روی صفحه کاغذ میآوردند هر صفحه یکی از کارتهای بازی را تشکیل میداده. این فرد در سال ۹۴۲ قمری فوت کرده است اگر احتمال دهیم ۲۰، ۳۰ سال قبل از فوتش این اشعار را سروده باز هم قدمت این بازی به دوران قبل از صفویه نمیرسد.
فاطمی اضافه کرد: در سفرنامهها هم سند مهمی وجود دارد، مثلا سفرنامه “تاورنیه” که درباره آداب و رسوم فرهنگ صفویه است، اشاره شده که در میان بازیهای ایرانی، کارتهای بازی وجود دارد که به آن “گنجفه” گفته میشود و هشت نشان دارد. از مجموع این منابع نتیجه گرفته شده که این بازی در دوران صفویه اختراع شده و بهویژه در زمان شاه عباس اول. در جایی هم اشاره شده که در میان سران سپاهیان از این بازی استفاده شده است، اما در دوران شاه عباس دوم به علت دگرگونیهای اجتماعی این بازی جزو بازیهای ممنوعه به حساب میآید و از ایران خارج میشود و در کشورهای دیگری مثل هند نمونهای از این بازی شکل میگیرد. همه این مستندات این احتمال را مطرح میکند که گنجفه بازی مربوط به دوران صفوی بوده است.
این کارشناس موزهداری همچنین گفت: در این نمایشگاه شامل ۳۰ عدد کارت مستطیلشکل به نمایش گذاشته شده که در ابعاد متغییر و اندازههای کوچک است؛ در عرض سه تا چهار سانتیمتر و به طول پنج تا شش سانتیمتر و در وزنهایی متغیر از ۱.۶۸ تا ۶ گرم. نقشهای کارتها نیز متفاوت و بیشتر درباری است، مثل صحنه شکار و شهبانویی که کودکی در آغوش دارد.
وی افزود: برای تزئین کارتها از هنر لاک یا روغنکاری استفاده است، چون این صنعت فاخر و درباری بوده است و این بازیها هم درباری به حساب میآمدند از آن هنرها برای مزین کردن آنها استفاده میشد. علاوهبر این، برای اینکه ببینده را سوق دهند که نقوش ریز این کارتها را بهتر ببیند جلا و روغنی روی کارتها میزدند تا براق و واضح شود.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.