کال جنی

اینجا در کال جنی هیجان و آرامش را با هم تجربه می‌کنید

دره‌ای خاموش و خنک در پهنه‌ داغ کویر به نام کال جنی درست همان چیزی است که برای آرامش و البته کمی هیجان به آن‌ نیاز دارید.

اگر اهل ماجراجویی هستید دیدار از «کال جنی» پیشنهاد شگفت انگیزی است. مکانی مناسب برای دوست داران تاریخ و طبیعت بکر که سکوت حاکم برآن و وجود حفره ها و تونل های عجیب و تودرتو آن را رازآلود کرده است.

به گزارش ایسنا، «کال» اصطلاحی است که به دره یا مسیرهای ایجاد شده به وسیله سیلاب ها و جریان آب اطلاق می شود. پس از گذشت حدود ۳۵ کیلومتر از طبس به سمت شهرستان بشرویه در استان خراسان جنوبی به تابلویی می‌رسید که شما را به سمت یکی از عجیب ترین و زیباترین مناطق طبیعی ایران هدایت می کند.

این دره زیبا که نام وحشتناک کامل جنی گرفته همان چیزی است که برای هیجان به آن‌ نیاز دارید چراکه مردم منطقه از گذشته‌های دور آن را محل زندگی ارواح و جن‌ها می‌دانستند. یک دره خاموش، خنک و آبدار در دل پهنه‌ای داغ و تب‌دار به نام دشت کویر.

کال جنی یا دره جن ها دره ای  زیبا و حیرت انگیز است که در شمال طبس و در اطراف روستای ازمیغان و در امتداد خروجی قناتی که در نزدیکی آن قرار دارد واقع شده است.

برای رسیدن به داخل  دره حتما باید به مسیر آشنایی داشته باشید. دره دارای دیواره های بلند و پرشیب است که وارد شدن به آن می تواند خطراتی به همراه داشته باشد.

وجود تونل ها و خانه هایی بنام «خانه گبر» در دل دیواره ها که برای سکنای درویشان و صوفیان زمان خود ساخته شده است از دیگر جذابیتهای این دره است که احتمالا به دوران ساسانیان بازمی گردد.  پس از جدا شدن از جاده آسفالت و دو راهی استخر شاعر و طی حدود ۵ کیلومتر جاده خاکی به دره ای خواهید رسید که از دو مسیر می توان وارد آن شد. یکی انتهای جاده خاکی که به واقع ابتدای این دره بوده و متصل به کوه است و دیگری میانه های این جاده خاکی که می توان از طریق یک شکاف ایجاد شده بوسیله فرسایش به درون دره راه یافت.

اینجا با همه جای بیابان‌های اطرافش فرق می‌کند. اینجا آب عنصری نایاب نیست و در جای‌جای آن مشاهده می‌شود. آبشارهای کوچکی در اینجا هستند که محلی‌ها به آن‌ها شُلَن می‌گویند. حوضچه‌هایی هم تشکیل شده که تا ۱.۵ متر عمق دارند و جای خوبی برای تن به آب زدن و خنک شدن در گرمای این سرزمین است.

با مهندسی شگفت‌آور، تونلی ساخته شده است که آب را به درون قنات هدایت می‌کند. در این محل فرسایش آب به اوج خود رسیده و نقوش و برجستگی‌ها و خلل و فرج عجیبی را در کف رودخانه ایجاد کرده است. بعد از این منطقه دیگر دره خشک و بی‌آب و علف می‌شود. آب به داخل قنات هدایت شده و دره بی‌نصیب از آب. کمی دیگر در مسیر دره به راه خود ادامه می‌دهیم که در دیواره دره حفراتی نگاه ما را متوجه خود می‌سازد. شاید همه این پدیده ها باعث شود که فکر کنید همه این ها اثر فرسایش طبیعت باشد اما با کمی کنکاش می‌یابیم که این‌ها ساخته دست بشر است. در ارتفاع دو متری از سطح زمین چاه ورودی قرار دارد که با کمک یک همراه می‌توان به درون آن رفت و سپس از این چاه که حدود هفت تا هشت متر ارتفاع دارد و به‌وسیله جای دست‌ها و حفره‌های بدنه آن بالا می‌رویم و به تالاری برمی‌خوریم. در دو طرف این تالار دو دالان قرار دارد و هر کدام شامل چندین اتاق است. همه این‌ها به‌وسیله بشر و در دل دیواره این دره عجیب پدید آمده است. هنوز می‌توان رد تیشه معماران آن را بر در و دیوار اتاقک‌ها مشاهده کرد. کال جنی یک مسیر رودخانه آرام و زلال را دارد که باعث شده در بستر دره نخلستان و علف زار هایی به وجود بیاید. کال جنی مقصد مناسبی برای کسانی است که دلشان غرق شدن در رمز و راز را می‌خواهد و این وسوسه دست از سرشان برنمی‌دارد.

بازدید از این منطقه به صورت شبانه روزی است و بابت بازدید نیازی به پرداخت هزینه ندارید. مدت زمان پیشنهادی برای بازدید نیز ۴ الی ۵ است. در همان وهله اول اگر می خواهید از همه شگفتی های کال جنی بازدید کنید باید با صبر و حوصله دره را پایین بروید و در چند متر با تصویر تازه ای روبه رو خواهید شد. ممکن است فسیل های دوکفه ای یا گسل هایی را از نزدیک ببینید. تفریح بعدی می تواند آب بازی باشد که همراه با دوستان یا خانواده این تفریح را امتحان کنید و همانند کودکی تان شادی کنید.

یکی دیگی از تفریحات لذت بخش در این منطقه عکاسی است که تصاویر ثبت شده برایتان به یادگار می ماند، حتی با گوشی همراه خود نیز می توانید تصاویر بی نظیری را ثبت کنید.

نام این پدیده طبیعی منحصر به فرد از سال ۱۳۹۶ با شماره ۳۵۰ در فهرست آثار طبیعی – ملی ایران قرار دارد و با نام دره جنی نیز شناخته می‌شود.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *