میلتوس

شهر تاریخی میلتوس

میلتوس یکی از بنادر بزرگ باستانی دوران هلنیستی بود. این بندر تا دوران سلجوقیان در قرن چهاردهم میلادی رونق داشت. در ادامه با این شهر تاریخی و باستانی بیشتر آشنا خواهید شد.

تاریخچه شهر میلتوس:
ملط، یا میلت، یا میلتوس شهر مشهور ایونیای باستان، در غرب آناتولی بر ساحل دریای اژه است. ویرانه‌های آن در استان آیدین ترکیهٔ امروزی باقی است. به این شهر در یونانی Miletos و در لاتین Miletus می‌گفتند.

شهر میلت به مدت 1400 سال، تقریباً از سال 700 پیش از میلاد تا سال 700 بعد از میلاد شهر مهم ایونیان بوده است.

این شهر بندری محل تولد بازی های المپیک بود. یکی از بزرگترین و ثروتمندترین شهرهای یونان بشمار میرفت و برای مدت طولانی مرکز تجاری بزرگ در آناتولی بود. همچنین دارای فرهنگ غنی در زمینه های علم، فلسفه و معماری و شهر اصلی فیلسوفان معروف مانند تالس، آکسیمیندر بود. این موقعیت ممتازمیلتوس آن را تبدیل به مهمترین بندر در این منطقه کرد.

برخی از محبوبترین بخش های مختلف این شهر تاریخی عبارت اند از: موزه، دیوار قلعه بیزانسی، آمفی تئاتر، حمام و بقایایی از معبد آپولو که مورد استقبال گردشگران تور ترکیه قرار گرفته است.

شهر میلت به خاطر آمفی تئاتر زمان هلنی 25 هزار نفره غول پیکرش که توسط رومییان بازسازی شده و شاید تاثیر گذارترین آمفی تئاتر آناتولی است مشهور می باشد.

وقتی به بالای قلعه بیزانسی بروید، چشم انداز بی نظیری از این شهر را می توانید به نظاره بنشینید و از چشم انداز بسیار عالی آن یعنی آمفی تئاتر، دشت سیلابی و دیگر بقایای باستانی شهر ملیت از جمله آگوراهای شمالی و جنوبی (میدان‌های عمومی مهم در شهرهای یونان باستان که نقش مرکزیت شهر را ایفا می‌نموند) و تراس های دیوار شهر، خانه شورای شهر، حمام ها و فواره ها، استادیوم و دیگر سازه ها که در حال حاضر به شدت ویران شده اند لذت برد.

آدرس شهر میلتوس:
این شهر در کرانه جنوبی دشت سیلابی رودخانه مِندِر، 22 کیلومتری جنوب شهر پریِن واقع شده است.

منبع:بیتوته

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *