یزد

نگرانی میراث یزد از آینده روستاهایی که شهر می‌شوند

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد نسبت به آینده روستاهایی مانند خرانق که اخیراً تبدیل به شهر شده‎اند، ابراز نگرانی کرد.

«سیدمصطفی فاطمی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، تفکر شهرنشینی را تهدیدی برای بخش‌های روستایی تبدیل شده به شهر دانست و گفت: متاسفانه بعضا تبدیل روستاها خصوصا روستاهای تاریخی به شهر با تفکر توسعه بخشی مانند خیابان کشی و مدرن شدن، هویت تاریخی و اصالت روستاها را تهدید می‌کند.

وی نسبت به آینده روستاهایی مانند خرانق که اخیرا تبدیل به شهر شده‎اند ابراز نگرانی کرد و گفت: هرچند ساختار سیاسی و اجتماعی روستاها با تبدیل شدن به شهرها تغییر می‌کند اما نباید سنت‌ها و اصالت‌ آنها دچار آسیب و خدشه شود.

فاطمی مشکلات روستاهایی که به شهر تبدیل شده‌اند مانند شاهدیه را ناشی از تفکر غالب شهرنشینی و توسعه بخشی دانست و گفت: روستاهایی تاریخی مانند ابرندآباد، نصرت آباد و گردفرامرز پس از تبدیل شدن به شهر، دچار آسیب شدند و امروزه مشکلاتی مانند خیابان کشی، بافت‌های تاریخی این شهرها را تهدید می‌کند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد با تاکید بر ضرورت توجه به تصمیمات مربوط به شهرها، اظهار کرد: باید بدانیم برای یک شهر تاریخی چه تصمیماتی گرفته می‏‌شود چرا که این قبیل شهرها، هویت چند صد ساله یا چند هزار ساله روستایی دارد و باید برای حفظ آن تلاش کنیم نه این که در چند سال بخواهیم این هویت را از بین ببریم و ساختار جدیدی را برایش ترسیم کنیم.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *