سرپل‌ذهاب

سفر نوروزی به یکی از بی نظیرترین آبشارهای ایران در سرپل‌ذهاب

به گفته رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان سرپل‌ذهاب، آبشار آپارتمانی پیران به عنوان یکی از بی نظیرترین و بلندترین آبشارهای ایران این روزها پذیرای گردشگران زیادی است.

مظفر غلامی در گفت و گو با ایسنا، بااشاره به وجود جاذبه های گردشگری متعدد در سرپلذهاب، اظهار کرد: شهر باستانی سرپلذهاب به واسطه جاذبه های گردشگری زیاد بویژه در حوزه تاریخی و طبیعی در نوروز امسال میزبان گردشگران زیادی است.

وی افزود: یکی از مهمترین این جاذبه ها، آبشار آپارتمانی پیران است که سه طبقه و حدود ۱۸۰ متر ارتفاع دارد و از بی نظیرترین و بلندترین آبشارهای ایران به شمار می رود.

رئیس میراث فرهنگی سرپلذهاب با بیان اینکه این آبشار در فاصله یازده کیلومتری شهر سرپلذهاب واقع شده، گفت: برای رسیدن به آبشار پیران دو مسیر وجود دارد؛ یکی از پایین آبشار است که از طریق روستای پیران می توان به آن رسید و دیگر از بالای آبشار است که از طریق روستای ژالگه قابل دسترسی است.

به گفته این مسئول تا پیش از شیوع کرونا، در ایام نوروز حدود ۳۶ هزار نفر از آبشار پیران بازدید می کردند که امید است با توجه به استقلال خوب گردشگران امسال هم پذیرای گردشگران زیادی باشد.

وی به وجود تعداد قابل توجهی آثار تاریخی مشهور و ارزشمند در این شهرستان هم اشاره کرد و افزود: “آنوبانی‌نی” از قدیمی ترین نقش برجسته های تاریخی جهان با ۴۸۰۰ سال قدمت است که در داخل شهر سرپلذهاب قرار دارد.

غلامی اضافه کرد: در نقش برجسته آنوبانی‌نی، تصویر الهه نشاط  و عشق به همراه پادشاه لولوبیان و ۹ اسیر جنگی حک شده است.

وی ادامه داد: در این نقش برجسته شاه (آنوبانی‌نی) در برابر الهه ایشتار که او را در مقابل دشمنان پیروزی داده‌، ایستاده و پای خود را بر بدن دشمن نهاده ‌است. ایشتار نیزه‌ای به دست دارد و قصد دارد با طنابی که به دست گرفته، گردن اسیری دیگر را ببندد. علاوه بر شاه و ایشتار، ۹ اسیر بدون لباس نیز در تصویر مشاهده می شود.

رئیس میراث فرهنگی سرپلذهاب از طاق گرا هم به عنوان یکی دیگر از بناهای تاریخی برجسته این شهرستان نام برد و افزود: بنای طاق گرا در گردنه پاتاق بر سر راه کرمانشاه به سرپل ذهاب و در کنار راه باستانی سنگفرشی بنا شده که فلات ایران را به بین النهرین ارتباط داده است که به علت تغییر مسیر این راه و بنای طاق گرا اکنون در شیب های پائین جاده آسفالته قرار گرفته است.

وی یادآورشد: برای این بنا کارکردهای متفاوتی چون یادگار احداث راه کاروانرو، توقفگاه موکب شاهی، اریکه سلطنتی، پاسگاه مرزی و یا بنای یادبودی از یک پیروزی ذکر شده است.

غلامی به اهمیت گوردخمه باستانی دکان داود در این شهرستان هم اشاره کرد و گفت: گوردخمه دکان داوود در سه کیلومتری جنوب شرقی شهر سرپل ذهاب قرار دارد که بسیاری از باستان شناسان آن را آرامگاه ابدی “ایشتوویگو” می دانند. ایشتوویگو” چهارمین و آخرین پادشاه مادها بود که توسط نوه دختری‌اش یعنی کوروش کبیر از سلطنت برکنار شد تا حکومت ۱۲۸ ساله مادها هم به پایان برسد.

وی تاکید کرد: هرچند برخی از باستان شناسان دیگر براین باورند که این گوردخمه مربوط به یکی از پادشاهان دوران هخامنشی است، اما نقش برجسته ای که در فاصله هشت متری زیر گوردخمه قرار دارد و فردی را با لباسی مخصوص قوم ماد نشان می دهد که در یک دستش گیاه مقدس “برسمی” قرار دارد و دست دیگرش را به نشانه نیایش بالا گرفته، نشانی از آن می دانند که این گوردخمه مربوط به  دوره مادها است و فرد در حال نیایش هم احتمالا نوه “ایشتوویگو” است که برای آمرزش پدربزرگ خود دست به دعا برده است.

رییس میراث فرهنگی سرپلذهاب اضافه کرد: مقبره “ایشتوویگو” که با عنوان “دکان  داوود” شهرت دارد و مردم محلی هم به آن “که‌ل داو” یا “داود که‌و سوار” می گویند، هرساله بویژه در ایام نوروز پذیرای گردشگران زیادی از سراسر کشور است.

وی در ادامه اعلام کرد: زیج یا قلعه منیژه یکی از شاخص‌ترین بناهای تاریخی برجای مانده از دوران ساسانیان در استان است، بنایی که در ۱۵ کیلومتری شهر سرپلذهاب در روستای زیبایی با نام پاتاق واقع شده و ۱۵۰۰ سال است که استوار و پابرجا گذر روزگاران را نظاره می‌کند.

غلامی در ادامه با تاکید براینکه جاذبه های گردشگری سرپلذهاب برای بازدید گردشگران نوروزی زیاد است، عنوان کرد: در سال ۱۳۹۶ شهرستان سرپلذهاب حادثه تلخ زلزله بزرگ ۷.۳ ریشتری را تجربه کرد، اما این روزها با گذشت چندسال از آن حادثه این شهر حال و روز خوبی دارد.

وی با بیان اینکه برای پذیرایی از گردشگران نوروزی برنامه های مناسبی و ظرفیت اقامتی تدارک دیده شده، پیش بینی کرد حدود ۱۰۰ هزار نفر از این شهرستان بازدید داشته باشند.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *