جاذبه‌های گردشگری بهشهر ،استراحتگاه تابستانی شاه‌عباس

بهشهر یکی از قدیمی‌ترین شهرهای مازندران و ایران است. مادر شاه عباس، اشرف‌الملوک از اهالی بهشهر بوده، برای همین شاه عباس این شهر را پایتخت تابستانی خود ساخته و نام آن را به اشرف‌البلاد تغییر داده بود.

عباس آباد

برای رفتن به مازندران ۳ محور اصلی فیروزکوه، هراز و چالوس وجود دارد؛ هر یک از این محورها نیز چه در ایام تعطیل و چه در ایام غیرتعطیل پرتردد هستند. چنانچه قصد سفر به سمت بهشهر را دارید باید در محور فیروزکوه از سوادکوه، قائم‌شهر، ساری و نکا عبور کنید تا به بهشهر برسید. فاصله نکا تا بهشهر نیز ۲۸ کیلومتر است. بهشهر جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بسیاری دارد که دیدن هریک از آنها خالی از لطف نیست.

عمارت صفی‌آباد

عمارت صفی‌آباد در سال ۱۰۱۰ هجری قمری به فرمان شاه عباس ساخته شده است. این کاخ باشکوه برفراز کوهی قرار و تا سطح دریای خزر حدود ۶۵۰ متر ارتفاع دارد که نه تنها تمام شهر بهشهر، بلکه چراغ‌های بندرترکمن و بندرگز از آن نمایان است.

باغ عباس‌آباد

باغ عباس‌آباد نیز یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی معروف مازندران در بهشهر و به دستور شاه عباس اول صفوی در سال‌های ۱۰۲۰ و ۱۰۲۱ ه. ق ساخته شده‌است. مجموعه باغ‌های عباس‌آباد در ۹ کیلومتری شهر بهشهر قرار دارد. برای رسیدن به این مجموعه باید از میان جنگل‌های انبوه بگذرید. مجموعه باغ‌های عباس‌آباد در میراث جهانی یونسکو هم ثبت شده‌ و این مجموعه شامل سد عباس‌آباد، مخزن و دریاچه سد، گل‌باغ، کاخ، حمام، آسیاب آبی و دو برج آجری است.

باغ چهل‌ستون اشرف

باغ دیوانخانه یا باغ چهل‌ستون اشرف در سال ۱۳۵۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده‌ و هم اکنون نیز شهرداری بهشهر در عمارت آن مستقر و این محوطه به پارک عمومی تغییر کاربری داده‌است. این باغ دو خیابان اصلی دارد که در محور طولی باغ چشم‌اندازی زیبا به سمت شمال و دریا دیده می‌شود.

بهشهر

غار هوتو و کمربند

هوتو نام غاری بازمانده از دوران پیش از میلاد در ایران باستان است که در نزدیکی بهشهر و در روستای تروجن قرار دارد. در نزدیکی غار هوتو، غار دیگری به نام کمربند هم وجود دارد.

سایت موزه گوهرتپه

سایت موزه گوهرتپه در فاصله کمی از مرکز شهر بهشهر واقع شده است. در حفاری‌ها، اسکلت‌هایی کشف شده که نشان می‌دهد گوهرتپه سهم زیادی در شکل‌گیری نخستین شهرهای ایران داشته و اکنون شهری پنج هزار ساله درون این تپه‌ها مدفون است. این تپه باستانی درست در مسیری قرار دارد که غارهای باستانی مازندران چون کمیشان، هوتو و کمربند نیز واقع شده‌اند. باستان شناسان معتقدند انسان‌هایی که در این غارها زندگی می‌کردند پس از خروج از غار به مرور باعث پیدایش گوهرتپه شدند.

بهشهر

کشتی صفوی

کشتی صفوی، کشتی ۴۰۰ ساله‌ای در بندر امیرآباد و یکی از جاذبه‌های گردشگری بهشهر است. باستان‌شناسان معتقد هستند که این کشتی متعلق به دوران صفویه است و کاربری آن، باربری بود.

باغ چشمه عمارت

چشمه عمارت مربوط به دوره صفوی است. این اثر در ۹ مرداد ۱۳۵۲ با شمارهٔ ثبت ۹۴۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. این باغ در زمان شاه عباس در بهشهر ساخته شده‌است. بنای چشمه عمارت تفرجگاه شاه عباس بود. به‌دلیل این‌که از طبقه اول ساختمان چشمه‌ای می‌جوشید، این بنا را چشمه عمارت می‌گفتند.

آتشکده کوسان

آتشکده کوسان مربوط به سده‌های اولیه دوران‌های تاریخی پس از اسلام  و در روستای کوهستان بهشهر واقع شده است. این آتشکده درسال ۱۳۸۰ ثبت ملی شده است.

بهشهر

میانکاله

تالاب بین‌المللی میانکاله از مهم‌ترین و زیباترین جاذبه‌های گردشگری شهرستان بهشهر است. این تالاب به بهشت پرندگان معروف است، زیرا هر ساله پرندگان مهاجر بسیاری در فصل زمستان به این تالاب مهاجرت می‌کنند. برای رفتن به این تالاب نیاز به مجوز دارید.

آبشار سنگ‌نو

آبشار سنگ نو در ناحیه جنوبی بهشهر و در دل جنگل‌ قرار دارد. پوشش گیاهی اطراف این آبشار شامل درختان بلوط وحشی، انجیلی، ممرز و انواع سرخس است.

منبع:همشهری

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *