هزارجریب ؛ نگین گردشگری نکا

نکا یکی از شهرستان‌های مازندران است. این شهرستان از غرب به ساری و از شرق به بهشهر متصل است. درسفر به مازندران می‌توانید از جاذبه‌های گردشگری این شهر دیدن کنید.

هزارجریب

همشهری آنلاین: برای رفتن به مازندران ۳ محور اصلی فیروزکوه، هراز و چالوس وجود دارد؛ هر یک از این محورها نیز چه در ایام تعطیل و چه در ایام غیرتعطیل پرتردد هستند. چنانچه قصد سفر به سمت نکا را دارید باید در محور فیروزکوه از سوادکوه، قائم‌شهر و ساری عبور کنید تا به نکا برسید. فاصله ساری تا نکا نیز ۳۵ کیلومتر است. نکا جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بسیاری دارد که دیدن هریک از آنها خالی از لطف نیست.

تپه نارنج‌باغ

تپه‌ای تاریخی در قسمت جلگه‌ای و در شمال شهر نکا در خیابان آیت‌الله لیموندهی (راه آهن) واقع شده است. از بالای این تپه تمام سطح شهر نمایان است و در حال حاضر به شکل پارک تفریحی اداره می‌شود.

دریاچه استخرپشت

دریاچه استخرپشت در روستایی به همین نام قرار دارد. این دریاچه به صورت گودالی بزرگ و دایره‌ای شکل است و اطراف آن نیز مزارع برنج و نیزار قرار دارد. همچنین برای رسیدن به آن از یک جاده جنگلی بسیار زیبا از شهر نکا می‌گذرید. این دریاچه طبیعی در ۳۵ کیلومتری شهر نکا قرار دارد.

منطقه هزارجریب

بخش هزارجریب واقع در منطقهٔ هزارجریب یکی از دو بخش شهرستان نکاست. این بخش دو دهستان به نام دهستان زارم‌رود و دهستان استخر پشت دارد. بی‌شک این منطقه به دلیل داشتن جنگل‌های زیبای‌ هیرکانی زیباترین منطقه گردشگری نکا محسوب می‌شود.

زروم

زروم رنگین‌کمانی در دل جنگل‌های هزارجریب است؛ روستایی که خانه‌های آن رنگی است. برای رفتن به زروم باید از کمربندی نکا وارد هزارجریب شوید. از آنجا یک مسیر ۶۰ کیلومتری را تا زروم در پیش دارید. این مسیر که کوهستانی است و در دل جنگل‌های هزارجریب قرار دارد به اندازه‌ای زیباست که ناخودآگاه بارها خودروی خود را در گوشه‌ای پارک می‌کنید تا در این مسیر قدم بزنید. تا زروم از روستاهای زیادی باید بگذرید و در مسیر گله‌ها و مراتع بسیاری را هم خواهید دید. صدای زنگوله‌ها دغدغه زندگی شهری را از سرتان بیرون می‌کند. در سمت راست جاده، تابلوی روستا را خواهید دید. بعد وارد یک مسیر فرعی، اما کوتاه می‌شوید که آسفالت نیست. به محض رسیدن به زروم اولین چیزی که نظرتان را جلب خواهد کرد، نرده‌های رنگی ایوان‌ها و گلدان‌های رنگارنگ خانه‌هاست که روی دیوارهای کاهگلی قرار دارند. رنگ‌های گرم و سرد در کنار هم جلوه ویژه‌ای دارند. کوچه پس‌کوچه‌های زروم سنگفرش شده‌اند. حفظ بافت سنتی به زیبایی روستا افزوده است و بی‌شک هر گردشگری را به وجد می‌آورد.

منطقه مُلاخیل

منطقه مُلاخیل نیز در هزارجریب شهر نکا واقع شده است و طبیعت سرسبز و زیبای آن می‌تواند بهترین گزینه برای طبیعت‌گردی باشد.

غار باستانی کمیشان

غار کمیشان از مهم‌ترین غارهای تاریخی مازندران محسوب می‌شود و در روستای کمیشان و ٥ کیلومتری شرق نکا قرار دارد. دهانه این غار در سال ۱۳۶۷ باز شد و در آن ابزارهای سنگی، استخوان‌های جانوری، صدف نرم‌تنان و سفالینه‌هایی کشف شد که در اختیار مرکز میراث فرهنگی استان قرار گرفت.

چشمه قرمرض

چشمهٔ آب معدنی “قرمرض” در بخش هزارجریب شهرستان نکا واقع است. بومیان این منطقه معتقدند که آب این چشمه شفابخش و برای بسیاری از بیماری‌ها مانند سنگ کلیه مفید است. برای رسیدن به این چشمه از تپه‌های جنگلی می‌گذرید.

آبشار دزده

آبشار دزده در ۳ کیلومتری غرب روستای درویشان قرار دارد. درویشان، روستایی از توابع بخش هزارجریب شهرستان نکاست. این آبشار از آبشارهای پرآب منطقه است که حوضچه آن عمق زیادی دارد. آبشار از میان ۲ صخره سنگی از ارتفاع ۵ متری به پایین می‌ریزد و حوضچه سنگی آن بیش از ۱۵ متر ارتفاع دارد.

آبشار اسپه او

آبشار اسپه در نزدیکی روستای پاسند در منطقه هزارجریب نکا قرار دارد. این آبشار یکی از شگفتی‌های طبیعی این منطقه محسوب می‌شود. برای رسیدن به این آبشار باید در چند کیلومتری بهشهر با دیدن تابلوی روستای پاسند در سمت راست جاده گرگان – ساری در اولین بریدگی جاده دور بزنید و بعد از گذر از ورودی روستا از ورودی دوم که ورودی جنگل پاسند است از طریق یک جاده بسیار زیبا و جنگلی پس از ۳۰ دقیقه به رودخانه برسید. از این نقطه به بعد باید پیاده در خلاف جهت رودخانه و گاهی از داخل رود حرکت کنید. آبشار اسپه او پلکانی است و منظره بی‌نظیری دارد.

تالاب لپو و پلنگان

مجموعه‌ مرداب‌های‌ لپو و پلنگان‌ در شرق ‌نیروگاه‌ نکا واقع شده‌اند. این تالاب‌ها در زمستان‌ و پاییز میزبان ‌پرندگان‌ مهاجر و معروف‌ترین‌ این‌ پرندگان‌ قو، قره‌ غاز و فلامینگو هستند.

منطقه گرگتج

روستای گرگتج از روستاهای جذاب نکا است. این روستا آثار تاریخی مانند خانه اربابان رمدانی‌ها را دارد. این خانه بزرگ از آثار معماری دوران قاجاریه است. همچنین چشمه معروف بین این روستا و روستای رمدان‌خیل مورد توجه گردشگران است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *