سفر به سرزمین طعم‌های شگفت‌انگیز؛ مجارستان

تاریخ کهن یک کشور می‌تواند از دلایل رشد فرهنگ و آداب غذایی مردم یک ملت باشد؛ کشور مجارستان جزء کشورهایی است که غذاهای آن بخش مهمی از میراث فرهنگی مجارستان به شمار می‌آید.

غذاهای مجارستان با ادویه‌ها و چاشنی‌های بومی شهرتی جهانی پیدا کرده‌اند و رژیم‌ غذایی مردم این کشور به یکی از محبوب‌ترین‌ رژیم‌های غذایی در سراسر جهان تبدیل شده‌اند که این موضوع افراد زیادی را به فراگیری فنون آشپزی مدرن این کشور جذب کرده و لذت چشیدن طعم غذاهای این کشور به بخش مهمی از سفر گردشگران تبدیل شده است.

غذاهای محبوب بین مردم و حتی گردشگران مجارستان شامل گولاش، سوپ ماهی، لانگوش، فوزلیک، توروش چوسا، چورتوش کالا، دوبوش تورتا و… است.

یکی از پیش‌غذاهای معروف مجارستان «لانگوش» نام دارد که از نان سرخ شده تهیه می‌شود. این نان به همراه انواع مختلفی از مواد مانند سس سیر، خامه ترش، سوسیس و پنیر رنده شده طبخ می‌شود. گفته می‌شود این غذا از روم باستان به یادگار مانده است.

«فوزلیک» یکی از غذاهای سالم در رژیم غذایی مجارستانی‌ها است. این غذا نوعی خورش غلیظ تهیه شده از آرد و خامه ترش است که همراه با سبزیجاتی مانند کلم، سیب‌زمینی، فلفل دلمه‌ای، کدو، لوبیا قرمز، نخودفرنگی، هویج، عدس و اسفناج سرو می‌شود؛ این غذا به همراه آبلیمو، جعفری، گوجه‌فرنگی و پاپریکا خوش طعم‌تر خواهد شد و مردم مجارستان این غذا را به عنوان یک غذای کامل در برنامه غذایی خود دارند.

از دیگر غذاهای مشهور مجارستان می‌توان به «گولاش» اشاره کرد. گولاش نوعی خورش است که باید به آرامی پخته شود و مواد تشکیل‌دهنده آن عبارت از گوشت، هویج، سیب‌زمینی، پیاز، ادویه و پاپریکا است. این غذا در گذشته مخصوص چوپانان مجارستانی بوده که درون دیگ‌های سنگی پخته می‌شده است، به همین دلیل نام این غذا «چوپان» معنی می‌شود.

«دلمه کلم» یا «کُلکُت کاپوشتا» غذایی است که در تمام آشپزخانه‌های مجارستانی پخته می‌شود. این غذا تا حدودی شبیه به دلمه کلم ایرانی‌ها است. برای تهیه دلمه کلم مجارستانی برگ‌های کلم را با گوشت ریزشده، برنج، پاپریکا، فلفل و خامه ترش پر می‌کنند. این غذا معمولا هنگام جشن کریسمس و عید پاک پخته می‌شود.

از آنجایی که مجاری‌ها به غذاهای خورشی علاقه خاصی دارند، «سوپ ماهی» از غذاهایی است که مانند گولاش جایگاه ویژه‌ای بین غذاهای ملی این کشور دارد. این غذا یک سوپ قرمزرنگ غلیظ است که با مجموعه‌ای از ماهی‌های رودخانه‌ای مانند کپور، گربه‌ماهی، اردک ماهی، نوعی رشته و مقدار زیادی پاپریکا پخته و به همراه نان سفید سرو می‌شود.

«توروش چوزا» نام پاستای مجارستانی است که همراه با پنیر مجاری و بیکن تهیه می‌شود، این مواد در ظرفی که از قبل گرم شده با یکدیگر ترکیب می‌شوند. البته این غذا به صورت شیرین نیز در برخی از رستوران‌ها سرو می‌شود، به این صورت که به جای بیکن یا گوشت از مقدار زیادی شکر استفاده می‌شود. چشیدن این پاستای مجاری به علاقه‌مندان پاستا توصیه می‌شود؛ چراکه طعم پنیر و پاستای مخصوص آن طعمی فراموش نشدنی برای افراد به دنبال خواهد داشت.

لیست غذاها و خوراکی‌های شیرین در مجارستان نشان از علاقه آن‌ها به شیرینی‌جات و دسرها دارد و یکی از خوراکی‌های شیرینی که در مجارستان تهیه می‌شود، «کورتوش کالا» نام دارد. این شیرینی نوعی نان استوانه‌ای مارپیچ است که از پخت خمیر شیرین بر روی زغال چوب تهیه می‌شود و سپس با پودر قند، کاکائو، خشکبار، نارگیل یا دارچین روکش شده تا طعم‌دار شود. این شیرینی که در گذشته مخصوص اشراف‌زادگان، مراسمات عروسی و …بود، امروزه به خوراک هرروزه مردم و انواع جشن‌ها تبدیل شده است.

از خوراکی‌های شیرین مجاری‌ها می‌توان به «دوبوش تورته» اشاره کرد. این کیک توسط شیرینی‌پز مجاری جوزف سی‌دوبوش در سال 1885 معرفی شد؛ این کیک از لحاظ طعم و نوع تزئین با سایر خوراکی‌ها در آن زمان متفاوت بود و همین مسئله باعث شده بود که طرفداران زیادی پیدا کند. این دسر از کیک اسفنجی، کرم شکلاتی و کارامل تشکیل می‌شود.

«شوملوئی گالوشکا» از دسرهای محبوب در مجارستان است که توسط یک شیرینی‌فروش اختراع و در سال 1958 به علت محبوبیت در بین مردم جایزه نمایشگاه بروکسل را از آن خود کرد. این دسر از ترکیب سه کیک ساده، شکلاتی و گردویی تهیه می‌شود و به همراه خامه، سس شکلات، کشمش و مغز گردو سرو می‌شود.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *