باغ جهان نما شیراز

باغ جهان نما از باغ های قدیمی و منحصر به فرد شهر شیراز است که در زمان آل اینجو و آل مظفر (قرن هشتم هجری) و پیش از حمله ی تیمور گورکانی به این شهر و هنگام بازدید او از شهر شیراز آباد و سرسبز بوده. گفته می شود که در گذشته قنات پرآب رکن آباد آب مورد نیاز این باغ را تامین می کرده است.

بنا بر اسناد تاریخی در زمان صفویه نیز این باغ زیبا و پرطراوت در کنار سایر باغ های سرسبز شهر شیراز برقرار بوده و جلوه و منظره ای خوش آیند به شهر می بخشیده است. اما در زمان کریمخان زند تغییرات عمده ای در باغ جهان نما ایجاد گردید و حصار بیرونی آن نیز ساخته شد. به نظر می رسد که از آن پس عمارت و محدوده ی باغ تغییر چندانی نکرده باشد.

باغ جهان نما مربع شکل است و حدود پنج هکتار مساحت دارد. با آنکه این باغ بر زمینی شیب دار احداث شده؛ اما این اختلاف ارتفاع داخل آن محسوس نیست و کف باغ کاملا صاف ساخته شده است. ردیفی از درختان سر به فلک کشیده در حاشیه ی باغ دیده می شوند و دیوارهای جانبی بلند و قطورِ آن را از نظر پنهان می کنند. دو محور اصلی باغ جهان نما عمود بر هم هستند و در میانه ی باغ همدیگر را قطع و باغ را به چهار بخش مربع شکل تقسیم می کنند.

محورهای باغ جهان نما با درختان سرو، گل ها و آب نماها تزئین شده اند و عمارت کلاه فرنگی باغ تصویر آن ها را تکمیل می نماید. این عمارت، بنایی هشت ضلعی با چهار ایوان و دو طبقه است و چهار شاه نشین و تعدادی اتاق دارد. از دیگر بناهای این باغ می توان به سردر ورودی و عمارتی در حاشیه ی جنوبی باغ اشاره کرد. به نظر می رسد که سابقا از این عمارت جهت اقامت مهمانان استفاده می شده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *