غار چال نخجیر

بازگشایی غار چال نخجیر دلیجان پس از دو سال

معاون گردشگری استان مرکزی گفت: امروز چهارم فروردین ماه غار چال نخجیر دلیجان پس از دو سال تعطیلی بازگشایی می شود.

سید حسن حسینی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه غار چال نخجیر دلیجان طی دو سال اخیر طبق دستور ستاد مقابله با کرونا در استان مرکزی تعطیل بود، اظهار کرد: غار طبیعی چال نخجیر دلیجان ۷۰ میلیون سال قدمت دارد و در سال ۱۳۸۳ زیر سازی و کار پیاده راه سازی و نورپردازی آن آغاز شد و در سال ۱۳۸۹ مورد بهره برداری قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه غار سه طبقه است، گفت: طبقه زیرین آن که در واقع دریاچه غار است امکان دسترسی ندارد، اما دو طبقه دیگر آن با آماده سازی و پیاده راه سازی و کف سازی به طول ۱۲۰۰ متر مورد بازدید عموم قرار دارد.

حسینی تصریح کرد: این غار به صورت یکساله و از طریق مزایده عمومی در اختیار بهره بردار بخش خصوصی قرار گرفت و اواخر سال ۹۸ و با حاد شدن شیوع بیماری کرونا، با توجه به فضای رطوبتی غار طبق دستور ستاد مقابله با کرونای استان، غار تعطیل شد و این تعطیلی تا امروز ادامه داشته است.

وی افزود: پیش از نوروز با توجه به بهبود شرایط، برای بازگشایی غار تلاش شد، اما طبق دستور اداره کل پدافند غیرعامل استان، اجازه بهره برداری از غار صادر نشد. دو روز پیش از نوروز، با پیگیری فرماندار دلیجان و مدیرکل میراث فرهنگی استان، ستاد کرونای استان طبق شروطی با بازگشایی غار موافقت کرد و مقرر شد که غار فعلا برای مدت سه ماه توسط بهره بردار قبلی که البته قرارداد آن پایان سال ۹۸ اتمام یافت، اما طی دو سال اخیر در واقع مراقبت از غار را به انجام رساند، بازگشایی شود.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: با توجه به این اجازه، از دو روز گذشته تعمیرکاران برق جهت رفع مشکلات موجود در امر نورپردازی غار کار خود را آغاز کرده اند و غار چال نخجیر دلیجان از امروز رسما آماده بازدید خواهد بود.

وی در خصوص شرایط در نظر گرفته شده توسط ستاد مقابله با کرونا در استان برای فعالیت غار اظهار کرد: طبق دستورات، بازدیدکنندگان می توانند در قالب اکیپ های ۱۰ تا ۱۵ نفره همراه با لیدر با زدن ماسک وارد غار شوند و هر اکیپ نیز در واقع با فاصله زمانی ۲۰ دقیقه امکان ورود به غار را دارد و روند ضدعفونی نیز حتما قبل از ورود به غار انجام می گیرد.

حسینی با اشاره به اینکه این غار سالانه بین ۱۴ تا ۲۰ هزار بازدیدکننده دارد، افزود: البته در سال ۱۳۹۸ و قبل از تعطیلی دو ساله غار، ۲۵ هزار نفر از غار بازدید داشتند و در واقع همواره تعداد بازدیدهای غار متغیر بوده است.

معاون گردشگری استان مرکزی بیان کرد: در حال حاضر غار در اختیار بهره بردار است که می تواند زیرساخت های رفاهی از جمله واحدهای اقامتی، پذیرایی، شهربازی و … را در منطقه ایجاد کند، البته محوطه غار دارای رستوران، واحد اقامتی، سرویس بهداشتی و نماز خانه است، اما قطعا ظرفیت و پتانسیل توسعه زیرساخت های رفاهی در منطقه غار چال نخجیر وجود دارد.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *