میامی

میامی «سرزمین کاروانسراها» مقصدی تاریخی برای گردشگران

 کاروانسراهای تاریخی میامی در شرق استان سمنان با جاذبه های بی مانند مقصدی به یادماندنی برای گردشگران نوروزی محسوب می‌شود.

به گزارش ایرنا، میامی شرقی‌ترین شهرستان استان با جاذبه‌های مختلف دارای کاروانسراهای تاریخی زیبا مهیا برای بازدید گردشگران است.

شهرستان میامی به دلیل وجود ۱۰ کاروانسرای با ارزش تاریخی به سرزمین کاروانسراها معروف است و این کاروانسراها در پرونده ثبت مجموعه کاروانسراهای ایران در فهرست جهانی قرار گرفته اند.

وجود کاروانسرای میامی، مجموعه کاروانسراهای میاندشت شامل سه کاروانسرای، عباس‌آباد، الحاک، صدرآباد، محمدآباد پل ابریشم، سنگی شریف‌آباد و جهان آباد نشانگر اهمیت تاریخی این شهرستان و شکوه معماری ایران است.
کاروانسراها و دیگر بناهای تاریخی، طبیعت زیبا و نیز واقع شدن در مسیر راه تهران به مشهد می تواند این شهرستان را به یک قطب گردشگری کشور تبدیل کند.

مسجدهای قدیمی، یخدان‌ ها، عمارت های زیبا، مناطق ییلاقی، روستاهای هدف گردشگری و آبشارهای زیبای کالپوش از دیگر جاذبه های میامی هستند که دیدن آن ها حتی برای یک بار مغتنم است.

کاروانسرای میاندشت بزرگترین کاروانسرای ایران 
این مجموعه با ۲۲هزار متر مربع مساحت در ۴۵ کیلومتری شرق میامی قرار گرفته و شامل سه کاروانسراست . کاروانسرای میاندشت بزرگترین کاروانسرای ایران در نوع خود است که ساخت آن در دوره صفویه آغاز شد و زمان قاجارها توسعه یافته است.
این مجموعه که در مسیر راه ترانزیتی تهران – مشهد واقع است محلی بسیار جذاب برای بازدید مسافران و زائران امام هشتم (ع) است.

کاروانسرای عباس آباد، نگینی در کنار خانه های پلکانی

این کاروانسرا در ۷۰ کیلومتری شرق میامی و در مرکز روستای عباس آباد واقع شده است. کاروانسرای عباس آباد مستطیل شکل و از نوع چهار ایوانی است، مساحت آن بیش از هشت هزار و ۵۰۰مترمربع، دارای ۲ ورودی شرقی و غربی است که ورودی اصلی آن در ضلع شرقی قرار دارد.
این کاروانسرا در ایام نوروز با توجه به حضور عباس آبادی های مقیم در شهرستان های دیگر، محلی برای اجرای برنامه های بومی محلی و مسابقات ورزشی است.

کاروانسرای الحاک 
این بنای تاریخی در کنار جاده قدیم تهران – مشهد قرار دارد، قدمت این بنا مربوط به دوره شاه اسماعیل صفوی است که در بعضی از سفرنامه های مستشرقان از آن یادشده است .
کاروانسرای الحاک بر اثر عوامل جوی و طبیعی دچار آسیب شده که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری  و صنایع دستی برای بازسازی ومرمت آن اقدام های زیادی انجام داده است.

کاروانسرای شاه عباسی میامی 

این بنای زیبا در داخل شهر میامی واقع شده و در کنار آثار دیگری شامل آب انبارهای زیبا، مسجد و حمام تاریخی آقایان جلوه زیبایی به شهر داده است. کاروانسرای شاه عباسی میامی دارای یک حیاط مرکزی چهار ایوانی است و با آجر ساخته شده است.
ورودی بنا به شکل هشتی است و در سردر ورودی کتیبه های سنگی حجاری نصب شده که تاریخ ساخت و نام بانی بر روی آن نوشته شده و از این حیث منحصر به فرد است.
این بنای تاریخی در دوسال گذشته مرکزی برای انجام برنامه‌های فرهنگی و مذهبی به ویژه محرم بوده است.

کاروانسرای صدرآباد 
مساحت این کاروانسرای تاریخی بیش از سه هزار و ۵۰۰ متر مربع است و در کیلومتر ۸۰ محور میامی به سمت مشهد قرار دارد.
در چهار گوشه کاروانسرا چهار برج وجود دارد و در جداره خارجی دیواره ضلع شمالی نیز ۱۲ رواق برای اسکان موقت تعبیه شده است‌.

کاروانسرای محمدآباد پل ابریشم 
قدمت این کاروانسرا مربوط به دوره صفویه است  در ۶۰ کیلومتری شمال شرقی میامی روستای محمدآباد واقع شده و از جاذبه های گردشگری این منطقه محسوب می‌شود.
این مجموعه تاریخی دارای پلانی از نوع ۲ ایوانی و مصالح آن در دیوارها از سنگ و گچ و طاق‌ها را با آجر بنا کرده‌اند، ایوان‌ها در ضلع شمالی و جنوبی بنا قرار دارد این مجموعه  در ۴۰ کیلومتری شمال شرقی میامی واقع شده است.

کاروانسرای سنگی شریف‌آباد
این کاروانسرا یا به عبارت محلی رباط سنگی مربوط به دوره صفوی است و در ۴۰ کیلومتری شمال شرقی میامی واقع شده است.
این اثر در سال ۱۳۷۹ با شماره ثبت ۲۸۴۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کاروانسرای جهان آباد

این بنای تاریخی در زمان حکومت ایلخانیان ساخته شده است.
ایلخانیان برای توسعه پیشرفت اقتصاد در نقاط مختلف کشور به ویژه در ناحیه شمالی و آذربایجان تعداد بسیار زیادی راه ارتباطی ساختند.
ایلخانیان برای آسایش کاروان ها در مسیر راه ها و جاده ها، کاروانسراهای بزرگ و زیبایی با توجه به اقلیم هر منطقه مانند کاروانسرای سرچم در بین راه زنجان به میانه ،رباط سپنج در ۵۰ کیلومتری شمال شاهرود و جهان آباد که در ۶۵ کیلومتری شمال شرقی شهر میامی واقع است را بنا کردند.

شهرستان میامی ۵۸ اثر ثبت شده در فهرست میراث باستانی کشور دارد، واقع شدن آن در مسیر راه تهران – مشهد شرایط بسیار مناسبی را برای بازدید گردشگران فراهم کرده است.

شهرستان میامی با حدود ۴۰ هزار تن جمعیت در شرق استان سمنان قرار دارد.

منبع:ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *