جامعه هتلداران یزد

صنعت گردشگری نیازمند کمک واقعی دولت است

رییس جامعه هتلداران یزد و عضو هیات مدیره اتحادیه هتلداران کشور با اشاره به این که سال جهش تولید برای صنعت گردشگری به عنوان یکی از بخش‌های حوزه خدمات به خوبی صدق می‌کند، به ضرورت حمایت‌های واقعی دولت تاکید کرد.

«سیدامیرناصر طباطبایی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به سال جهش تولید و اهمیت آن در توسعه صنعت گردشگری، اظهار کرد: بسیاری از فعالان حوزه‌های خدمات این گونه متصور هستند که در حوزه خدمات مانند صنایع و کشاورزی، تولیدی وجود ندارد در حالی که خدمات هم تولید خدمت است با این تفاوت که در صنایع تولید کالا محسوس و در خدمات این تولید نامحسوس است پس «جهش تولید» در مورد بخش خدمات و گردشگری نیز به خوبی صدق می‌کند.
وی صنعت گردشگری را زنجیره‌ای از مشاغل خدماتی و تولیدی عنوان کرد و در رابطه با اهمیت نقش واسط صنعت گردشگری، تصریح کرد: گردشگری زنجیره‌ای از مشاغل را تحریک می‌کند و به واسطه حضور این صنعت در کشور، بسیاری از بازارهای سنتی و مشاغل فراموش شده پس از ورود تکنولوژی نیز تحریک و رونق گرفته‎اند، پس در نبود گردشگری شاهد از بین رفتن و از دست رفتن بسیاری از صنایع سنتی و مشاغل نیز بودیم.

این مسئول اضافه کرد: گردشگری علاوه بر رونق و تاثیرگذاری بر رونق سایر صنایع بر صنایع کوچک و متوسط نیز موثر و به واسطه این مهم، ارائه خدمت و محرکی برای توسعه اشتغال است.

طباطبایی با بیان این که سالانه چندین میلیون گردشگر به یزد سفر می‌کنند، گفت: خدمات این صنعت همه بخش‌های کوچک و بزرگ یزد را تحریک می‌کنند اما در بحران‌هایی مانند کرونا، صنعت گردشگری پیشانی ضربه و ضرر است و هر نوع نوسانی و ناآرامی‌هایی مانند شهادت سپهبد سلیمانی به عنوان اتفاقی بزرگ در منطقه و هر نوع نوسان اجتماعی و اقتصادی در اولین وهله بر این صنعت تاثیر می‌گذارد.

وی افزود: ضروری است که در سال جاری، جهشی را در تولید خدمت در بخش گردشگری داشته باشیم و نه تنها صنعت گردشگری را به صورت توانمند پس از بحران حفظ کنیم بلکه تاثیر آن را در اقتصاد شهرها نیز ارتقا دهیم و از این صنعت مراقبت کنیم.

جامعه هتلداران یزد

لزوم حمایت‌های واقعی دولت از صنعت گردشگری

رییس جامعه هتلداران یزد با تاکید بر این که صنعت گردشگری درک درستی از اوضاع بد دولت دارد اما نباید حمایت‌های دولت نیز شعارگونه باشد، گفت: در این بازه زمانی بحران که هتل‌ها و تاسیسات گردشگری تعطیل هستند، هیچ استفاده از آب و برق و انرژی نشده است، از طرفی هیچ نوع درآمدی در این تعطیلات وجود نداشته و نیروهای کاری هیچ فعالیتی نداشته‌اند، پس در حقیقت اخذ مالیات هم امکان پذیر نیست.

وی به ضرورت اعطای حمایت‌های واقعی دولت تاکید کرد و گفت: صنعت گردشگری نیازمند حمایت‌های تسهیلاتی است و باید وام‌های کم‌بهره و با تنفس زیاد مثلا تا پایان بحران به فعالان متضرر گردشگری اعطا شودبه نحوی که بهره بانکی این تسهیلات برای قشر متضرر گردشگری نیز خیلی بالا نباشد.
رییس جامعه هتلداران استان یزد خاطرنشان کرد: شاید بسیاری از بخش‌ها از بحران کرونا متضرر شوند اما فعالان صنعت گردشگری در این بحران ورشکست خواهند شد.

وی با بیان این که دولت با کمک به تامین بخشی از حقوق نیروهای شاغل در صنعت گردشگری می‌تواند از ورشکستگی افراد در این صنعت جلوگیری کند، گفت: برای ایجاد هر اشتغال جدید حداقل 300 میلیون تومان سرمایه‌گذاری لازم است اما حقوق هر نیروی کار حدوداً 3 میلیون تومان بوده و حدود 3 تا 4 هزار کارگر در این صنعت مشغول هستند.

طباطبایی با تاکید بر این که دولت برای صنعت گردشگری مجاز به انتخاب بهترین راهکارهاست، گفت: دولت باید بداند اعطای وام‌های بلاعوض و کم بهره نسبت به ایجاد موجی از بیکاری در صنعت گردشگری و نیاز به سرمایه‌گذاری مجدد با هزینه‌کرد بسیار بالاتر، در نجات صنعت گردشگری موثرتر است.

تعطیلات چند روزه عید فطر برای حمایت از گردشگری

طباطبایی با اشاره به پیشنهاد بسیار مطلوب «علی اصغر مونسان» وزیر میراث فرهنگی در مورد تعطیلات عید فطر، تصریح کرد: همانطور که وزیر میراث فرهنگی در مورد تعطیلات چند روزه عید فطر در کشورهای اسلامی گفته است، این راهکار می‌تواند بسیار در جذب گردشگران به خصوص گردشگران اسلامی موثر باشد و منجر به ایجاد رفت‌ و آمدهای داخلی در کشور شود.

وی تعطیلات چند روزه را راهکارهای موثری در توسعه گردشگری داخلی در شرایط تحریم دانست و گفت: عرضه بسته‌های سفر برای قشر حقوق‌بگیر نیز از دیگر راه‎های توسعه گردشگری داخلی به ویژه بعد از کرونا و جهت رفع نیاز جامعه به شور و شعف و روحیه مطلوب است.

عضو هیات مدیره اتحادیه هتلداران کشور با اشاره به دشواری فعالیت گردشگری در بخش خارجی و بازارهای جدید، خاطرنشان کرد: پس از بحران کرونا، جذب گردشگران اروپایی به دلیل ضربه شدید به اقتصاد کشورشان در بحران کرونا و درگیر بودن کرونا، بیش از کشور ما دشوار خواهد بود لذا باید به سراغ بازارهایی در کشورهای چین، روسیه، کشورهای عربی به خصوص حوزه خلیج فارس و ترکیه که کمتر درگیر کرونا هستند، برویم.

 

اخبار مرتبط:

صنعت گردشگری پس از بحران کرونا

چالش‌های گردشگری ایران در سال جهش تولید

چند پیشنهاد برای جبران آسیب کرونا به بومگردی‌ها

صنعت گردشگری به نقطه صفر رسیده است

هجوم مردم چین به سایت‌های گردشگری

ضرر سنگین کرونا به آژانس‌های هواپیمایی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *