فاشینگ

کارناوال فاشینگ؛ ترساندن دیوهای زمستان و خوشامدگویی به بهار در سرزمین‌های ژرمنی

برگزاری کارناوال بهاری، کارناوال یا فاشینگ، (Karneval ،Fasching)، در کشورهای ژرمنی به قرون وسطی برمی گردد، مراسمی که امروز در ۶ کشور و بیش از ۲۰ شهر مختلف که با جنگل سیاه در ارتباط هستند، برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، بهار تولد و بیداری دوباره زمین است، در بیشتر فرهنگ‌های جهان این رویداد جشن گرفته می شود، در نیم کره شمالی آغاز اعتدال بهاری یکی از مهم ترین آیین های اسطوره ای به شمار می آید که از آغاز زندگی یک جا نشینی و کشاورزی، هر فرهنگ و تمدنی آیینی برای آن برگزار کرده است.

برگزاری کارناوال بهاری، کارناوال یا فاشینگ، (Karneval ،Fasching)، در کشورهای ژرمنی  به قرون وسطی برمی گردد. این کلمه از کلمه لاتین carne vale (بدون گوشت) سرچشمه می گیرد و مراسمی برای خوردن، نوشیدن و شادی قبل از فصل روزه داری مسیحیان کاتولیک است و پس از این مراسم، روزهای رسمی روزه آغاز می شود. این جشنواره رنگارنگ ۵۲ روز قبل از عید پاک برگزار می شود و با جشنی قبل از چهارشنبه خاکستر به پایان می رسد. آلمانی ها کارناوال را در چندین منطقه و به روش های مختلف در سراسر آلمان جشن می گیرند. سه نسخه پرطرفدار عبارتند از Karneval در منطقه راینلند، Fasching در جنوب آلمان و Fastenacht در بادن وورتمبرگ. این سه رسم، تاریخ و ریشه های متفاوتی دارند و همه بسیار سرگرم کننده هستند!

کارناوال با راهپیمایی زنان آغاز می شود

فصل کارناوال رسماً از ۱۱ نوامبر در ساعت ۱۱:۱۱ صبح آغاز می شود و مردم شروع فصلی را جشن می گیرند که اغلب از آن به عنوان فصل پنجم یاد می شود. (این نام برای ما یادآور پنجه دزدیده یا خمسه مسترقه است) در هفته‌های منتهی به جشن‌ها، کلوپ‌های کارناوال برای بحث در مورد اجراها، لباس‌ها و رژه‌های آتی گرد هم می‌آیند. کلن پایتخت بلامنازع کارناوال آلمان است و پس از آن شهرهای دوسلدورف و ماینز قرار دارند. در این شهرها، کارناوال به طور سنتی روز پنجشنبه با کارناوال زنان (Weiberfastnacht) آغاز می شود. در این تعطیلات غیررسمی، زنان لباس های سلطنتی می پوشند و به طور نمادین برای یک روز کنترل شهر را به دست می گیرند.

دوشنبه گل سرخ

دوشنبه بعد از کارناوال زنان، روزنمنتاگ (Rosenmontag) یا دوشنبه گل سرخ نامیده می شود. این روز اوج فصل کارناوال را با ساعت ۱۱:۱۱ صبح به عنوان زمان رسمی شروع رژه های مردمی نشان می دهد. رژه در شهر کلن باشکوه تر از همه شهرهای دیگر است. بیش از ۱ میلیون نفر، هیجان زده و بی قرار در امتداد خیابان اصلی صف می کشند و منتظر می مانند تا رژه بگذرد که تقریباً پنج ساعت طول می کشد! بیش از ۱۱ هزار عضو فعال باشگاه های محلی کارنوال در این رژه ۴ مایلی راهپیمایی می کنند. همه به عنوان دلقک، ساحره، شخصیت های خیالی یا لباس های نظامی مورد استفاده در زمان ناپلئون، لباس می پوشند، علت این کار هم این است که رژه در کلن برای اولین بار در سال ۱۸۲۳ پس از شکست ناپلئون در اروپا و خروج نیروهای فرانسوی از راینلند آغاز شد.

کارناوال سه شنبه قبل از چهارشنبه توبه

روز بعد، کارناوال  بزرگ سه شنبه (Karnevalsdienstag)، آخرین روز از فصل کارناوال است. مردم این روز را با رژه ها و مهمانی های کوچکتر در سراسر آلمان جشن می گیرند. با این حال، علاقه مندان به کارناوال در سایر نقاط جهان، این روز را نه به عنوان سه‌شنبه‌ ای معمولی، بلکه به‌عنوان سه‌شنبه‌ چرب یا Mardi Gras می‌شناسند. این روز، از نقاط برجسته فصل کارناوال است! جمعیت های شاد و رنگارنگ با رژه های دیدنی در شهرهایی مانند نیواورلئان، ونیز و ریودوژانیرو خیابان ها را فرا می گیرند!

یک سنت باستانی آلمانی

ریشه کارناوال آلمانی (Allemannische Fastnacht) در جنوب غربی آلمان، در امتداد مرز فرانسه در بادن-وورتمبرگ، بایرن غربی، منطقه آلزاس، جنگل سیاه و سوئیس، نهفته است. این فصل در روز سه پادشاه، ۶ ژانویه (Epiphany) شروع می شود. این  رسم به قبایل آلمانی هزاره اول پس از میلاد برمی گردد، مردم با پوشیدن لباس‌ها و استفاده از ماسک های ترسناکی که از چوب ساخته می شوند، به دیوهای سرما و ارواح تاریک فصل زمستان، نشان می دهند که قدرت یافته اند و با ترساندن آنها، رسیدن فصل بهار را می خواهند، سپس ارواح روشن، رنگارنگ و نمادهای شاد بهاری، در تقابل با دیوها قرار می گیرند! این مضامین سنتی، نمادی از انتظار مشتاقانه برای فصل جدید است، زمانی که کشاورزان و مردم آرزوی آن را دارند.

چهارشنبه خاکستر و سوزاندن نوبل

این روز پایان همه مهمانی ها و خوش گذرانی های کارناوال است و می گوید فصل احمق ها به پایان رسید. برای بسیاری از مسیحیان و حتی غیر مسیحیان، این آغاز دوره ۴۰ روزه توبه و روزه است.

در ساعات نیمه شب بین سه‌شنبه آخر و چهارشنبه خاکستر، آخرین فرصت برای  خوشگذرانی پیش از شروع فصل روزه گرفتن است، در کلن این مناسبت را با سوزاندن نوبل (Nubbel) جشن می گیرند، نوبل یک عروسک حصیری در اندازه انسان واقعی است که در بیرون و بالای ورودی جلوی بسیاری از میخانه های سنتی محله آویزان شده و نماد تمام گناهان کوچکی است که طرفداران کارناوال در روزها و شب های آشفته هفته گذشته مرتکب شدند.

با سوزاندن نوبل همه گناهان بخشیده می شود.

خوردنی های کارناوال

بسیاری از علاقه مندان به کارناول یک مهمانی در خانه برگزار می کنند که غذاهای اصیل و منطقه ای از شهرهای رودخانه راین، باواریا یا جنگل سیاه را می خورند.این خوردنی ها شامل چوب شور تازه، سوسیس داغ (Bratwurst) و دونات های مشهور آلمانی (Krapfen) است به روش باواریایی کارناوال با مربای گل سرخ پر می شود و کیک های مختلف است.

کارناوال در کجا برگزار می شود؟ 

اگرچه تقسیم بندی تقریباً شمال / جنوب است، اما جایی که از این سه کلمه استفاده می شود در واقع کمی پیچیده تر است.

فاشینگ: اتریش (مرکزی، شرقی)، بایرن (مونیخ، وورزبورگ). برلین، براندنبورگ، زاکسن (زاکسن)

فاشناشت (Fastnacht): (Fasent، Fasnet، Fasnacht، Fassenacht) آرلبرگ (اتریش غربی)، بادن (جنگل سیاه، فرایبورگ، کنستانتس)، فرانکونیا (فرانکن، شمال بایرن)، هسه (ویسبادن)، زارلند، ماینز، سوابیا، سوئیس (بازل) ، برن، لوسرن، زوریخ)، لوکزامبورگ (Fuesend، عصر روزه)

کارناوال: راینلند: آخن، بن، کلن (کلن)، دوسلدورف

این مراسم امسال از پنجشنبه، ۲۴ فوریه ۲۰۲۲  (۵ اسفند) – سه شنبه، ۱ مارس ۲۰۲۲ (۱۰ اسفند) برگزار شد.

منبع:ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *