کلات

لزوم توجه به زیرساخت‌های حوزه گردشگری در کلات

فرماندار کلات گفت: شهرستان کلات به دلیل برخورداری از اقلیم و طبیعت بکر و همچنین بناهای تاریخی متعدد موقعیت گردشگری ویژه‌ای دارد اما در این حوزه زیرساخت‌های لازم فراهم نشده است.

علی صلاحی در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: شهرستان کلات جاذبه‌های گردشگری بسیار خوبی دارد اما از نظر زیرساخت‌های لازم در حوزه گردشگری وضعیت مطلوبی ندارد. تمام سعی ما این است که در حد توان این کمبودها و مشکلات زیرساختی را برطرف کنیم.

وی اضافه کرد: یکی از مشکلات زیرساختی جاده‌ها و به خصوص جاده‌های مسیر دسترسی به مناطق گردشگری و مناطق ییلاقی است. همچنین در حوزه امکانات خدمت‌رسان به مسافران و گردشگران نیز زیرساخت‌های لازم فراهم نیست و به همین منظور لازم است اقامتگاه‌های بوم‌گردی در شهرستان توسعه یابد.

وی مشکل پوشش اینترنت در بعضی از مناطق گردشگری را از دیگر مشکلات زیرساختی حوزه گردشگری برشمرد و گفت: امیدواریم با برطرف کردن این مشکلات زمینه حضور هر چه بیشتر مسافران و گردشگران را در شهرستان کلات فراهم کنیم.

سفر ۱۰۰ هزار مسافر و گردشگر نوروزی به کلات

فرماندار کلات در ادامه به استقبال خوب مسافران و گردشگران از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی شهرستان کلات در ایام نوروز اشاره کرد و افزود: طی روزهای پایانی اسفند ۱۴۰۰ تا ۱۳ فروردین سال جاری حدود ۱۰۰ هزار میهمان، مسافر و گردشگر وارد شهرستان کلات شده و از جاذبه‌های گردشگری بخش‌های زاوین، مرکزی و هزارمسجد بازدید کردند.

وی تصریح کرد: از مجموع این آمار حدود ۱۰ هزار نفر از بومیان شهرستان بودند که در ایام تعطیلات برای برای بازدید از اقوام به شهرستان سفر کردند. همچنین میزان اقامت در میهمان‌سراها، اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی، خانه‌های معلم و مدارس سطح شهرستان حدود ۸۰۰۰ نفر گزارش شده است.

صلاحی در پاسخ به این سوال که بیشترین بازدیدها مربوط به چه اماکن و یا آثاری بوده، گفت: موزه مردم‌شناسی در عمارت خورشید، مسجد جامع، کتیبه نادری، بند نادری و تفرجگاه‌های شهرستان شامل آبشارها و آبگرم از جمله مناطقی است که با استقبال خوب بازدیدکنندگان مواجه شد. همچنین با توجه به برپایی مراسم نوروزگاه در بخش هزارمسجد، روستای کرناوه شیرین و روستای کالو در این مناطق هم تراکم بازدیدکنندگان زیاد بود.

کلات در حوزه گردشگری ظرفیت‌های خوبی برای سرمایه‌گذاران دارد

فرماندار کلات خاطرنشان کرد: شهرستان کلات به دلیل برخورداری از موهبت‌های طبیعی و اماکن و بناهای تاریخی یک قطب گردشگری است و به همین دلیل ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های خوبی در آن برای سرمایه‌گذاران فراهم شده است.

وی افزود: تمام سعی و تلاش ما این است که مشکلات زیرساختی حوزه گردشگری را برطرف کنیم و به علاقه‌مندان و کسانی که در حوزه گردشگری سرمایه‌گذاری می‌کنند  این اطمینان را می‌دهیم که با توجه به موقعیت ویژه شهرستان کلات و همجواری آن با مشهد قطعا سرمایه‌گذاری پرسودی خواهند داشت.

بنا بر آمار رسمی اعلام شده در شهرستان کلات ۱۱۶ اثر تاریخی شناسایی شده که ۶۴ مورد آن در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ و عمارت خورشید، مسجد کبود، برج ارغوان‌شاه، کتیبه نادری و بند نادری از جمله شاخص‌ترین این آثار است.

همچنین شهرستان کلات دارای سه منطقه نمونه گردشگری قره‌سو، ارتکند و شهر کلات است و از روستاهای هدف گردشگری می‌توان به بابارمضان اشاره کرد. از جمله مهمترین صنایع دستی شهرستان کلات ابریشم‌بافی، گلیم‌بافی، نواربافی، جاجیم‌بافی و پوشاک اقوام محلی است.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *