گرجستان

11 روستای کوهستانی در گرجستان که باید از آن بازدید کنید.

در این مطلب با 11 روستای کوهستانی منحصر به فرد در گرجستان آشنا می شویم که در سفر به کوهستان های منطقه قفقاز قطعا باید از آن ها دیدن کنید.

گرجستان در ارتفاعات کوه های قفقاز واقع شده و بهترین مکان برای گردشگرانی است که به ماجراجویی علاقه دارند و به همین علت از زیباترین کشورهای جهان برای سفر و گذراندن تعطیلات به شمار می آید.در سفر به گرجستان می توانید از دره های حاصلخیز،شهرهای باستانی،کلیساهای قدیمی،جنگل های ساحلی،دشت های نیمه بیابانی بایر و یا قله های شگفت انگیز پوشیده از یخ و برف لذت ببرید.

در حالی که شهرهای تفلیس،باتومی و کوتایسی در میان گردشگران سراسر دنیا شناخته شده تر هستند و محبوبیت بیشتری دارند،برای آشنایی بیشتر با طبیعت و فرهنگ مردمان گرجستان باید از شهرهای کوچک و روستاهای پنهان در مناطق کوهستانی دور دست نیز دیدن کرد.

در این مطلب فهرستی از جالب ترین و چشم گیرترین روستاهایی که در سفر خود به گرجستان نباید از دست دهید را آورده ایم.

 استپانس تسمیندا Stepantsminda (Kazbegi)

تنها در فاصله چند ساعت در شمال تفلیس به قلب منطقه مرکزی قفقاز می رسید که با قله های مرتفع بالای 4000 متر احاطه شده است. Stepantsminda نام جدیدی است که در قرن 21ام تغییر یافته است.نام قدیم این منطقه kazbegi بوده که از نام نویسنده مشهور گرجی به نام  Alexander Kazbegiگرفته شده که در سال 1848 در آنجا متولد شده است.

بالای کلیسای قرون وسطی و جذاب تسمیندا سامبا (کلیسای ترینیتی گرگتی) و حتی بالاتر از شهر کوهستانی استپان تسمیندا کوه مرتفع 5047 متری کازبک را می بینید که بر اساس افسانه های قدیمی پرومتئوس در آن زندانی بوده است.اگر به کوه پیمایی علاقه مند هستید می توانید مسیر را ادامه دهید و به ارتفاعات کوه کازبک صعود کنید.

جاذبه های زیادی اطراف استپان تسمیندا قرار دارد.شما می توانید در سفر به این منطقه از کلیسای ترینیتی گرگتی که چشم انداز زیبایی از بالای کوه به استپان تسمیندا  دارد بازدید کنید.اگر کمی جلوتر بروید می توانید آبشار گولتی Gveleti و صومعه داریالی Dariali را در تنگه ای به همین نام ببینید.

منطقه: Mtskheta-Mtianeti

ارتفاع:1700 متر

گرجستان

بشومی Beshumi

بشومی تفرجگاهی کوهستانی است که در پیچ و خم های شرقی محدوده کوهستانی آرسیانی و در ارتفاع 1900 متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.این تفرجگاه در منطقه خولو Khulo  و 120 کیلومتری باتومی واقع شده و بهترین مکان برای افرادی است که می خواهند از گرما و سر وصدای شهر دور باشند.

ترکیب کم نظیر گیاهان آلپاین و  درختان کاج در این تفرجگاه محیطی جذاب برای استراحت و به آرامش رسیدن  فراهم کرده که برای گردشگرانی که به برپا کردن پیک نیک و کوه پیمایی علاقه دارند بهترین مکان است.علاوه بر این می توان اسب سواری کرد یا از تورهای ماجراجویانه نیز استفاده کرد.برجسته ترین بخش های بشومی دریاچه سبز Green Lake و قلعه خیخانی Khikhani Castle می باشد.

منطقه:آجارا Adjara

ارتفاع:1900 متر

باخمارو  Bakhmaro

باخمارو بهشت کوچکی است که در بخش گرجستان غربی گوریا واقع شده است.باخمارو تفرجگاه کوهستانی زیبایی است که در ارتفاعات 2000 متری قرار گرفته است.علاوه بر چشم انداز بهشتی این محل،جنگل های زیبای کاج،مراتع آلپاین و منظره خارق العاده،این منطقه به دلیل کلبه های کوچکی که در دره های سرسبز به صورت پراکنده قرار گرفته اند و رودی که در میان آن ها روان است،معروف است.این تفرجگاه ترکیبی از دریا و هوای تازه کوهستان را برای بازدیدکنندگان به ارمغان می آورد که برای افرادی که از بیماری های تنفسی رنج می برند مفید است.

همچنین در این منطقه کوه معروفی نام گادرکیلی Gadrekili وجود دارد که به دلیل غروب و مناظر دیدنی اش برای گردشگران جذاب است.

منطقه:گوریا Guria

ارتفاع:1950 متر

شاتیلی Shatili

خوسورتی در شمال پایتخت واقع شده و مرز مشترکی با چچن دارد.خوسورتی با جمعیتی بالغ بر 3000 نفر به عنوان یکی از غیر قابل دسترس ترین مناطق گرجستان به شمار می آید.برخی از بناهای فرهنگی قرون وسطی شامل برج-قلعه ها،مکان های آیینی و مقبره های الهام بخش همچنان به صورت حفاظت شده در این منطقه زیبا در گرجستان قرار دارند.

شاتیلی  با قرار گیری در ارتفاع 1400 متری به عنوان یکی از با ارزش ترین و برجسته ترین نمونه های معماری بومی گرجستان شناخته می شود.شاتیلی یک شهر-قلعه است با 60 برج و در لیست آثار معرفی شده به میراث جهانی یونسکو قرار دارد.

شاتیلی بر روی یک صخره قرار گرفته است.برج ها در سنگ ساخته شده اند و هر دو عملکرد حفاظتی و مسکونی را به این منطقه داده اند.این ساختمان ها در طول قرن ها دستخوش ناملایمات زیادی بوده اند اما خوشبختانه همچنان پابرجا هستند.

منطقه:خوسورتی Mtskheta-Mtianeti (Khevsureti)

ارتفاع:1400 متر

دارتلو  Dartlo

روستای دارتلو در کوه های اطراف منطقه توشتی Tusheti که متعلق به کاختی Kakheti هستند،فرو رفته اند.این روستا با قرار گرفتن در دل کوه و عبور رودخانه آلزانی و وجود آبشار منظره ای افسانه ای برای گردشگران به تصویر می کشد.در بازدید از این روستا باید کمتر دید و بیشتر احساس کرد:راه رفتن در میان برج ها و خانه های قدیمی دارتلو و لذت بردن از چشم اندازها و فضاهای دیدنی و در نهایت مشرف به تنگه گورگهGorge ایستادن.

منطقه: Kakheti (Tusheti)

ارتفاع:2000 متر

شناکو Shenako

یکی از روستاهایی که در سفر به گرجستان حتما باید از آن بازدید کنید شناکو Shenako در توشتی Tusheti است.برجسته ترین نقطه در این منطقه کلیسای قدیمی ترینیتی مقدس است که به تنهایی روی دامنه تپه قرار گرفته و چشم انداز زیبایی به دره های زیر دست دارد.ساکنان شناکو از یک جامعه محلی و بومی کوچک هستند اما اگر بخواهید منطقه ای دوردست در کوهستان را برای اقامت انتخاب کنید اینجا بهترین مکان است.

منطقه: Kakheti (Tusheti)

ارتفاع:2080 متر

گرجستان

اومالو Omalo

اومالو مرکز وبزرگترین روستا در منطقه توشتی Tusheti است.بر خلاف خوسورتی Khevsureti جمعیت این روستا قابل توجه است.اومالو بهترین مقصد اولیه برای بازدید از روستاهای اطراف است.در هر صورت قلعه Keselo که چشم انداز هیجان انگیزی به روستا دارد به دلیل مناظر با شکوه اومالو و طبیعت اطراف ارزش بازدید را دارد.

منطقه: Kakheti (Tusheti)

ارتفاع:1880 متر

مستیا Mestia

مستیا شهری است در شمال غربی گرجستان که در ارتفاعات 1500 متری کوه های قفقاز قرار گرفته است.مستیا مرکز بخش Svaneti که یکی از زیباترین مناطق تاریخی کشور گرجستان است، می باشد.بازدید از موزه تاریخ و مردم شناسی Svaneti،پیست اسکی Hatsvali و Tetnuldi،یخچال Chaladi و دریاچه Koruldi خاطرات فراموش نشدنی را برای شما رقم خواهد زد.

منطقه: Samegrelo-Zemo Svaneti

ارتفاع:1500 متر

اوشگولی Ushguli

اوشگولی که در ارتفاعات منطقه Upper Svaneti قرار گرفته و در فهرست میراث یونسکو ثبت شده،یقینا ارزش دیدن را دارد.اوشگولی در حقیقت روستایی متشکل از چهار دهکده است که به دلیل برج های نظامی در حال فرو ریختنش که مشخصه سبک معماری Svan به شمار می آید، مشهور است. سفر در این مسیر حس قدم زدن در گذشته های دور را به شما منتقل می کند.

منطقه: Samegrelo-Zemo Svaneti

ارتفاع:2100 متر

آمبرولاری Ambrolauri

منطقه راچا Racha یکی از حاصلخیزترین مناطق گرجستان است.ممکن است که منطقه راچا زیبایی توشتی Tusheti،خوسورتی Khevsureti و یا سوانتی Svaneti  را نداشته باشد اما هنوز هم ارزش بازدید دارد.آب و هوای راچا برای کشت انگور بسیار مناسب است و همین دلیل شهرت شهر کوهستانی آمبرولاری Ambrolauri  است.جاذبه های توریستی این شهر شامل موزه هنرهای زیبا و کلیسای ارتودوکس گرجستان می باشد.

منطقه: Racha-Lechkhumi and Kvemo-Svaneti

ارتفاع:550 متر

اونی Oni

اونی روستایی در 30 کیلومتری شمال شرقی آمبرولاری می باشد.بر اساس افسانه ها،این شهر در قرن دوم قبل قبل از میلاد به وجود آمده و البته احتمالا قدیمی تر است چرا که ساکنان آن از عصر برنز در آن زندگی می کرده اند.در سفر به این منطقه حتما از موزه محلی مربوط به سال 1937 دیدن کنید.این موزه 15000 اثر باستانی،المان های معماری و اشیایی مربوط به اقوام این منطقه شامل منسوجات،سکه و کتاب های نقاشی را در خود جای داده است.

منطقه: Racha-Lechkhumi and Kvemo-Svaneti

ارتفاع:830 متر

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *