کوچ-عشایر

کوچ عشایر برای جلوگیری از شیوع کرونا یک ماه به تاخیر می‌افتد

رئیس سازمان امور عشایر ایران از احتمال تاخیر یک ماهه کوچ عشایر به دلیل شیوع بیماری کرونا خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، کرمعلی قندالی گفت: برای جلوگیری از برخورد عشایر با مراکز جمعیتی، تصمیم به تأخیر در کوچ آن‌ها و مکانیزه کردن آن (جابجایی دام با کامیون) گرفته‌ایم.

وی با بیان اینکه به دلیل سبک زندگی عشایر این بیماری چندان عشایر کشور را درگیر نکرده است، افزود: بر اساس اطلاعاتی که به دست ما رسیده است از ۲۱۳ هزار خانوار عشایری کل کشور، تنها دو خانوار از عشایر کشور به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند که یکی از این خانوارها از عشایر خراسان شمالی و دیگری از عشایر خراسان جنوبی است.

رئیس سازمان امور عشایر ایران با تاکید بر اینکه یکی از موارد ابتلاء بهبود یافته است، گفت: پس از تشخیص بیماری، هر دو خانواده قرنطینه شده‌اند و اطلاعاتی که از دانشگاه علوم پزشکی به ما رسیده نشان می‌دهد که یکی از آن‌ها به طور کامل بهبود یافته و دیگری در شرایط مناسبی به سر می‌برد.

قندالی افزود: برای جلوگیری از شیوع بیشتر احتمالی ویروس کرونا در بین جمعیت عشایری نیاز به اقداماتی است که از جمله آن می‌توان به کارگیری روش‌هایی برای جلوگیری از عشایر با مراکز جمعیتی عنوان کرد.

وی با بیان اینکه برای این مهم، مکانیزه کردن کوچ و به تأخیر انداختن آن مد نظر ماست، گفت: موضوع لزوم مکانیزه کردن کوچ را به دولت اعلام کرده‌ایم و برای این امر ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

رئیس سازمان امور عشایر ایران ادامه داد: از این اعتبار برای هر خانواده ۵۰۰ هزار تومان کمک‌هزینه در نظر گرفته‌ایم تا امکان اجاره وسیله نقلیه برای کوچ را داشته باشند.

قندالی تأخیر ۱۵ روزه تا یک ماهه کوچ را در جهت کاهش احتمال مواجهه با مراکز جمعیتی و همچنین آسیب کمتر عشایر از سیلاب عنوان کرد.

وی با تاکید بر اینکه شیوع ویروس کرونا تبعات معیشتی و اقتصادی به دنبال دارد، گفت: تأثیرات منفی شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد عشایر نیز مانند هر جمعیت دیگری خود را به زودی نشان خواهد داد که برای مواجهه با آن باید آماده باشیم.

قندالی افزود: برای کاهش تأثیر منفی شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد عشایر، تقویت حوزه‌های گردشگری و صنایع دستی و همچنین حمایت از تولیدات دامی و زراعی این جمعیت باید مد نظر قرار بگیرد.

منبع:خبرگزاری مهر

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *