ارگ‌ بیرجند

نگاهی به تاریخچه ارگ بیرجند که پس از سال‌ها گشوده شد

یک فعال گردشگری و مدیر انجمن گردشگری پایدار خراسان جنوبی گفت: خبر خوبی که سال‌هاست مردم و فعالان گردشگری منتظر آن هستند منتشر شد و ارگ کلاه‌فرنگی پس از سال‌ها به آغوش مردم بازگشت.

احمد کاشانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: طی نشست هایی با استانداری تصمیم گرفته شد موزه تاریخ سیاسی بیرجند نیز در محل اگر کلاه‌فرنگی دایر شود که این تصمیم به بازدیدهای مراجعه کنندگان کمک بسزایی می‌کند.

وی ادامه داد: همچنین قرار شده است بین ساختمان فرمانداری و ارگ کلاه‌فرنگی دیوار جداکننده ای کشیده شود تا گردشگری برای گردشگران آسان تر شود، برای انجام این کار و مرمت بنا بودجه اختصاص داده شده است.

کاشانی تصریح کرد: ارگ کلاه‌فرنگی در اواخر دوران زندیه ساخته شده است که البته ساخت این بنا قصه جالبی دارد.

احمد کاشانی با اشاره به قصه ساخت ارگ کلاه‌فرنگی، بیان کرد: وقتی پسر امیر مسعود خان، دختر امیرحسن خان را به همسری برگزید، امیر حسین خان به افتخار پسر و عروسش ارگ کلاه‌فرنگی را ساخت.

این فعال گردشگری با توجه به بیان تاریخچه ساخت ارگ کلاه‌فرنگی، افزود: ارگ کلاه‌فرنگی به شکل زیگورات چغازنبیل در هفت طبقه بنا شد و قابل توجه است عدد ۷ ، نزد ایرانیان جایگاه خاصی دارد مثل هفت خان رستم و هفت شهر عشق.

وی ادامه داد: معماری این بنا به گونه‌ای است که هنگامی که گردشگران روبه رو یا داخل بنا قرار می‌گیرند هرچه از پایین به بالا و آسمان نگاه کنند زیبایی های بیشتری رو مشاهده می‌کنند.

وی با بیان اینکه هدف معمار این بوده است که بفهماند نهایت زیبایی از آن خداست و هر چه به خدا نزدیک تر باشیم زیبایی های زیادی را می‌بینی، خاطرنشان کرد: ارگ کلاه‌فرنگی در میراث ملی ثبت شده است و نماد شهر بیرجند است‌.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *