مسجد

تلفیق شکوه و سادگی در تنها مسجد ۵‌طبقه جهان

در تاریخ ایران بناهایی به عنوان مسجد در نقاط مختلف کشور توسط معماران ایرانی ساخته شده که هریک زیبایی، شکوه و خصوصیات منحصربه‌فردی را به نمایش گذاشته‌اند. مسجد «آقابزرگ» کاشان از جمله بناهای قاجاری است که در عین سادگی، شکوه معماری ایرانی را در خود جای داده است.

مسجد«آقا بزرگ» واقع در کاشان از آن جمله مساجدی است که در گذشته علاوه‌بر محلی برای عبادت به عنوان مدرسه نیز مورد استفاده قرار می‌گرفت. اکنون این مسجد زیبا با گنبد عظیم آجری و مناره کاشی‌کاری به یکی از بناهای تاریخی با ارزش شهر کاشان تبدیل شده است.

مسجد «آقا بزرگ» تنها مسجد پنج طبقه جهان است، ساختمان این مسجد، که در دوران سلطنت محمدشاه قاجار آغاز شد و تا اوایل سلطنت ناصرالدین شاه طول کشید، به هزینه مردی نیکوکار به نام حاج محمدتقی خانبان و پسرش در بین سال‌های ۱۲۶۴ تا ۱۳۱۳ ق ساخته شد. این بنا در آذرماه سال ۱۳۳۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

معمار این بنا استاد حاج شعبان بود، در طراحی این بنا از سبک سنتی ایرانی، به همراه نوآوری‌هایی در آن استفاده شده است. به علت موقعیت جغرافیایی شهر کاشان، برای فصول گرم سال در بنای مسجد«آقا بزرگ» از طرحی استفاده شد که در آن گنبدخانه بر روی هشت پایه عظیم بنا شده است، زیرا این نوع طرح، باعث می‌شود هوای خنک در فضای گنبدخانه جریان پیدا کند.

گفته شده این مسجد، همچنین یکی از بزرگترین گنبدهای قاجاری را نیز داراست. البته برخلاف دیگر مساجد و بناهای تاریخی در ساخت و تزئین این مسجد، هیچگونه اغراقی صورت نگرفته و برای نمای بیرونی آن تنها از آجر استفاده شده است و طرح کاشی‌ها بسیار ساده است.

مسجد«آقا بزرگ» در عین حال که بنایی با تزئینات کم و ساده است، اما نکات خاصی در معماری آن به کار رفته که دانستن آن‌ها خالی از لطف نیست. از جمله این نکات می‌توان به مواردی مانند درِ اصلی ورودی مسجد اشاره کرد که با گل میخ تزئین شده است و این میخ‌ها به تعداد آیات قرآن است.

این مسجد، دارای سه حیاط به نام‌های حیاط گودال باغچه، همکف یا بالایی و برف‌انداز است. حیاط گودال باغچه به عنوان حیاط مدرسه به کار می‌رفته و در اطراف آن ۱۲ حجره وجود دارد که در آن آب‌نما و باغچه زیبایی است، این باغچه و آب‌نما در فضای مسجد، احساس صمیمت و طراوت را برای بازدیدکنندگان دوچندان می‌کند.

مسجد«آقا بزرگ» در محدوده تاریخی و بافت کهن شهرستان کاشان قرار دارد، این مسجد در خیابان فاضل نراقی این شهر واقع شده است.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *