بوم‌گردی

کرونا با اقامتگاه‌های بوم‌گردی چه کرد؟

دبیر جامعه حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم‌گردی ایران گفت: با توجه به شرایط پیش‌آمده، عملا نباید به عملکرد اقامتگاه‌های بوم‌گردی در سال ۹۹ خوش‌بین باشیم.

صادق کاظمیان در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص خسارت به بوم‌گردی‌ها در شرایط بحران کرونا، اظهار کرد: با توجه به اینکه خدمات گردشگری انبارناپذیر بوده، خسارت غیرقابل جبرانی در کلان به گردشگری و به‌طور خاص به اقامتگاه‌های بوم‌گردی وارد شده است که زخم‌های عمیقی را بر پیکره گردشگری وارد کرده؛ چراکه پذیرش مهمان از اوایل اسفند ماه 98 تا امروز که نزدیک به دو ماه می‎شود، منتفی شده و پیش از منتفی شدن پذیرش مسافر، اقامتگاه‌های بوم‌گردی که به شکل خانوادگی اداره می‌شوند نیز از پذیرش مهمان اجتناب می‌کردند. بنابراین تا امروز اقامتگاه‌ها در کل ایران و استان خراسان رضوی تعطیل هستند.

وی افزود: با پراکندگی اقامتگاه‌ها در کل کشور، آمار جامعی در سطح کشور جمع‌آوری نشده است و در استان خراسان نیز مشغول جمع‌آوری اعداد خسارات هستیم؛ با توجه به اینکه این اتفاق در پیک مهمان‌پذیری رخ داده است و دو ماه طلایی را از دست داده‌ایم و این تعطیلی به واسطه ورود ماه رمضان همچنان ادامه خواهد داشت، عملا نباید به عملکرد اقامتگاه‌های بوم‌گردی در سال 99 خوش‌بین بود.

خسارت ۱۰ تا ۲۰ میلیاردی به اقامتگاه‌های بوم‌گردی

دبیر جامعه حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم‌گردی ایران در خصوص خسارات وارد شده به این بخش در این دو ماه، عنوان کرد: به صورت تقریبی می‌توان خسارات این دو ماه تعطیلی به واسطه بیماری کرونا در این حوزه را چیزی حدود 10 تا 20 میلیارد تومان محاسبه کرد.

کاظمیان ادامه داد: همچنین به نظر می‌رسد که تعداد زیاد مجوزها، میزان تبلیغاتی که روی پروژه‌های بوم‌گردی اتفاق افتاد و وام‌های داده شده در سطح کشور و استان در این حوزه باعث شد که افراد زیادی بدون مطالعه و فقط برای بیزینس وارد این حوزه شوند، به همین دلیل خسارت هنگفتی به آن‌ها وارد شد و اگر حمایت جدی از گردشگری در کل و بوم‌گردی به‌طور خاص صورت نگیرد، این واحدها و کسب و کار آن‌ها ورشکست شده و تعطیل خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر اقامتگاه‌های بوم‌گردی در سطح کشور به فروش گذاشته شده‌اند و طی دو ماه گذشته در حال منفک کردن خود از این فعالیت هستند؛ با توجه به اینکه اقتصاد روستا توسط گردشگری می‌تواند رونق گیرد، اگر حمایت از این مشاغل مکمل مانند بوم‌گردی در روستاها صورت نگیرد، ضربه جدی به اشتغال و رفاه روستاییان وارد خواهد شد.

گردشگری، تنها راه‌ برون‌رفت اوضاع اقتصادی ایران از وضع موجود

دبیر جامعه حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم‌گردی ایران، یادآور شد: متولیان امر باید بدانند که گردشگری تنها راه برون‌رفت اوضاع اقتصادی ایران از وضع موجود است، اقامتگاه‌های بوم‌گردی با توجه به اینکه در بافت روستا هستند، علاوه بر اینکه می‌توانند موضوع اقتصادی کشور و به خصوص استان را بهبود بخشند، از آن طرف نیز نقش پررنگ آن‌ها در بخش‌های فرهنگی، اقوام و توسعه پایدار روستا کلیدی است. به همین دلیل باید از مشاغل به صورت جدی حمایت صورت گیرد.

کاظمیان تشریح کرد: در کلان کشوری قرار است 75 هزار میلیارد تومان توسط دولت کمک صورت گیرد که از این مبلغ 23 هزار میلیارد تومان آن قرار است به صورت یک میلیون تومان در قالب یارانه به اقشار یارانه‌بگیر پرداخت شود و 52 هزار میلیارد تومان آن نیز قرار است به صورت تسهیلات پرداخت شود.

وی اضافه کرد: از این 52 هزار میلیارد تومان تنها مبلغ 3 هزار و 800 میلیارد تومان به بخش گردشگری اختصاص پیدا کرده است؛ چیزی حدود 10 درصد که بسیار ناچیز است و نشان‌دهنده آن است که نگاه به گردشکری در حالت کلان هنوز آن چیزی که باید باشد نیست.

دبیر جامعه حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم‌گردی ایران در خصوص حمایت‌های صورت گرفته، گفت: در حال حاضر حمایت‌ها به صورت بیمه‌ای، مالیاتی و پرداخت تسهیلات با نرخ 12 درصد است که اکثریت قریب به اتفاق بوم‌گردی‌های ما بیمه ندارند و مشاغل موقت هستند که این مورد هیچ کمکی نخواهد کرد، مورد بعدی حمایت مالیاتی است که با توجه به اینکه اقامتگاه‌های بوم‌گردی در بافت روستا و مناطق محروم هستند، مالیاتی به آن‌ها تعلق نخواهد گرفت که این مورد نیز کمک چندانی نمی‌کند.

کاظمیان ادامه داد: مورد سوم نیز تسهیلات 12 درصدی است که اقامتگاه‌های بوم‌گردی هیچ‌گونه درآمدی ندارند، این تسهیلات فعالان بوم‌گردی را وارد راهی می‌کند که انتهای آن معلوم نیست و بسیاری از تاسیسات گردشگری دیگر مانند هتل‌ها و دفاتر خدمات مسافرتی نیز به موضوع تسهیلات با این نرخ و با بازپرداخت سریع روی خوش نشان نداده‌اند.

تهیه بن سفر ویژه استفاده از اقامتگاه‌های بوم‌گردی پس از حل بحران کرونا

وی ارائه تسهیلات ارزان قیمت با سود پایین و دوره تنفس بالا و ارائه کمک‌های بلاعوض به این اماکن را یکی از راه‌های حمایت دانست و اظهار کرد: پس از دوره کرونا که امیدوارم طولانی نشود، گردشگری داخلی باید رونق پیدا کند؛ چراکه گردشگری خارجی امسال عملا با توجه به وضعیت موجود از دست رفته است.

دبیر جامعه حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم‌گردی ایران متذکر شد: با توجه به اینکه مسیرهای گردشگری در شهرستان‌ها و روستاهای استان خراسان برای گردشگران داخلی شناخته شده نیست، اگر گردشگران از دیگر استان‌ها در دوران پسا کرونا به خراسان سفر کنند، تنها هتل‌ها پر خواهند شد و تغییری در وضعیت اقامتگاه‌های بوم‌گردی رخ نمی‌دهد.

کاظمیان خاطرنشان کرد: به عقیده من حاکمیت و استانداری استان خراسان برای اقامتگاه‌های بوم‌گردی شهرستان‌ها و روستاها، برای ایجاد نشاط در بین کارمندان، بازنشستگان، دانشجویان و … تسهیلاتی را در قالب بن سفر ارائه کنند که این بن سفر صرفا برای استفاده از اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان باشد.

وی ادامه داد: در زمینه بن سفر برای استفاده از اقامتگاه‌های بوم‌گردی، دولت نیز باید برای کارکنان، دانشجویان، بازنشستگان و هر قشری که می‌تواند حضور داشته باشد در استان مربوطه به خصوص خراسان رضوی تسهیلاتی پرداخت کند تا تکمیل‌کننده زنجیره مورد نظر ما باشد.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *