ارگ کریمخان – شیراز

یکی از آثار تاریخی شیراز، ارگ کریم خان زند است که درست در قلب این شهر قرار گرفته. این بنا متعلق به دوران زندیه است و یکی از بهترین جاذبه های گردشگری شیراز محسوب می گردد.
ارگ کریم خان شیراز به دستور کریم خان زند در سال ۱۱۰۸ قمری ساخته شد. این ارگ در شهر شیراز و در خیابان کریم خان زند و نزدیک به مجموعه زندیه شامل بازار وکیل، حمام و مسجد وکیل قرار گرفته و سالانه گردشگران زیادی را جذب می کند.

همانطور که گفته شد معماری این بنا به سال ۱۱۰۸ قمری می رسد که در هر دوره، کابردهای خاص خود را داشته است. برای مثال در دوران زندیان محل زندگی پادشاه بود در صورتی که در زمان پهلوی به زندان تبدیل شد.

معماری ارگ کریم خان شیراز

ارگ کریم خان ۴۰۰۰ متر مربع وسعت دارد و دارای دیوارهای بسیار بلندی است که به ۱۲ متر می رسند. نمای این بنا، آجر بوده و در واقع طراحی آن هم مسکونی و هم نظامی است. بطور کلی این ارگ به شکل یک ذوزنقه ی ناقص است که گفته می شود علت آن، این بوده که در زمان ساخت، معماران به این نتیجه رسیده اند که قسمتی از خاک شمال غربی برای چنین بنای با عظمتی نامناسب است و در صورت ساخت امکان نشست دارد و در نتیجه تصمیم گرفته شد تا بنا به سمت غرب متمایل شود.

بخش مسکونی ارگ در ضلع شمالی، جنوبی و غربی آن واقع شده است. هر کدام از این بخش ها دارای ۶ اتاق مسکونی و یک ایوان هستند. جالب است بدانید همه ی اتاق ها از داخل به هم وصلند. همه ی اتاق ها و ایوان های با تزیینات خاص آن دوره ومقرنس تزیین شده اند.

ضلع شرقی از بقیه ی ضلع ها به مراتب پر طرفدارتر است. در ورودی ارگ در ضلع شرقی قرار دارد که با یک تابلوی بسیار بزرگ از صحنه ی رزرم رستم و دیو سفید تزیین شده است. این تابلو که کاشیکاری است، در دوران قارجاریه به ارگ اضافه شده. یکی دیگر از دیدنی های ضلع شرقی، حمام خصوصی پادشاه است که سعی شده بصورت دست نخورده باقی بماند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *