باغ عفیف آباد - شیراز

باغ عفیف آباد شیراز

باغ عفیف آباد یا باغ گلشن از باغ های معروف و زیبای شهر شیراز است که در انتهای خیابانی به همین نام قرار دارد. این باغ در دوران صفویه از گردشگاه های باصفای شهر شیراز به شمار میرفته و گویا در بخشی از آن قلعه ای وجود داشته که به عنوان منزلگاه حکمرانان منطقه مورد استفاده بوده است.

در زمان قاجار عمارت کنونی باغ به فرمان میرزا علی محمد خان قوام الملک در آن ساخته شد. اواخر عهد قاجار نیز یکی از وارثان قوام الملک به نام عفیفه خانم تغییرات قابل توجهی در باغ پدید آورد و در نوسازی و بهسازی آن کوشید؛ از این رو از آن پس این باغ با نام او عفیف آباد شناخته می شود.

در دوران پهلوی وارثان باغ، آن را به فرح پهلوی هدیه کردند. اما در نهایت در سال 1340 ارتش، باغ عفیف آباد را خریداری نمود و پس از انقلاب نیز درهای باغ به عنوان یک موزه ی نظامی به روی عموم باز گردید. دیوارهای بلند، باغ عفیف آباد را احاطه کرده اند؛ دروازه ی چوبی ورودی باغ در بخش شمالی آن واقع است و اتاق های نگهبانی در دو طرف دروازه و دالان ورودی دیده می شوند. این باغ قدیمی و سرسبز 127 هزار متر مربع وسعت دارد و علاوه بر درختان سربه فلک کشیده، یک کاخ سلطنتی و یک حمام ایرانی را در خود جای داده است.

یک استخر بزرگ نیز در مقابل عمارت دیده می شود. عمارت سلطنتی باغ دو طبقه است و تزئینات بسیار زیبایی دارد؛ در طبقه ی اول انواع سلاح نظامی، زره و کلاه خود متعلق به دوران های گوناگون نگهداری می شوند. طبقه ی دوم نیز به موزه ی عبرت موسوم است. در این بخش انواع مبلمان و تزیینات سلطنتی به نمایش در آمده اند که به سفارش فرح پهلوی ساخته شده و در عمارت باغ چیده شده بودند. برخی از این لوازم از آثار ارزشمند طراحان مطرح اروپایی هستند.

وقتی به عمارت میان باغ می رسید کمی سر به هوا می شوید؛ کمتر کسی می تواند از خیر تماشای نقاشی های ظریف در سقف این ساختمان بگذرد و آنها را ندیده بگیرد. ستون های برافراشته این سازه، بهانه خوبی برای ثبت عکس های زیبا به شما می دهند. کافیست به سراغ بخش اجاره لباس های سنتی در باغ بروید و تن پوش سنتی شیراز را بر تن کنید؛ حالا همه چیز آماده است تا خاطره بسازید و کلی عکس های قجری و شاهانه ثبت کنید.

در کنار عمارت توپ و تانک ها را می بینید؛ شاید کمی برای تان عجیب باشد اما باید باور کنید که حتی حضور این آلات جنگی نیز چیزی از دلنشینی باغ عفیف آباد کم نمی کند. بلکه کنجکاوتان می کند تا در کنار لذت بردن از این همه زیبایی های یک باغ ایرانی، گشتی هم در موزه ارتش بزنید و با اسلحه ها و توپ و آلات جنگی دورانهای مختلف آشنا شوید.

از هیچ چیز سرسری گذر نکنید و همه چیز را با دقت بنگرید تا وقتی از در باغ عفیف آباد عبور می کنید و دوباره به خیابان باز می گردید تا مدت ها تصاویر شیرینی در ذهن تان داشته باشید. وجود چنین باغهای زیبا و باطراوتی در شیراز و آب و هوای دلپذیر آن لقب شهر گل و بلبل را به این شهر داده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *