قنات مزدآباد

قنات مزدآباد میمه؛ پذیرای گردشگران نوروزی

رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شاهین‌شهر و میمه از نخستین فرصت بازدید علاقه‌مندان و دوستداران میراث فرهنگی و کهن از پایاب قنات جهانی مزدآباد میمه در ایام نوروز، خبر داد.

جواد چهراضی با بیان اینکه قدمت قنات مزد آباد میمه به پیش از اسلام منتسب است، اظهار کرد: قنات‌ها نمادی از مهندسی ایرانی برای تشریح اندیشه و تمهیدات نیاکانمان برای بهره‌برداری از آب‌های زیر زمینی و مقابله با شرایط سخت اقلیمی است. در نوروز ۱۴۰۱ نخستین امکان بازدید از پایاب قنات جهانی مزد آباد میمه برای علاقه‌مندان گردشگران و میراث دوستان مهیا شده است.

وی با اشاره به اینکه این قنات در یونسکو به ثبت جهانی رسیده است، افزود: شاخصه خاص و منحصر به فرد قنات مزدآباد برای ثبت جهانی در یونسکو وجود سد زیرزمینی در این قنات است و با توجه به واقع شدن این قنات در محور مواصلاتی شمال به جنوب با فراهم شدن امکان بازدید گردشگران از پایاب این قنات در بخش میمه می‌تواند تحول شگرفی را در بخش اقتصاد گردشگری و صنعت توریسم برای این منطقه ایجاد کند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شاهین‌شهر و میمه قنات مزدآباد میمه را دومین قنات کهن ایرانی با ۱۸ کیلومتر طول و ۷۰ متر عمق مادرچاه دانست و افزود: قنات مزدآباد میمه با خروش رودخانه‌ای در زیر زمین و دیواره‌های آهکی متبلور و سنگواره‌های استالاگمیت و استالاگتیت شبیه غار علی‌صدر همدان است.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *