مشهد

سفر برای دیدن جاذبه های تفریحی مشهد

مشهد شهری است که در زمان افشاریان پایتخت ایران بوده و امروزه دومین شهر بزرگ ایران و مرکز استان خراسان رضوی است.

از آنجا که مشهد به عنوان آرامگاه امام رضا (ع)، امام هشتم شیعیان شناخته می‌شود، هر سال میزبان بیش از ۳۰ میلیون زائر ایرانی و حدود ۱ میلیون زائر خارجی است. در مورد خاستگاه نام شهر باید گفت که مشهد به معنای محل شهادت است. هم اکنون شهر مشهد یکی از شلوغ‌ترین شهرهای ایران و خاورمیانه از نظر جذب گردشگر است. هر ساله بسیاری از مسافران با رزرو و اجاره روزانه خانه در مشهد، به دیدن این شهر مقدس می‌روند. علاوه بر حرم امام رضا، بسیاری از مساجد عالی، قبور تاریخی، مدارس سنتی و بازارچه‌ها در مشهد وجود دارد که شما را ترغیب به مسافرت و بازدید از شهر می‌کند.

معرفی جاذبه‌های گردشگری و تفریحی مشهد

در ادامه به معرفی معروف‌ترین جاذبه‌های گردشی مشهد می‌پردازیم:

حرم امام رضا (ع)

حرم امام رضا (ع) در مشهد مهم‌ترین بنای مذهبی و معماری مشهد است که می‌توان از آن بازدید کرد. این زیارتگاه بزرگ‌ترین مسجد جهان و دارای هفت حیاط است و مساحت آن ۵۹۸۶۵۷ مترمربع می‌باشد. در اواخر قرن نهم میلادی گنبدی بر روی مزار امام رضا ساخته شد و حرم وی گسترش بیشتری یافت. این مجموعه شامل ساختمان‌های مختلفی همچون مسجد گوهرشاد، تالارهای گسترده نمازخانه، موزه، کتابخانه، چهار حوزه علمیه و یک قبرستان است. بسیاری از مسافران و گردشگران برای زیارت از حرم، نزدیک‌ترین اقامتگاه‌ها اعم از سوئیت و آپارتمان مبله را اجاره و رزرو می‌کنند.

آرامگاه نادر افشار

نادر شاه بنیان‌گذار سلسله افشاریه بود و بین سال‌های ۱۷۳۶ تا ۱۷۴۷ بر ایران حکومت کرد. افشاریه به عنوان یکی از قدرتمندترین سلسله‌های ایرانی شناخته می‌شود. برخی از مورخان نادر شاه را اسکندر دوم یا ناپلئون پارس توصیف کرده‌اند. آرامگاه وی در باغی زیبا در مرکز مشهد واقع شده است. مجسمه‌ای از او وجود دارد که سوار اسب است در حالی که تبری بر دست دارد به همراه سربازانش بر فراز حجمی سنگی خودنمایی می‌کند. همچنین یک موزه در داخل مقبره وجود دارد که شامل بیش از ۱۰۰ زره پوش، کلاه ایمنی و سلاح است.

آرامگاه فردوسی

آرامگاه فردوسی متشکل از یک پایه مرمری سفید و یک بنای تزئینی است که به افتخار فردوسی در طوس، استان خراسان رضوی واقع شده است. این مکان، مقبره مشهورترین شاعر ایرانی است که برای نوشتن کتاب «شاهنامه» ۳۰ سال زمان صرف کرده است و این اثر بی‌نظیر ادبیات فارسی را به رشته تحریر درآورده است. مقبره فردوسی به سبک معماری هخامنشی ساخته شده است که به طور خاص از مقبره کوروش بزرگ الهام گرفته شده است. در این باغ به غیر از مقبره فردوسی، مقبره شاعران دیگر خراسان، موزه و یک کتابخانه وجود دارد. این موزه شامل آثار باستانی کشف شده از شهر باستانی طوس است. بسیاری از مسافران علاقه دارند در اطراف آرامگاه فردوسی اقامت کنند، از این روی می‌توانند به اجاره سوئیت در مشهد، ویلا و آپارتمان فکر کنند.

پارک کوهسنگی

کوهسنگی که به معنی کوهستانی صخره‌ای در فارسی است، دارای دو صخره بزرگ با اشراف به شهر مشهد است. این مکان یکی از قدیمی‌ترین و به یاد ماندنی‌ترین مناظر این شهر است که بعد از حرم مطهر امام رضا (ع) و آرامگاه فردوسی سومین مکان پر بازدید توسط گردشگران است. ایجاد این پارک اخیراً توسعه و گسترش یافته است و تبدیل به مجموعه بزرگ تفریحی و علمی شده است. ناگفته نماند، کوهسنگی شامل دو قله از قله‌های رشته کوه بینالود است.

آرامگاه خیام

مقبره ریاضیدان و شاعر مشهور ایرانی قرن یازدهم، عمر خیام در مشهد قرار دارد. خیام به عنوان یکی از ستاره‌شناسان مهم و ریاضیدانان عصر طلایی و اسلامی شناخته می‌شود و شهرت دیگر او در سراییدن رباعیات است. وی نویسنده یکی از مهم‌ترین رساله‌های جبر (ریاضی) است که قبل از دوران مدرن نوشته شده است. اشعار وی به زبان‌های زیادی ترجمه شده است. ساختار مقبره در قرن بیستم با معماری پیچیده در یک باغ زیبا بنا گشته است. همچنین یک مجسمه از وی در منطقه وجود دارد و یک موزه و یک کتابخانه در نزدیکی مقبره وی واقع شده است. علاقه‌مندان به شعر و شاعری اغلب در کنار مقبره خیام اقدام به رزرو اقامتگاه می‌کنند.

منبع:خبرگزاری مهر

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *