شهر-ناپدید-شده

شهر های ناپدید شده ای که روزی وجود داشتند

در سراسر جهان شهرهای بزرگی به دلیل اتفاقات مختلف ناپدید شده یا در حال نابودی هستند که می توانید با آن ها آشنا شوید.

20 شهر ناپدید شده ی زیبا که روزی وجود داشتند

برخی از بزرگ ترین شهرهای جهان دیگر وجود خارجی ندارند و از بین رفته اند و در حال حاضر صدها شهر در سراسر جهان در حال نابودی هستند که این نابودی یا به خاطر جنگ یا به دلیل اتفاقات طبیعی است که در این بخش از نمناک بزرگ ترین شهرهای ناپدید شده را برای شما ارائه می دهیم .

شهر ناپدید شده

20 شهر ناپدید شده دنیا با ماجراهایی متفاوت

1. تیکال، گواتمالا :

تیکال شاید بزرگ ترین شهر ایالت ای مایا باشد . شش معبد باشکوه از هزار سال پیش در این شهر چشم اندازمی باشد و بر فراز سایبان جنگل های بارانی بالا می روند و یک شگفتی را رقم می زنند اما کل شهر اکنون توسط جنگل احاطه و بلعیده شده است و اثری از آن وجود ندارد .

2. تیسفون، عراق

تیسفون پایتخت امپراتوری پارتیان باستانی بوده است و در نزدیکی رودخانه دجله واقع شده و از بغداد امروزی چندان دور نیست . یک سالن گنبدی عظیم دارد و هنوز بزرگ ترین طاق ساخت آجری دنیا در آنجا است .

اتاق تاج و تخت پشت آن 30 متر ارتفاع و 48 متر طول داشت که واقعاً برای یک پادشاه مناسب بود که اکنون اثری از آن باقی نمانده است.

3. زیمبابوه بزرگ، زیمبابوه:

در مرکز زیمبابوه بزرگ، کاخی قرار گرفته بود که توسط یک دیوار گرانیت با حدود 5 متر ارتفاع محصور شده بود و زمانی که این شهر، یک شهر سنگی بود قطب بزرگ تجارت طلا، عاج و احشام را تشکیل می داد ولی امروزه ویرانه هایش بر فراز دره ای وسیع و بزرگ پراکنده است و دیگر چیزی از آن باقی نمانده است .

4. موهن جودارو، پاکستان :

تمدنی که در دره سند رشد کرد و موهن جودارو را ساخت تقریبا به 2600 سال قبل از میلاد بر می گردد. معروف بود که مردمان این شهر استادان اولیه برنامه ریزی شهری و مهندسی عمران بودند. امروزه خانه ها، مغازه ها، زمین ها و خیابان ها ، همه و همه در معرض فرسایش قرار دارند .

5. مسجد شهر بجرات، بنگلادش:

ژنرال ترک در قرن پانزدهم در محل تلاقی رودخانه های گانگ و برهماپوترا، دستور به ساخت شهری داد که پر از کاخ ها، مساجد و مقبره ها (از جمله خودش) بود.

این شهر 360 مسجد داشت و پاسگاه جهان اسلام بود که اندکی پس از مرگ بنیانگذارش ویران شد و سال ها تحت پوشش گیاهی قرار گرفت و اکنون تا حدی بازسازی شده است .

6. ویجایا ناگارا، هند:

احتمالاً تا به حال این اسم را نشنیده اید اما در سال 1500 بعد از میلاد مسیح، جمعیتش دو برابر جمعیت پاریس بود و مرکز بزرگ ترین امپراطوری در جنوب هند بود.

این شهر که در اطراف مجموعه ای از مکان های مقدس از جمله معبد باشکوه ویروپاکشا ( که هنوز پابرجاست ) ساخته شده بود، امروز مناطق معبدی و مقبره هایش به طور یکسان توسط هندو ها و غیرهندو ها مورد احترام هستند.

7. مسا وردا، کلورادو، آمریکا:

پارک ملی مسا وردا شامل بیش از 600 اقامتگاه سنگی است که ساکنینش از قرون هفتم تا چهاردهم بعد از میلاد در اینجا زندگی می کردند . این سازه ها به طور عمده از ماسه سنگ، چوب و ملات تحت فشار صخره ها ساخته شده اند که معروف ترین این کاخ صخره ها- حدود 100 نفر را در خود جای می داد و افراد با نردبان هایی می توانستند به آن دسترسی پیدا کنند.

8. آنی، ترکیه:

پایتخت باشکوه پادشاهی ارمنی در قرن دهم، آنی به “شهر 1001 کلیسا” معروف است.

بسیاری از قسمت های این شهر امروز در جای خود باقی مانده اند واطرفشان را گیاهان و سر سبزی ها احاطه کرده است. تصور این که این ویرانه های برانگیخته زمانی بخشی از یک شهر را تشکیل می دادند – کمی عجیب است .

9. تبس، مصر :

از حدود سال 2040 تا 1070 پیش از میلاد، تبس پایتخت مصر و شهر اختصاص داده شده به آمون، خدای بزرگ خورشید بود. حتی امروزه شکوه آن بی نظیر است، بعضی از معابد مانند معبد اقصر، معابد کارناک و معبد رامسس دوم، برخی از بزرگ ترین دستاورد های معماری هستند که می تواند در جهان وجود داشته باشد .

10. کارتاژ، تونس:

کارتاژ که به وسیله رومیان غارت شد و از نو ساخته شد، به یک بندر بزرگ تبدیل شد و از لحاظ اندازه به رتبه دوم روم رسید. بعداً توسط وندال ها و سپس اعراب گرفته شد اما بخش عمده ای از ویرانه های جوی که امروزه باقیمانده اند اصالتا رومی هستند به ویژه آمفی تئاتر و حمام های آنتونین .

11. پرسپولیس (تخت جمشید)، ایران:

شهر باشکوهی که توسط داریوش اول در 518 قبل مسیح بنا شد و یک قرن طول کشید تا ساخته شد.

این شهر دروازه های عظیمی دارد و این حس را القا می کند که :یک تراس عظیم روبروی شما قرار دارد و در هر قسمت از این مجموعه حکاکی های پیچیده ای از برده ها، پادشاهان، مقامات و نمایندگان از سراسر امپراتوری فارسی قرار دارد .

12. افسوس، ترکیه:

افسوس یک بندر بر روی رودخانه کایستر بود که به یکی از بزرگ ترین شهرهای مدیترانه در دوران کلاسیک تبدیل شده بود . معبد آرتمیس – یک شگفتی از دنیای باستان است و کتابخانه کلسوس در این شهر هنوز پابرجاست و مقبره ای پر زرق و برق که برای یک سناتور مهم می باشد .

13. پالنکه، مکزیک:

پالنکه یکی از شهرهای مهم مایا با اندازه متوسط بود که در قرن هفتم در دوران اوج خود قرار داشت. جذابیتش در کیفیت معماری و مجسمه سازی آن نهفته است و به احتمال 90 درصد این شهر این روز ها زیر جنگل دفن شده است .

14. شهر پومپئی و هرکولانیوم، ایتالیا:

هنگامی که کوه وسوویوس در سال 79 بعد از میلاد فوران کرد، شهر پومپئی زیر یک موج خاکستر پوشانده شد و بسیاری از ساکنانش زنده، با حیوانات و اموال خود زیر خاک دفن شدند. در نزدیکی اش مردم آن جا را تخلیه کردند اما آن ها نیز در زیر خاکستر مدفون شدند؛ در اینجا بسیاری از چیزها حتی مواد غذایی دست نخورده باقی مانده است.

15. پترا، اردن :

پترا در قرن چهارم میلادی تحت فرمانروای روم در پایتخت نباتیان و یک کلید تجاری مهم برای ابریشم و ادویه جات ترکیبی بود که آسیا را با عربستان و غرب به هم پیوند داده بود اما این شهر سقوط کرد و تا سال 1812 کشف نشده باقی مانده بود.

مقبره های آن – به ویژه خزانه داری ( از شهرت ایندیانا جونز) و صومعه – بیشتر از همه سحر آمیز هستند و همه آنها حکاکی های چهره را در خود دارند .

16. انگکور، کامبوج :

یکی از بزرگ ترین دیدنی های جهان، مجموعه آنگور است که شامل پایتخت های مختلف امپراتوری خمر است که از قرن نهم تا پانزدهم میلادی رونق داشت .

این شهر بیش از 400 کیلومتر مربع امتداد دارد و بنا های برجسته و بی نظیرش آنگکور وات، یک معبد هندو با برج های مخروطی ، مجسمه های تزئین شده از چهره های انسانی و نقش برجسته های حک شده از افسانه های هندو می باشد .

17. لا سیوداد پردیدا، کلمبیا :

به معنای واقعی کلمه “شهر گمشده” ، سیوداد پریدیدا حداقل شش قرن از ماچو پیچو قدیمی تر است و قلب تمدن تایرونا بود که مزارع و دهکده های ماهیگیری اش در طول سواحل کلمبیا واقع شده بود .

در سال 1972 توسط شکارچیان گنج کشف شد و رفت و آمد تورها از سال 2005 در آن آغاز شد.

18. ماچو پیچو، پرو :

در بخش گردشگری نمناک قبلا هم گفتیم که ماچو پیچو در کوه های پرو توسط اینکاها حدود سال 1450 ساخته شد و تنها یک قرن بعد رها شد ، ماچو پیچو ( “قله قدیمی” ) در سال 1911 توسط مورخ آمریکایی به نام هیرام بینگام که در واقع به دنبال شهر گمشده دیگری به نام ویلکابامبا بود، کشف شد .

19. چیچن ایتزا ، مکزیک :

یکی از مراکز بزرگ شهری تمدن مایا – تولتک است که تقریباً از سال 900 – 1400 میلادی وجود داشت، اهرام و رصدخانه های چیچن ایتزا به عنوان بناهای تاریخی برای مردمی که بر نجوم تسلط دارند، زنده می ماند .

20. شانگدو، مغولستان :

شانگدو جایی است که در آن کوبلا خان حکم ساخت یک گنبد بی نظیر را صادر کرد و تابستان خود را در آنجا می گذراند. هنگامی که مارکو پولو در سال 1275 از آنجا بازدید کرد، او یک کاخ مرمر بسیار زیبا را توصیف کرد ، اتاق هایی که همه آن ها با چهره های مردان و جانوران و پرندگان نقاشی شده اند …” امروز تنها اندکی از این پایتخت بزرگ باقی مانده است .

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *