گردشگری

گردشگری کرونایی!

ویروس کرونا نفس خیلی از مشاغل را گرفت و در این بین صنعت گردشگری را به‌طور کامل زمین زد و هنوز فعالیت این بخش تعلیق است! همه مشاغل و صنایع در جهان و ایران مغلوب کرونا شدند اما شکست صنعت پول‌ساز گردشگری به حدی دردآور است که معلوم نیست چه زمانی دوباره این آلام آرام شود.

لرستان استانی است که جاذبه‌های گردشگری فراوانی دارد و پیک سفر به این استان، تعطیلات نوروز بوده که دو سال متوالی در این ایام خیری ندیده است.

نوروز ۹۸ سیل و ۹۹ کرونا به این صنعت در لرستان خسارات زیادی وارد کرد و مانع سفر گردشگران به لرستان شد و همین باعث شده برخی فعالان گردشگری استان عطای کار در این عرصه را به لقایش ببخشند.

خسارت کرونا به بخش گردشگری لرستان

اسکندر فلاوند چگنی، معاون اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان در این خصوص به ایسنا گفت: متاسفانه به علت کروناویروس بخش گردشگری لرستان در ماه‌های اسفند و فروردین متحمل خسارات زیاد و بعضاً جبران‌ناپذیر شده است.

وی تصریح کرد: تاسیسات گردشگری ۳۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان، دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری هفت میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان، راهنمایان گردشگر ۵۰۰ میلیون تومان و موسسات آموزش گردشگری نیز حدود ۳۵۲ میلیون تومان در این ایام خسارت دیده‌اند.

فلاوند افزود: متاسفانه کرونا باعث تعدیل نیرو در این حوزه‌ها شده و به عنوان مثال راهنمایان گردشگر ۹۰ درصد، موسسات آموزشی ۸۰ درصد، تاسیسات گردشگری ۸۰ درصد و خدمات مسافرتی و گردشگری نیز ۷۵ درصد تعدیل نیرو داشته‌اند.

سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان، خاطرنشان کرد: هتل و هتل آپارتمان، مهمان‌پذیرها، مجتمع‌های اقامتی، اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی، سفره خانه‌های سنتی، مجتمع پذیرایی و بین راهی و مراکز تفریحی دچار خسارت زیادی شده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه برای جلوگیری از شیوع کرونا باید جلوی مسافرت‌ها گرفته می شد، تصریح کرد: دولت برای جبران خسارات بخش گردشگری برنامه‌های خوبی دارد و امیدواریم هر چه سریع‌تر اجرایی شود.

گردشگری قربانی کرونا

فلاوند چگنی در ادامه گفت: شیوع ویروس کرونا کل جامعه و بخش‌های مختلف اصناف را درگیر و در بعضی از این مشاغل در عرضه و تقاضا ایجاد بحران کرده است. حوزه گردشگری به ویژه دفاتر گردشگری مستثنی از این قاعده نیستند و می‌توان به کنسل شدن پروازها، رزرواسیون هتل‌ها، برگزاری تورها گردشگری اعم از فرهنگی و طبیعت‌گردی و… اشاره کرد.

وی اضافه کرد: از این گذشته شرایط بهداشتی و روانی جامعه نیز اجازه فکر کردن به امور گردشگری را از مردم گرفته و به‌جاست که سلامت جامعه را در اولویت شرایط اضطراری کنونی قرار دهیم.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان افزود: از طرفی چه دفاتری که پرواز، هتل، قطار یا اقامتگاهی را چارتر یا رزرو کرده، چه تور گردانی که تورهای خود را به فروش رسانده و چه کسانی که خدمات مختلف دیگر را در برنامه‌های خودگنجانده و بعضاً خریداری کرده و در کل تمام فعالیت‌های گردشگری به معنای عام قربانی این شرایط شده است.

وی گفت: این صنف هیچ زمانی به اندازه امروز نیاز به حمایت و توجه نداشته، چون حتی برای پرداخت حقوق پرسنل و قبوض مصرفی هم مشکل دارند.

صحبت‌های فلاوند چگنی در حالی است که سرمایه‌گذاران بخش گردشگری تاکید می‌کنند تاکنون حمایتهای لازم از دستگاه‌های ذیربط ندیده‌اند و حتی پس از سیل فروردین ۹۸ انتظار حمایت بیشتری داشتند.

فرش قرمز نمی‌خواهیم!

علی زنجی بیرانوند، یک‌هتل‌دار لرستانی و همچنین مالک تالار عروسی در این خصوص به ایسنا گفت: متاسفانه به خاطر کرونا خیلی خسارت دیده‌ایم و منتظر حمایتیم.

وی با بیان اینکه روی سفرهای ایام نوروز خیلی حساب باز کرده بودیم، تصریح کرد: دو سال متوالی در این ایام به مشکل می‌خوریم و باتوجه به شرایط در آینده نزدیک نیز خبری از مسافرت نیست و مجموعه‌های گردشگری لرستان در حال ورشکستگی هستند.

زنجی بیرانوند بیان کرد: برای پرداخت قبوض برق، گاز و آب به ما فشار وارد می‌شود از طرفی مالیات را هم پرداخت کرده‌ام و هیچ دستگاهی حمایت نمی‌کند.

این هتل‌دار افزود: با این حال تاکنون کارگری را اخراج نکرده‌ام البته ما هم توانی داریم و اگر حمایت نشویم چاره‌ای جز تعطیلی نداریم و در این صورت افراد زیادی بیکار می‌شوند.

وی تاکید کرد: ما سرمایه‌گذارها فرش قرمز نمی‌خواهیم اما انتظار داریم حمایت‌ها فقط شعار و در حد بخش‌نامه نباشد و برخی مدیران برای سرمایه‌گذار بومی مشکل ایجاد نکنند.

کمر هتل‌داران حالاحالاها راست نمی‌شود

علی‌اکبر فکوری، رئیس جامعه هتل‌داران نیز به ایسنا گفت: هتل و هتل‌داری زیرشاخه بخش گردشگری قرار می‌گیرد و در چند سال اخیر مشکلات زیادی داشته است.

او بیان کرد: سیل فروردین ۹۸ شیرازه کل هتل‌های لرستان را بهم ریخت و به استان ما که خیلی روی تعطیلات نوروز حساب باز می‌کردیم و پیک مسافرت داشت خیلی لطمه وارد کرد.

وی با بیان اینکه سیل روی مسافرت‌های تابستان ۹۸ نیز تاثیرگذار بود، اضافه کرد: در آن بحبوحه قرار بود از هتل‌داران حمایت شود و وعده این کار را نیز دادند اما فقط دستورالعمل بود و هیچ‌کدام اجرا نشد!

فکوری با بیان اینکه امسال هم از اوایل اسفند تا کنون با کرونا مواجه شده‌ایم، افزود: دو سال متوالی است که هتل‌داران لرستانی به مشکل خورده و برخی از همکاران که تسهیلات گرفته‌اند، مشکلات زیادی دارند و اگر این روند ادامه داشته باشد شاید هتل‌داری را کنار بگذارند.

رئیس جامعه هتل‌داران لرستان با بیان اینکه در شرایط موجود گردشگری وقتی رونق پیدا می‌کند که مردم ترس از کرونا نداشته باشند و اینکه درآمد هم خوب باشد، تاکید کرد: با توجه به شرایط کمر هتل‌داران حالاحالاها راست نمی‌شود و هتل‌داری جان نمی‌گیرد!

نیاز به بخشنامه نداریم

فکوری در ادامه گفت: دولت برای کمک به عنوان صدقه نباید به هتل‌داران نگاه کند، چون ما مثل باغبان هستیم. هر کدام از ما بالغ بر ۵۰ نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی کرده‌ایم و غیرمستقیم نیز فرصت‌هایی ایجاد شده و به شهرداری عوارض می‌دهیم، مالیات پرداخت می‌کنیم و… و انتظار کمک نداریم بلکه دولت باید درست و حسابی از ما حمایت کند و نیاز به بخشنامه نداریم.

رئیس جامعه هتل‌داران لرستان با بیان اینگه اگر هتل‌دار ورشکست شود بهترین کار این است که هتل را تعطیل کند، تاکید کرد: اگر شرایط به همین منوال باشد حتماً این کار را انجام می‌دهم، چون از لحاظ اقتصادی فایده ندارد.

وی یادآور شد: لرستان هنوز مقصد گردشگری نشده و مسافرت به این استان “فصلی” است که دو سال متولی از این فصل هم خیری ندیده‌ایم.

بعد از کرونا، دوباره تعطیلات اعلام شود

حجت‌الله عباسیان، کارشناس گردشگری در این خصوص به ایسنا گفت: گردشگری یک صنعت بسیار حساس است و به اتفاقات سریع واکنش نشان می‌دهد و تنها صنعتی بوده که به خاطر شیوع کرونا ۱۰۰ درصد خسارت دیده است.

وی تاکید کرد: این صنعت نیاز به حمایت عملی دارد و اگر دست سرمایه‌گذارها گرفته نشود کار سختی برای فعالیت دارند.

عباسیان با اشاره به خسارت حدود ۴۰ میلیارد تومانی صنعت گردشگری در لرستان، اضافه کرد: دولت اقدامات حمایتی را انجام داده؛ مثلاً وام‌ها را به تعویق انداخته یا اینکه پول آب، گاز، برق و… را فعلاً پرداخت نکنند اما این‌ها کارگشا نیست و سرمایه‌گذاران این بخش نیاز به حمایت‌های بیشتر و کارهای اساسی دارند.

این کارشناس با بیان اینکه بعد از بحران کرونا برای سال جاری دو بار تعطیلات اعلام کنند تا مردم به سفر بروند، تصریح کرد: در این صورت صنعت گردشگری دوباره جان می‌گیرد و می‌توان به آینده آن خوشبین بود.

وی با اشاره به اینکه نوروز ۹۸ سیل آمد و امسال کرونا، تاکید کرد: دولت باید برنامه‌ریزی مدون برای مقابله با این حوادث در صنعت گردشگری داشته باشد و از بخش خصوصی حمایت کند.

صحبت‌های عباسیان در حالی مطرح شده که مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان و برخی سرمایه‌گذاران این بخش اعلام کرده‌اند که بانک‌ها همکاری نمی‌کنند.

پشتِ پای بانک‌های لرستان به سرمایه‌گذاران گردشگری!

سیدامین قاسمی، مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان در خصوص امهال اقساط تسهیلات گردشگری به مدت سه ماه، اظهار کرد: متأسفانه در لرستان بانک‌ها به برداشت اقساط از حساب سرمایه‌گذاران بخش گردشگری اقدام کرده‌اند.

وی با اظهار نارضایتی از این کار بانک‌ها تاکید کرد: این امر نارضایتی سرمایه‌گذاران بخش گردشگری را به دنبال داشته است و امیدواریم بانک‌ها همکاری بیشتری با فعالان این بخش داشته باشند.

به گزارش ایسنا، گردشگری در حال حاضر یکی از صنعت‌های پول‌ساز دنیاست و با اینکه در کشورمان نیز خیلی به درآمد این بخش تاکید می‌شود اما باید بدانیم تا هزینه نکنیم خبری از پول نیست. شعار مسئولان لرستان نیز در سال‌های اخیر “تبدیل از معبر به مقصد گردشگری” است اما با توجه به شرایط موجود برای رسیدن به این شعار حالاحالاها فاصله داریم.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *