رمضان

مراسم متفاوت رمضان 2020 در امارات متحده عربی

رمضان امسال به دلیل همه‌گیری بیماری کووید-19 مانند سال‌های گذشته نیست و برخی مراسم این ماه مبارک متفاوت از سال‌های گذشته برگزار خواهد شد.

به گزارش نشنال، هرساله با آغاز این ماه مبارک خانواده‌ها بیش از دیگر ماه‌ها در کنار هم هستند و از برکت این ماه بهره‌مند می‌شوند. طی ماه مبارک رمضان، مسلمانان به دنبال نزدیکی معنوی با خداوند هستند، باشکوه‌تر از گذشته نماز جماعت برپا می‌کنند و به‌صورت گروهی قرآن می‌خوانند. در این ماه بسیاری از افراد بیشتر خیرات کرده و وعده افطار و سحر نیازمندان را فراهم می‌کنند.

امسال، درحالی‌که بسیاری از سنت‌های اسلامی و فرهنگی که ماه رمضان به ارمغان می‌آورد تحت تأثیر همه‌گیری کووید-19قرار گرفتند، اما برخی موارد نیز همچنان به قوت خود باقی خواهند ماند.

ماه رمضان فقط ماه پرهیز از خوردن و آشامیدن نیست، بلکه زمانی مذهبی و معنوی است که افراد با تلاوت قرآن و نماز، ایمان خود را تقویت کنند.

همچنین زمانی برای خود اندیشی است که ممکن است طی سال به دلیل مشغله زیاد نادیده گرفته شود.

شب‌های آخر ماه رمضان نیز بسیار مقدس و معنوی است و در این شب‌ها قرآن بر پیامبر اکرم (ص) نازل‌شده و شب‌های قدر نام دارند. هرساله مسلمانان در این شب‌ها در کنار یکدیگر به دعا و مناجات می‌نشینند تا از برکت این شب‌ها بی‌نصیب نمانند.

برنامه مساجد در ماه رمضان

امسال در طول ماه مبارک رمضان مساجد تعطیل خواهند بود و این مورد یکی از بزرگترین تغییراتی است که به دلیل کروناویروس در ماه رمضان ایجادشده است.

هر سال بسیاری از روزه‌داران در این ماه نمازهای روزانه خود را در مساجد و همراه با جماعت برگزار می‌کنند، اما هنوز مشخص نیست که در رمضان امسال برخی از مساجد امارات متحده عربی بازشوند و ممکن است یک سرویس دعای آنلاین برای روزه‌داران ارائه شود.

مسلمانان امارات متحده عربی در افطارهای ماه مبارک رمضان در کنار یکدیگر بودند اما رعایت فاصله اجتماعی امسال موجب جدایی افراد شده و این مورد نیز یکی دیگر از تفاوت‌های رمضان امسال با ماه رمضان در سال‌های گذشته است.

هرساله در این ماه، بیرون از مساجد چادرهای بزرگی برپا و بین افراد وعده غذایی رایگان توزیع می‌شد. برخی ثروتمندان نیز در منازل خود چنین چادرهایی برای توزیع افطار رایگان برپا می‌کردند و بسیاری از نیازمند از این خیرات استفاده می‌کردند اما امسال به دلیل رعایت فاصله اجتماعی این خیرات به منزل افراد ارسال خواهد شد.

خرید آنلاین در ماه رمضان

هرساله بسیاری از مسلمان در کشورهای عربی پیش از شروع ماه رمضان مواد غذایی لازم خود را از سوپرمارکت‌ها به‌صورت حضوری تهیه می‌کردند، اما در سال کنونی روش خرید و حضور در سوپرمارکت‌ها متفاوت از سال‌های گذشته خواهد بود.

به دلیل فروش آنلاین فروشگاه‌ها، افراد باید برای خرید مواد غذایی برنامه‌ریزی بیشتری داشته باشند تا با شلوغی سفارش‌های آنلاین روبرو نشوند. در ابوظبی، تعاونی‌ها و سوپرمارکت‌های مستقر در شهرداری میزان کالاهای اساسی مواد غذایی را دو برابر کردند تا برای افزایش تقاضا آماده شوند.

ساکنان دبی برای ترک خانه خود باید مجوز داشته باشند و افراد بدون دلیل نمی‌توانند در خیابان‌ها رفت‌وآمد کنند به همین دلیل مقامات اجازه دادند که برخی از فروشندگان مواد غذایی در ساعات معین فروشگاه خود را برای خرید مایحتاج ماه رمضان باز کنند.

سنت‌های فرهنگی ماه رمضان

هرساله بسیاری از هتل‌های کشورهای عربی  از افطار تا سحر با برپایی چادرها از افراد پذیرایی  و برای آنان ابزارهای سرگرمی نیز فراهم می‌کردند، اما امسال این برنامه اجرا نخواهد شد و افراد در منزل باید وعده افطار و سحر را خود آماده کنند. البته این مورد موجب کاهش ضایعات مواد غذایی خواهد شد.

برخی برنامه‌های تلویزیونی امسال چون قبل از همه‌گیری ضبط شدند مانند گذشته طی این ماه پخش خواهند شد، اما برنامه‌های زنده تلویزیونی که در آنها تعداد زیادی در کنار هم قرار می‌گیرند اجرا نخواهند شد.

نقش فناوری در مراسم ماه رمضان

در سرتاسر جهان به دلیل پیشگیری از شیوع بیماری کووید-19 کنفرانس‌های ویدیویی در بخش‌های تجاری، فرهنگی و دیگر موارد اجرا می‌شوند. در ماه رمضان امسال افراد می‌توانند از این روش‌ برای نزدیکی با یکدیگر استفاده کنند.

مساجد و مراکز فرهنگی نیز وبینارهای مختلف برگزار می‌کنند تا افراد بتوانند به‌راحتی و در منزل از سخنرانی‌ها آنلاین ماه رمضان استفاده کنند.

در انگلستان، پروژه چادر رمضان که میزبان افراد برای افطار بود با افطار مجازی از طریق نرم‌افزار Zoom برگزار خواهد شد. هر فردی که برای این رویداد رایگان ثبت‌نام کند، بسته افطار در منزل دریافت خواهد کرد.

به دلیل اینکه هیچ فردی نمی‌تواند به عربستان سعودی سفر کند، برنامه واقعیت مجازی ایجادشده تا افراد به‌راحتی از راه دور به زیارت بروند.

در سال 2017، آژانس دیجیتال بی سوشالBSocial ، برنامه واقعیت مجازی بانام Experience  Makkah   راه‌اندازی کرد  که به کاربران امکان قدم زدن مجازی در مکه می‌دهد. این نخستین تجربه واقعیت مجازی بود که توسط شرکت VR متعلق به فیس بوک در خاورمیانه تایید شد.

امسال این شرکت قصد دارد نسخه 2.0 این برنامه را منتشر کند تا از گوگل پلی  Google Play و همچنین نسخه iOS در فروشگاه اپل در دسترس باشد.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *