گردشگری

نقش مهم آموزش در صنعت گردشگری

آموزش و کیفیت آن در صنعت گردشگری از اهمیت بالایی برخوردار است که در این گزارش به ابعاد مختلف آن پرداخته ایم.

 

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، تجارت گردشگری این روز‌ها در حال تحول قابل توجهی است. از مشکلات و موانع گردشگری گرفته تا نیاز‌های متعدد آن که شاید گاهی از حمایت فعالان این صنعت نیز چشم پوشی می‌شود.

برای فعالیت‌های حرفه‌ای در این حوزه باید عناصر اصلی آن را مانند کیفیت و قابل رقابت بودن در نظر گرفت که این کار در سطح حرفه‌ای با آموزش‌های اصولی و درست امکان پذیر است.

از آنجایی که گردشگران در حال تغییر عادات خود هستند آموزش و تحقیقات علمی در این زمینه همیشه باید اهمیت داشته باشد، چرا که پس از مدتی این بخش را زیر سوال می‌برند.

شورای آموزش WTO معتقد است برای مواجهه با نیاز‌های مصرف کنندگان و ایجاد امنیت بیشتر، خدمات بهتر، رضایت بیشتر و مطمئناً کیفیت بهتر در جهانگردی،  آموزش‌های دقیق و اصولی در رفع نیاز‌های صنعت، دولت‌ها و جامعه مدنی نیاز است.

در پی الزامات سازمان تجارت جهانی سازمان ملل و با در نظر گرفتن شیوه‌های پیشرفته بین المللی توسعه، هر کشور باید برنامه‌های یکپارچه استانداردی را جهت گیری کند و با توسعه‌ برنامه‌ها به صورت یکپارچه،برنامه‌های آموزشی برای معلمان در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکترا در سطح عالی و حرفه‌ای داشته باشد.

آموزش گردشگری چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

در کنار اطلاعات و مطالب آموزشی نظری، آموزش عملی نیز نقشی اساسی دارد چراکه یادگیری عملی در صنعت گردشگری باعث می‌شود تا فرد با شرکت در جلسات و کلاس‌ها با صد‌ها نفر جدید آشنا شود و دیدگاه جدیدی در مورد زندگی و همچنین محل کار خود داشته باشد.

مورد دوم افزایش مهارت در این صنعت است که از اهمیت بسیاری برخوردار است چراکه مهارت‌های مسافرتی و گردشگری برای کار افراد به منظور کمک به آنها در رشد و پیشرفت این بخش کارآمدتر و بسیار ارزشمند است.

این نوع از آموزش باعث می‌شود تا دانشجویان گردشگری در مراحل اولیه فرصتی برای آموختن از اشتباهات خود داشته باشند و چارچوب کار و یادگیری از اشتباهات مبتدی قبل از ورود به صنعت را درک کنند. در بسیاری اوقات، دانشجویان از نظر تئوری همه چیز را در مورد این صنعت می‌دانند، اما هنگامی که این مسئله به صورت عملی روی می‌دهد، ممکن است دچار سردرگمی شوند بنابراین، آموزش عملی می‌تواند تا حد زیادی به دانشجویان کمک کند تا علاقه و کار خود را در جهت پیشرفت مهارت‌های مورد نیاز خود در زمینه خاص شناسایی کنند.

آسیب های گردشگری در کشور چیست؟

یک آموزش اصولی باید استاندارد‌های شغلی و همچنین پویایی، اهداف و چشم انداز‌های واقع بینانه برای توسعه اقتصادی و فنی را در نظر بگیرد تا سبب پویایی شرکت‌ها و بخش‌ها در صنعت گردشگری و همچنین تقاضای روز افزون خدمات گردشگری، توسعه فنی گردشگری و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شود، همه ما می‌دانیم که توسعه‌ هر زمینه اقتصادی، فراتر از مسائل مربوط به منابع انسانی به بسیاری از شرایط نهادی و جنبه‌های مادی و فنی بستگی دارد. با این حال باید توجه داشته باشیم که امروزه جهانگردی از ناهماهنگی بین کیفیت و ساختار توسعه منابع انسانی و نیاز صنعت گردشگری به منابع انسانی آسیب می بیند.

بازنگری و توسعه آموزش جدید استاندارد باید یک تحلیل از وضعیت سیستم موجود آموزش عالی و جهانگردی داشته باشد تا براساس نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها، تجزیه و تحلیل تهدیدات،راه های نوین را به کار بگیرد.

با این حال با تمام اهمیت آموزش گردشگری در این بخش در کشور ما نشانی از برنامه ریزی دقیق و اصولی نمی‌توان یافت  یا برنامه‌ای که حداقل افراد در آینده با آمادگی بیشتری وارد این صنعت شده و بتوانند با ورود به آن از این طریق بازدهی بالای اقتصادی برای کشور داشته باشند چراکه با خسارت‌های وارده‌ اخیر اهمیت وجود آموزش‌های اصولی چندین برابر می‌شود.
منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *