موزه‌ها

از شاهکارهای هنری اروپا تا میراث ایرانی در «متروپولیتن»

موزه‌ها همواره از زمان شکل‌گیری، در زمره قابل توجه‌ترین مراکز فرهنگی و نمایان‌گر میراث ملت‌ها در طول تاریخ بوده‌اند. امروز در سراسر جهان موزه‌ها با نقش اثرگذار خود در حفظ و نگه‌داری میراث و فرهنگ‌ ملل و اقوام، تاریخ را زنده کرده و تجربه سیر در زمان را برای بازدیدکنندگان خود به ارمغان می‌آورند.«موزه هنر متروپولیتن» یکی از بزرگ‌ترین و مشهورترین موزه‌ها در جهان در ایالات متحده آمریکا است. این موزه در مرکز شهر نیویورک و در مجاورت ضلع‌ شرقی سنترال پارک قرار دارد که در فوریه سال 1870 میلادی افتتاح شده است.

از این موزه با عنوان «the Met» یاد می‌شود که کوتاه‌ شده نام کامل این موزه بوده و از «the Metropolitan» گرفته شده است. موزه متروپولیتن در سال 2016 به عنوان سومین موزه هنری پر بازدید در سراسر جهان معرفی شده است.

بخش‌های مختلف این موزه شامل آثار هنری اروپای دوران قدیم، مصر باستان، انواع نقاشی و مجسمه، شاهکارهای اروپایی و کلکسیونی بزرگ از هنر مدرن و آمریکایی است، همچنین این موزه دارایی‌های زیادی از هنرهای آفریقایی، اسلامی، آسیایی و بیزانس را در خود جای داده؛ مجموعه‌ای از آلات‌ موسیقی‌، پوشاک، جواهرات، اسلحه و زره از دیگر بخش‌های این موزه است.

یکی از مهم‌ترین بخش‌های این موزه که بازدیدکننده بالایی نیز دارد مجموعه بزرگ و نادری از تاریخ اسلام و ایران باستان است؛ تندیس نقره‌ای گاو نشسته، تُنگ دسته‌ گربه‌ای، کاسه زرین میخی‌نگار، بشقاب شکار قوچ، تکوک شیر غران، دیگچه دهان لوله‌ای با سه پایه، سنگ‌نگاره پیشکش‌آوران تخت جمشید، کلاه‌خود پرنده و سه پیکر و … از آثار ایران باستان این موزه هستند.

«تندیس نقره‌ای گاو نشسته» یکی از اشیای باستانی متعلق به دوران نیا- عیلامی است. قدمت این تندیس 2900 تا 3100 سال پیش از میلاد است. تندیس نقره‌ای گاو نشسته در جنوب غرب ایران کشف شده‌ است. این تندیس 16.3 سانتی‌متر ارتفاع دارد. مجسمه نقره‌ای لباس مخصوصی را به تن کرده که دارای الگوی پله پله بوده و به شکلی راه راه آن را مزین کرده‌ است.

«کاسه زرین میخی‌نگار» از آثار باستانی دوران داریوش اول یا دوران داریوش دوم است. ارتفاع این کاسه 11.1 سانتی‌متر و طرح آن، طرح خیاره‌دار است. بالای این کاسه به صورت گرداگرد با سه نوع خط میخی پارسی، عیلامی و بابلی نوشتاری حک شده است. متن این نوشتار «داریوش، شاه بزرگ» است.

«بشقاب شکار قوچ» از آثار باستانی دوران ساسانیان است. بشقاب نقره‌ای شکارگاه، با جیوه، نقره و طلا تذهیب‌کاری و با روش سیاه‌قلم‌ کاری تزئین شده‌ است. این بشقاب ارتفاع 4.6 و قطر 21.9 سانتی‌متر دارد. در تصویر، شاه ساسانی در حال شکار قوچ است. طرح بشقاب برای درباریان نشانه دلاوری و شکست‌ناپذیری شاهان ساسانی بوده‌ است. این قبیل آثار برای هدیه دادن به پادشاهان کشورهای همسایه کاربرد داشت.

موزه هنر متروپولیتن همچنین میزبان قدیمی‌ترین شی‌ء تاریخی است که سنگ آتش‌زنه‌ای از مصر بوده که قدمت بالایی برای آن تخمین زده شده است. این موزه همچنین در ابتکاری تازه سایتی با عنوان «OASC» یا «Open Access for Scholarl Content»  امکان دسترسی به تصاویر هنری موجود را آزاد گذاشته و دلیل آن را استفاده راحت‌تر دانشجویان، اساتید، محققان و تولیدکنندگان محتوای غیر تجاری ذکر کرده است.

با جست‌وجوی کلمه «Iran» در سایت این موزه می‌توان به صورت دیجیتال بیش از هفت هزار اثر هنری مربوط به ایران را مشاهده کرد که تعداد بالای آن بسیار قابل توجه است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *