باغ

بهار در باغ ایرانی دلبری می‌کند

همه ما گاهی دلمان برای روزگاری که با نم‌نم باران بهار، بوی کاهگل در کوچه باغ های پایتخت ٢٣٠‌ساله ایران می‌پیچید، تنگ می‌شود. در این لحظات دوست داریم چشمانمان را ببندیم تا لااقل در عالم خیال، در فضایی به دور از ساختمان‌ها و سازه‌های آجری و سیمانی، کنار نهری پرآب و گل و سبزه‌ای معطر بنشینیم.

همشهری آنلاین – رابعه تیموری: خیال و تصور چنین فضایی هم مسحورکننده است، اما لابه لای برج‌های سربه فلک کشده محله ده ونک، یکی از این فضاهای رویایی وجود دارد. این مکان زیباترین باغ تهران است که به بوستان باغ ایرانی شهرت دارد. در این گزارش وصف گوشه‌ای از زیبایی‌های این مکان توریستی را می‌خوانید تا برای دیدار آن مشتاق شوید :

طبیعتی در دل شهر خاکستری

ده ونک در پایین بزرگراه نیایش و جنب بزرگراه شهید چمران قرار گرفته است. در این مکان سال‌ها پیش از آن که آسمانخراش‌ها زمین تا آسمان شهر را اشغال کنند و فروشگاه‌های رنگارنگ و پرزرق و برق، این ساختمان-‌های بلندقامت را احاطه کنند، ده ونک پر بود از باغ‌های پر گل و سبزه. بوستان باغ ایرانی قطعه سرسبزی است به‌جامانده ازآن‌روزگار ده ونک که مجموعه‌ای از جلوه‌های معماری اصیل ایرانی و طبیعت رنگارنگ و زیبای کشورمان را در خود جای داده است.

٢ ورودی با نماهای اصیل سنتی

بوستان باغ ایرانی که در میان اهالی ده ونک به باغ گل‌ها شهرت دارد، دارای ٤ ورودی اصلی در اضلاع شرقی، غربی و جنوبی و جنوب غربی است که سردرهای زیبای آنها با سازه‌های مشبک آجری تزئین شده‌اند. در ورودی ضلع جنوب غربی باغ، تابلویی نصب شده که در قاب آن، عبارتی با عنوان « بوستان مهندس علی محمد مختاری» نوشته شده است. مهندس مختاری جزو سازندگان این باغ است.

چنارستان و سروستان

همین که گردشگری به فضای بوستان گل‌ها پا می‌گذارد، درختان سر به فلک کشیده تنومند قدیمی پیش‌روی او قرار می‌گیرند. این درختان که اغلب سرو و چنار هستند، در باغ راه‌های اصلی قرار گرفته‌اند. پوشش گیاهی یکنواخت باغ راه‌ها آنها را به نام چنارستان و سروستان معروف کرده است. در کنار سروهای ناز سر به فلک کشیده و چنارهای بلند، انواع برگ نو، برگ بو، زرشک، شیرخشت، مورد، پیراکانتا، رز، نسترن و بوته‌های فصلی و دایمی، تابلوهایی پرنقش را پدید آورده‌اند.

نشانه‌های ٣‌گانه

از ویژگی‌های خاص باغ‌های ایرانی قرار گرفتن آنها در گذر آب روان است که بوستان باغ ایرانی از این ویژگی بی‌بهره نیست. زمزمه غلطیدن آب در بستر مستطیلی شکلی که برای مسیر آب مشخص شده، احساسات شاعرانه بیننده را بیدار می‌کند. محصور بودن در دیوارهای بلند، شاخصه دیگر باغ ایرانی است که اگر نوک درختان کهن باغ ایرانی را با چشم تعقیب کنیم، در همان دیوارهای بارو مانند هم از طنازی انگشتان هنرمند معمار باغ، نشانه‌هایی خواهیم یافت. وجود استخر در مرکز عمارت تابستانی سومین نشانه باغ‌های ایرانی است که استخر باغ گل‌ها، در چشم‌انداز ورودی شرقی آن قرار گرفته است.

جاذبه‌های هنری

حوض‌های متعدد، سبک هندسی قرارگیری درختان، عمارت یا کوشک در وسط باغ و رعایت تقارن‌ها در طراحی، زیباترین باغ تهران را به مقصدی خاص برای گردشگران طبیعت پایتخت قرار داده است. در این باغ و لابه لای فرش‌های گلی که بر زمین آن گسترده شده، حوض‌های متعددی تعبیه شده که رشته آب کم‌جانی از فواره و آبنمای وسط آنها جریان دارد. در مجاورت حوض‌ها هم صندلی‌هایی تعبیه شده تا بازدیدکنندگان با خیالی آسوده، از دیدن این مناظر لذت ببرند.

سهم مخصوص بچه‌ها

در محوطه وسیع وسط بوستان، زمین بازی بچه‌ها قرار دارد. کودکانی که همراه بزرگترها به بوستان می‌آیند، می‌توانند در تاب و سرسره‌های رنگی زمین بازی یک دل سیر ورجه وورجه کنند. مقابل زمین بازی هم وسایل ورزشی تعبیه شده تا بزرگترها لذت ورزش در فضایی پاک و سرشار از عطر گل‌ها را تجربه کنند. سرویس بهداشتی در سمت شرق و غرب زمین بازی ساخته شده است. از نکات قابل توجه بوستان گل‌ها، مناسب‌سازی گذرگاه‌ها و اماکن خدماتی آن برای استفاده معلولان است. سرویس بهداشتی شرقی به تجهیزات ویژه معلولان مجهز شده است.

پاتوق خانوادگی

هنگام تماشای بوستان باغ ایرانی هر جا از پیاده‌روی خسته شوید یا بخواهید مدتی به تماشای چشم‌اندازی زیبا بنشینید، حتما نیمکتی برای نشستن پیدا خواهید کرد. اما آلاچیق‌ها و محوطه‌ای که در تابلوی راهنمای بوستان به عنوان محوطه فرش انداز مشخص شده، محلی است که خانواده‌ها در آنجا فرش و زیراندازی پهن می‌کنند و بساط چای داغ قند پهلویشان را به راه می‌کنند. در کوشک مرکزی بوستان، رستوران و چایخانه هم دایر شده تا اگر گردشگران غذای خانگی به همراه نداشته باشند، بتوانند استفاده کنند.


کتابخانه اهدایی مقام معظم رهبری

در عمارت اصلی انتهای باغ، کتابخانه عمومی اهدایی مقام معم رهبری واقع شده که به سالن‌های مطالعه خواهران و برادران تقسیم شده است. کاشی‌کاری‌های فیروزه‌ای و لوسترهای بزرگ سبز رنگ سالن مطالعه برادران، به فضای آن جلوه و زیبایی دوچندان بخشیده است. نظیر این لوسترها را در ورودی‌ها و سردرهای باغ هم می‌توان دید و غروب که نور سبز رنگ آنها در فضای الوان بوستان پهن می‌شود، مناظر طبیعی باغ به شاهکارهای هنری بی‌نظیری تبدیل می‌شوند. در عمارت اصلی، ساختمان ٢ طبقه اداری بوستان هم وجود دارد.

آدرس بوستان باغ ایرانی :
ده ونک، خیابان شیخ بهایی شمالی، ٢٠ متری پیروزان، کوچه شهید صابری
دسترسی با وسیله نقلیه عمومی :
یکی از مبداهای حرکت اتوبوس‌های پیروزان، پایانه آزادی است که در همسایگی منطقه قرار دارد.
نزدیکترین ایستگاه مترو به بوستان باغ ایرانی مترو شهید حقانی و مترو میدان ولیعصر (عج) است. ادامه مسیر را باید با تاکسی طی کنید.
بازدید رایگان است :
٧ صبح تا ٢٤ ایام تعطیل و غیر تعطیل، زمان بازدید از بوستان باغ ایرانی است و برای بازدید مبلغی به عنوان ورودی دریافت نمی‌شود.

منبع:همشهری

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *