کوهنورد

نکاتی که یک کوهنورد برای جلوگیری از شیوع کرونا باید رعایت کند

یک کوهنورد و راهنمای کوهستان معتقد است که باید سبک کوهنوردی تغییر کند تا خطر ابتلا به این ویروس کم شود.

 مسعود فرح بخش کوهنورد و راهنمای کوهستان در گفتگو با ایسنا در باره وضعیت کوهنوردی و طبیعت گردی در دوران کرونا گفت: ویروس کرونا به یک‌باره آمد و جهان را تحت تاثیر خود قرار داد. کرونا وجود دارد و این مهم ترین حقیقتی است که باید آن را قبول کنیم. موردی که مشخص است بحران این بیماری گاهی کم و گاهی زیاد می شود اما تا زمان کشف و توزیع جهانی واکسن ریشه کن نخواهد شد و این بدان معنی است که ما مجبور به سازگاری با شرایط موجود و تغییر سبک سفرهای خود در کوهنوردی و طبیعت گردی هستیم.

بعد از بحران کرونا چه تغییراتی در سبک کوهنوردی انجام دهیم تا خطر ابتلا به این ویروس کمتر شود؟
او در باره این پرسش گفت: در مرحله اول باید قبول کنیم که طرح فاصله گذاری اجتماعی تا زمان ریشه کن شدن این ویروس باید ادامه پیدا کند از این جهت باید تا اطلاع بعدی از عکس های گروهی و تجعمات گروهی بدون رعایت فاصله اجتماعی خودداری کنیم. ذات کوهنوردی یک ورزش گروهی است و رفتن به کوهستان به شکل انفرادی و یا حتی دو نفره خود خطرات مشخصی دارد که چندان نمی توان توصیه کرد. این نکته را باید توجه کرد که جمعیت آماری زیادی از افراد اهل کوهنوردی و طبیعت گردی هستند و دلیل حوادث زیاد درون کوه های ایران همین مورد است پس توصیه به کوهنوردی انفرادی یا دو نفره نیز خود می‌تواند سبب بیشتر شدن آمار حوادث درون کوهستان شود.

مسئولیت پذیری اجتماعی‌به عنوان یک کوهنورد
این راهنمای کوهستان بیان کرد: نکته بعدی مسئولیت پذیری اجتماعی ما به عنوان یک کوهنورد و طبیعت گرد باید بیش از قبل شود. برای مثال اگر علائم آنفولانزا یا سرما خوردگی داریم در برنامه ها شرکت نکنیم و بهداشت فردی و محیطی را بیش از قبل رعایت کنیم و در تمام طول یک برنامه شخصا از مواد ضدعفونی کننده خودمان استفاده کنیم. در تعاریف سنتی از کوهنوردی اینگونه گفته شده است در کوهنوردی یک سیب بین اعضای گروه تقسیم می شود اما تا اطلاع بعدی و تا ریشه کن شدن این بیماری دیگر چنین چیزی ممکن نیست. ظروف آشپزی، لوازم پخت و پز و سایر لوازم شخصی و مواد غذایی خود را از سایرین جدا کنیم.
فرح بخش در خصوص مواردی که بعد از شیوع کرونا باید یک کوهنورد رعایت کند گفت:  از دیگر نکاتی که انجام آن می تواند بسیار حیاتی باشد در کمپ ها به شکل انفرادی از چادر استفاده کنیم و تا حد امکان از حضور در اماکن کوچک و سربسته مانند پناهگاه ها و جانپناه ها خودداری کنیم. اگر یک جامعه روستایی یا محلی نسبت به ورود گردشگر به یک نقطه خاص حساسیت دارد اصرار نکنیم. در طول این بحران باید زباله های خود را بیش از قبل مدیریت کنیم و هرگز نه تنها در کوهستان که آنها را در روستاها نیز جا نگذاریم.

او افزود: بیمارستان ها و مراکز درمانی یکی از مناطق پرخطر هستند و باید توجه داشته باشیم که رفتن به بیمارستان ها شانس ابتلا به ویروس کرونا را بیشتر می کند بنابراین در طول این مدت باید از انجام فعالیت های پر خطر و با ریسک بالا که امکان آسیب دیدگی و مراجعه ما به بیمارستان را بیشتر می کند، خودداری کنیم.

فرح بخش با بیان اینکه کوهنوردان سعی کنند از رفتن به مناطقی که جزو مقاصد اصلی گردشگری بوده و طبیعتا دارای ازدحام و شلوغی هستند خودداری کنند، افزود: در این اماکن حتی اگر بخواهیم و اراده کافی داشته باشیم، رعایت پروتکل های بهداشتی به دلیل ازدحام و شلوغی دشوار است.

او در آخر افزود: رعایت تمامی موارد بالا جز با داشتن مسئولیت پذیری شخصی و اجتماعی در برابر خود، دیگران و جامعه ممکن نخواهد بود. کرونا هست پس ما باید تغییر کنیم و باید از خودمان شروع کنیم.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *