یزد

آب انبار شش بادگیری یزد ؛ مدرن اما تاریخی

آب انبار شش بادگیری یزد که در بافت تاریخی این شهر قرار گرفته و دارای دو بخش جهت استفاده مسلمانان و زرتشتیان است، یکی از نمونه‌های بارز همزیستی مسالمت آمیز ادیان دراین دیار کهن به شمار می‌رود.

آب‌انبار شش بادگیری از بناهای مربوط به دوره معاصر شهر یزد است که در محله و کوچه‌ای با همین عنوان  قرار گرفته و در تاریخ چهارم فروردین ۱۳۵۷ با شمارهٔ ثبت ۱۶۰۰ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.

این آب‌انبار که شش بادگیر و مخزن بزرگی به حجم ۲۰۰۰ متر مکعب برای ذخیره‌سازی آب و ۵۵ پله دارد، دارای دو ورودی، یکی در شمال و دیگری در جنوب مخزن است.

در ورودی جنوبی آب انبار و میان پله‌های ۲۵ و ۲۶، از بالا یک هشتی با سنگ‌فرش آجری قرار گرفته و طاق آب‌انبار نیز بعد از هشتی شروع می‌شود. شیر مخزن آب انبار نیز در ورودی شمالی قرار دارد.

آب‌انبار دارای گنبدی تخم‌مرغی شکل است که تا مخزن آب ۱۲.۶ متر ارتفاع دارد و بادگیرهای آن نیز هر یک ۱۰ متر ارتقاع دارند.

این آب‌انبار بزرگ و پرگنجایش، دو راه دسترسی برای برداشت آب داشته که یکی برای استفاده مسلمانان و دیگری برای استفاده اقلیت مذهبی زرتشتی ایجاد شده بود و نماد بارزی از همزیستی مسالمت آمیز ادیان در این سرزمین تاریخی به شمار می‌رود.

این آب‌انبار دارای شش بادگیر است، البته سه بادگیر آن از ابتدا ساخته شده و سه بادگیر دیگر بعدها به آن الحاق شده‌ است و با کمی دقت در شکل بادگیرها، تفاوت سه بادگیر قدیمی با دیگر بادگیرهای آن مشهود است.

شش بادگیر آب‌انبار با توجه به شرایط اقلیمی و جهت باد در این منطقه به شکل هشت وجهی است چرا که برای شهرهای کویری همچون یزد، ارزش آب بیش از هر جای دیگر احساس می‌شود.

این آب انبار جزو محدود آب انبارهای یزد به شمار می‌رود که در آن همیشه به روی گردشگران باز است و مانند سایر آب انبارها که بعضاً تبدیل به محلی برای ریختن زباله‌ها شده‌اند، وضعیت نابسامانی ندارد.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *