جرائم میراث‌فرهنگی

جرائم میراث‌فرهنگی در نوروز چگونه گزارش شود؟

فرمانده یگان حفاظت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با تاکید بر این‌که در تعطیلات نوروز، جرائم علیه میراث فرهنگی شبانه‌روزی رصد می‌شود، از مردم درخواست کرد گزارش این جرائم را از طریق شماره تلفن ۰۹۶۶۲ اعلام کنند.

به ‌گزارش ایسنا، سردار حسن مهری در نشست هماهنگی با فرمانده‌هان یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان‌ها ویژه نوروز که به شکل ویدئوکنفرانس در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی  برگزار شد، یادآور شد: شعار نوروز ۱۴۰۱ یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، مشارکت اجتماعی و حفاظت اطمینان‌بخش است. برنامه‌های ما برای نوروز با محور این شعار انجام می‌شود، همچنین برنامه‌ریزی‌ها در سال ۱۴۰۱ نیز براساس این شعار خواهد بود و اهداف یگان حفاظت میراث‌فرهنگی در این شعار دیده شده است.

او ادامه داد: با توجه به این‌که بیش از یک میلیون اثر تاریخی و بیش از ۳۵ هزار اثر تاریخی ثبت‌شده در سطح کشور داریم، باید از مشارکت اجتماعی بهره ‌ببریم تا در انجام کارها موفق باشیم. باید مردم، دهیاران، دوستداران میراث‌فرهنگی، اعضای شورای شهر و … پای کار بیایند و برای حفاظت از میراث‌فرهنگی بسیج شوند.

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی کشور از همایش سراسری فرماندهان و پایگاه‌های سراسر کشور با حضور ۱۵۰ نفر در سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: توجه ویژه‌ای در برنامه‌های وزارت میراث‌فرهنگی برای توجه به یگان حفاظت در سال ۱۴۰۱ شده است. دستورات خوبی برای تامین خودرو برای یگان حفاظت در سراسر کشور صادر شده و آقای ضرغامی ـ وزیر میراث‌فرهنگی، ‌گردشگری و صنایع دستی ـ کارگروهی برای احصاء مشکلات یگان تشکیل داده تا برای رفع آن اقدام کنیم. تا الان هم چهار مورد تفویض اختیار شده که در اهداف یگان حفاظت میراث‌فرهنگی اثرگذار خواهد بود.

او ادامه داد: ویژه برنامه‌های نوروز ۱۴۰۱ یگان حفاظت میراث‌فرهنگی در ستاد تصویب شده و به استان‌ها برای اجرا ابلاغ شده است. برای این‌که همکاران ما با اطمینان و اقتدار بیشتر بتوانند اقدامات قانونی خود را انجام دهند، صدور کارت ضابطان مامور میراث‌فرهنگی آغاز شده و برای برخی استان‌ها این کارت صادر شده و قرار است در همایش سراسری از کارت‌های ضابطان مامور میراث‌فرهنگی رونمایی شود.

مهری افزود: دستورالعمل نوروز ۱۴۰۱ با نگاه “نوروز متمایز” تدوین شده است. فرماندهان یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان‌ها اعلام آمار به قرارگاه نوروزی را مورد توجه قرار دهند.

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی اظهار کرد: با توجه به تجربیات سال‌های قبل باید طرح‌های نوروزی قبل از شروع سال جدید، به‌روزرسانی شود. همچنین از فرماندهان یگان حفاظت تقاضا می‌شود به موضوع آموزش نیز توجه کنند و جلسات توجیهی و چهره به چهره قبل از شروع نوروز برگزار شود.

او با بیان این‌که نیروهای یگان حفاظت ویترین وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هستند، بیان کرد: یکی از مهم‌ترین وظایف ما به جز حفاظت بحث انتظام‌بخشی است؛ زیرا بعد از دو سال تعطیلی در بخش گردشگری با خیل جمعیت و تجربه جدیدی در نوروز روبه‌رو خواهیم بود.

مهری تاکید کرد: در تعطیلات نوروز حفاظت اطمینان‌بخش را خواهیم داشت و شبانه‌روزی سرکشی می‌کنیم.

او تعامل فرماندهان یگان حفاظت میراث‌فرهنگی با ستاد سفر و ادارات‌کل و معاونان استان‌ها و حراست را مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد: برای حفاظت اطمینان‌بخش در سطح استان باید با مدیران کل میراث‌فرهنگی استان‌ها تعامل مثبت داشته باشید. همچنین باید در برنامه‌های ۱۴۰۱ کاهش حداقل ۲۰ درصدی حفارهای غیرمجاز را شاهد باشیم.

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی همچنین گفت: مردم می‌توانند گزارش‌های خود را درباره حفاری‌های غیرمجاز و هرگونه جرم علیه میراث‌فرهنگی از طریق شماره ۰۹۶۶۲ اعلام کنند.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *