صنعت-گردشگری

لزوم مطالبه‌ معوقه بیمه فعالان صنعت گردشگری توسط دولت

فعال گردشگری و مدیر اولین موسسه آموزش گردشگری در یزد با تاکید بر توجه دولت به معوقه بیمه کارکنان صنعت گردشگری در شرایط بحران، گفت: دولت برای حمایت از صنعت گردشگری ضمن تسهیل‌گری در پرداخت اقساط بیمه، از سازمان تامین اجتماعی ملاحظاتی را برای این صنعت متضرر مطالبه کند.

«حمید کاظمی‌فرد» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به این که گردشگری متضررترین صنعت در کشور به دلیل شرایط بحرانی ناشی از کرونا به شمار می‌رود، اظهار کرد: متاسفانه گردشگری جزو مواردی است که قبل از بحران کرونا نیز دچار آسیب شده بود و شیوع این بیماری منجر به تشدید وضعیت نامطلوب این صنعت در کشورمان شد و همزمانی این مشکل با عید نوروز که اوج فعالیت گردشگری و بازده اقتصادی آنان بود، خسارت جبران‌ناپذیری به این حوزه زد.

وی بر لزوم اعتمادسازی جامعه نسبت به دولت تاکید کرد و گفت: در حال حاضر فعالان این صنعت نیازمند اعتماد به سیستم دولتی هستند که دولت می‌تواند با اقدامات موثر در دوران پسابحران، این مهم را دوباره احیا کند.

این فعال گردشگری با بیان این که دولت باید به فعالان متضرر گردشگری وام‌های قرض‌الحسنه یا با بهره‌ پایین و با تنفس طولانی‌تری نسبت به سایر تسهیلات بدهد، گفت: دولت باید قشر متضرر گردشگری را درک کند و ملاحظاتی را در این زمینه نسبت به فعالان گردشگری در نظر بگیرد که یکی از این اقدامات بسیار موثر، بخشش و معافیت مالیاتی دراین حوزه است.معافیت مالیاتی، یارانه‌ای کردن و پایین آوردن تعرفه قبوض انرژی از اقدامات موثر در کاهش هزینه‌های فعالان گردشگری در شرایط کرونا و پس از این بحران است.

وی یارانه‌ای کردن و پایین آوردن تعرفه قبوض انرژی (برق، آب و گاز) برای این قشر را از اقدامات موثر در کاهش هزینه‌های فعالان گردشگری برشمرد و گفت: متاسفانه در صورتی که هتل‌ها و واحدهای گردشگری هیچ درآمدی ندارند که باید حق بیمه نیروهای خود را پرداخت کنند لذا اگر حمایتی در این بازه زمانی صورت نگیرد، بسیاری از شاغلان این صنعت را تعدیل نیروها و بیکاری تهدید می‌کند.

این مسئول افزود: دولت می‌تواند در این زمینه در پرداخت اقساط بیمه شرایط تسهیل‌کننده‌ای را در نظر بگیرد و از سازمان تامین اجتماعی ملاحظاتی را برای این صنعت متضرر مطالبه کند.

وی با بیان این که دولت با سیاست‌گذاری‌های درست می‌تواند صنعت گردشگری را پویا کند، گفت: متاسفانه تصمیمات آنی، تک بعدی و بعضاً احساسی دولت این صنعت را تحت تاثیر قرار می‌دهد چرا که برخلاف آن که گردشگری از اولویت‌های اقتصادی کشور است، نگاهی با این مضمون به گردشگری نمی‌شود در حالی که نگاه دوراندیشانه به این صنعت از سوی دولت می‌تواند پویایی آن را رقم بزند.

این مسئول از دولت خواست تا پس از بحران کرونا مجال بیشتری به منظور تصمیم‌گیری در صنعت گردشگری را به بخش خصوصی واگذار کند و در این باره نیز گفت: متاسفانه در حالی بخش دولتی برای این صنعت تصمیم می‌گیرد که برخلاف آنها، بخش خصوصی دغدغه گردشگری را دارد و افراد شاغل در بخش دولتی درکی از درآمد لحظه‌ای، تاثیر مسائل روز بر این صنعت و بازار متلاطم گردشگری ندارند.

متاسفانه در حالی بخش دولتی برای این صنعت تصمیم می‌گیرد که برخلاف آنها، بخش خصوصی دغدغه گردشگری را دارد و افراد شاغل در بخش دولتی درکی از درآمد لحظه‌ای، تاثیر مسائل روز بر این صنعت و بازار متلاطم گردشگری ندارند.وی افزود: از طرفی دولت ایران، بزرگ و با هزینه‌های زیادی است که بخش قابل توجهی از آن صرف هزینه‌های جاری کارمندان شاغل در بخش دولتی می‌شود، در حالی که می‌توان با ارتقای بازدهی در بخش دولتی کیفیت و بازده اقتصادی را افزایش داد و به صنایع دیگر مانند گردشگری نیز توجه ویژه‌تری داشت.

کاظمی‌فرد با بیان این که بی‌توجهی دولت در دوران پسا بحران ممکن است مسائل غیرقابل حل کوتاه مدت و بلند مدتی را برای صنعت گردشگری به همراه داشته باشد، گفت: دولت از قبل‌تر می‌توانست برای پرسنل بیمه بیکاری در نظر بگیرد تا همین شاغلان نیز تعدیل و اخراج نشوند اما در عین حال هنوز هم می‌تواند در راستای حمایت از شاغلان و کارمندان اقدام کند چرا که پس از این بحران دوباره ماه‌های رمضان و ایام تابستان در پیش است و فصول کم گردشگر به شمار می‌روند.

وی شرایط کنونی بحران را فرصتی برای ارتقای زیرساخت‌های گردشگری و بهبود سایت‌ها و تکمیل آن‌ها دانست و گفت: در این برهه از زمان که کرونا درگیری ذهنی و استرس به وجود آورده است می‌توان با پرداختن به مسائل زیرساختی، آموزش نیروی انسانی و پژوهش برای جلوگیری از موارد مشابه در آینده از اخبار سوء کرونا دور شد و اقدامات مفیدی انجام داد.

این مسئول با تاکید بر این که قیاس کشورهای دیگر با ایران از نظر گردشگری به ویژه اقدامات انجام شده برای توسعه این صنعت اقدامی کارشناسی و علمی نیست، گفت: مقایسه باید با در نظر گرفتن سیستم‎های کشور، دولت‌ها، میزان توسعه یافتگی، اقلیم و فرهنگ حاکم بر کشور باشد البته عوامل نجات گردشگری کشورهای دیگر پس از بحران کرونا را می‌توان بومی سازی و در کشور مورد بهره‌برداری قرار داد.

کاظمی‌فرد خطاب به دولت، مردم را سرمایه‌های اصلی کشور دانست و خواستار توجه ویژه‌ای به بخش فعالان گردشگری پس از بحران از سوی دولت، حمایت گردشگری و ممانعت از سنگ اندازی در قابل فعالیت بخش خصوصی شد.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *