گردشگری

کرونا گردشگری را ضربه فنی کرد

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی فارس به وضعیت گردشگری داخلی و آسیب‌های ناشی از کرونا اشاره و اضافه کرد: کرونا گردشگری را ضربه فنی کرد و بسیاری از شرکت‌های قدرتمند در دنیا ورشکسته شدند.

محمود فخری چهارشنبه ۱۸ اسفند در جمع خبرنگاران با اشاره به مشکلاتی که بیماری کرونا برای دفاتر خدمات مسافرتی طی دو سال اخیر ایجاد کرده، گفت: امسال دفاتر می‌توانند شرایط بهتری را تجربه کنند.

او با بیان اینکه در دو سال گذشته و نزدیک ایام نوروز، تورهای دفاتر خدمات مسافرتی در شرایط کرونا خدمات نداشته اند، اظهار کرد: از یک طرف جلوی فعالیت دفاتر گرفته می‌شد اما از آن طرف همه مراکز و مکان‌ها باز بود و مسافرین به جاهای مختلف سفر می‌کردند.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی فارس ادامه داد: چنین شرایطی بیشتر خطر آفرین بود و اگر دفاتر مسافران را پوشش می‌دادند، ضمن رعایت تمام مسائل بهداشتی، مردم و مسافرین نیز کمتر آسیب می‌دیدند.

این فعال عرصه گردشگری ادامه داد: با این رویکردهای اشتباه در دو سال گذشته، دفاتر به ورشکستگی رسیدند اما امسال با توجه به واکسیناسیون عمومی، شرایطی ایجاد شده که دفاتر می‌توانند با وضعیت بهتری فعالیت خود را دنبال کنند.

فخری با بیان اینکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی یکی از اولویت‌های دفاتر برای اجرای تورهای مسافرتی است، به انجام تورهایی که از شیراز به خارج از کشور اجرایی می‌شود اشاره کرد و گفت: در مسیر شیراز- دبی هفته‌ای ۷ پرواز، شیراز- تفلیس ۱ پرواز و شیراز- آنتالیا هفته‌ای ۲ پرواز برقرار است.

او اضافه کرد: در مسیر شیراز- مشهد نیز هفته‌ای ۱۵ پرواز و شیراز- کیش نیز هفته‌ای ۲۰ پرواز پیش‌بینی شده است. ضمن اینکه تلاش می‌شود پرواز شیراز- نجف نیز هفته‌ای ۲ بار انجام شود که البته سفر نجف بخشی با تور و بخشی آزاد است.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی فارس در مورد شرایط واکسیناسیون مسافران نیز گفت: در ایران مسافرانی که از خارج وارد می‌شوند باید سه دوز واکسن را زده باشند در حالی که برای کشورهای دیگر دو دوز کفایت می‌کند و این مانع ورود گردشگر می‌شود لذا امیدواریم وزارت بهداشت از این بخشنامه صرف نظر کند تا تورها با کنسلی مواجه نشوند.

فخری با بیان اینکه پروازهای فعلی جوابگوی مسافران خواهد بود، اظهار کرد: با توجه به نوسان دلار، به عنوان نمونه قیمت بلیت نجف زیر ۸ میلیون و انتالیا زیر ۱۴میلیون نیست، لذا با توجه به این قیمت‌های بالا پیش بینی می‌شود همین پروازها جوابگو مسافران است و نیاز به افزایش نیست.

او به وضعیت گردشگری داخلی و آسیب‌های ناشی از کرونا هم اشاره کرد و گفت: کرونا گردشگری را ضربه فنی کرد و بسیاری از شرکت‌های قدرتمند در دنیا ورشکسته شدند. در شیراز هم وضعیت گردشگری همین گونه بود و بخشی از دفاتر آسیب دیدند و این درحالی بود که در دنیا از گردشگری حمایت کردند اما در ایران حمایت لازم انجام نشد.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی فارس با بیان اینکه متاسفانه بخشنامه‌هایی که در حمایت از بخش گردشگری صادر می‌شود، تخصصی نیست و به درد دفاتر نمی‌خورد، افزود: بالای ۹۰ درصد شاغلین در دفاتر، بانوان هستند و با تعدیل نیرو ناشی از تعطیلی دفاتر، درصد بالایی از خانم‌ها که نان اور بودند، لطمه دیدند.متاسفانه گوش شنوایی هم نیست.

فخری همچنین با گلایه از عدم همراهی مسئولان با فعالان گردشگری، گفت: گردشگری مهمترین رکن در فارس است و نباید تنها نام‌ گردشگری را یدک کشید لذا اگر گردشگری استان رونق پیدا کند، بیکاری که یکی از مشکلات استان است نیز تا حدود زیادی از بین می‌رود.

این فعال عرصه گردشگری همچنین خواستار همکاری اداره حج و زیارت در پروازهای خارجی شد و گفت: در شرایطی که استان‌های همجوار هفته‌ای چند پرواز به عراق دارند اما استان فارس از درآمدهای این پروازها بی نصیب است که باید در این عرصه فعال تر عمل کرد.

فخری خواستار برخورد با افراد سودجو در این زمینه شد و گفت: افراد فاقد مجوز در فضای مجازی اقدام به فروش تور و بلیط می‌کنند که باید با آنها برخورد شود؛ افرادی که قارچ گونه رشد می‌کنند و نه دفتر و مجوز و ضمانت نامه دارند و نه مالیات می‌دهند!

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *