گردشگری

سطح مراودات استان فارس و یونان در قالب طرح گردشگری مثلث طلایی افزایش یابد

دبیرکل اتاق بازرگانی استان فارس با اشاره به عدم آشنایی کامل تجار فارس با بازار یونان گفت: استان فارس با تعامل با اصفهان و یزد طرح گردشگری مثلث طلایی را اجرا کرده است که می‌توان در قالب این طرح سطح مراودات فارس و یونان را افزایش داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، علی عوض‌پور صبح امروز در وبینار معرفی فرصت‌های تجاری کشور یونان که با حضور دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و یونان در اتاق بازرگانی استان فارس برگزار شد، با بیان اینکه فعالیت 4 هزار و 190 واحد صنعتی کوچک، بزرگ و متوسط با اشتغال زایی بیش از 92 هزار نفر در فارس نشان‌ دهنده جایگاه ویژه صنعت در این استان است اظهار داشت: استان فارس در سبد تجارت بین‌الملل کشور در حوزه صنایع‌دستی، فرش دستبافت، عصاره شیرین‌بیان و صنایع سلولوزی جایگاه مطلوبی دارد.

وی با بیان اینکه استان فارس در بخش‌های مختلف دانشگاهی، گردشگری، کشاورزی و صنایع غذایی و صنعتی یکی از استان‌های توانمند کشور است که می‌توان در هر بخش مرادوات خوبی را با کشور یونان برنامه‌ریزی کرد، عنوان کرد: فرهنگ مشترک و قرابت تاریخی کشور ایران و استان فارس و کشور یونان بهانه مناسبی برای گسترش و توسعه مرادوات تجاری دو طرف است.

 عوض‌پور با بیان اینکه استان فارس با تعامل با استان‌های اصفهان و یزد طرح گردشگری مثلث طلایی را اجرا کرده است که در گام نخست می‌توان در قالب این طرح سطح مراودات فارس و یونان را افزایش داد خاطرنشان کرد: تجار ما در استان فارس آشنایی کامل با بازار کشور یونان ندارند که برای گسترش ارتباطات تجاری و اقتصادی نیاز است ابعاد مختلف فعالیت‌های اقتصادی کشور یونان با دقت و براساس اصول روز تجارت بین‌المللی برای بازرگانان ما مطرح شود.

دبیرکل اتاق بازرگانی فارس با بیان اینکه آشنایی با بازار کشورهای هدف برای توسعه صادرات امری مهم و اصولی است و در این زمینه نیازمند حمایت اتاق مشترک برای ارائه حمایت‌های لازم از فعالان اقتصادی استان فارس در بازار یونان هستیم، گفت: بخش اقتصاد کشور ما به دلیل تحریم‌ها دچار نوساناتی شده است اما این شرایط ماندگار نیست و ما باید برای بعد از دوران تحریم و گذار بیماری کرونا برنامه‌ریزی جامع داشته باشیم.

کشت سه رقم محصول پنبه یونان در داراب

محمدحسن طلعتی رئیس مرکز مطالعات آب و کشاورزی اتاق بازرگانی استان فارس در ادامه این جلسه  با بیان اینکه استان فارس از سال‌های گذشته در حوزه کشاورزی مراوداتی را با تجار و فعالان اقتصادی کشور یونان داشته به طوری که سه رقم محصول پنبه باکیفیت کشور یونان در شهرستان داراب کشت شده است اظهار داشت: در استان فارس حدود 18 هزار کشت پنبه انجام می‌شود که امسال نیز مجوز کشت، تولید و تکثیر این بذر داده شده است اما به دلیل مسائل ناشی از تحریم روند این موضوع کند است که انتظار همراهی اتاق مشترک ایران و یونان برای تسریع در این زمینه داریم.

وی با بیان اینکه استان فارس در زمینه تولید زعفران و پسته محصول بسیار با کیفیتی دارد که در این دو بخش نیز می‌توانیم حضور خوبی در بازار کشور یونان داشته یا با تجار یونان جهت صادرات مشارکت داشته باشیم، افزود: استان فارس یک سوم کمباین کشور را در اختیار دارد و با توجه به این که کشور یونان در تولید قطعات این دستگاه‌ها پشتوانه قوی دارد به دنبال برقراری ارتباط با کشور یونان برای تامین قطعات مورد نیاز استان هستیم.

کشور یونان می‌تواند دروازه ورود تجار ما به اتحادیه اروپا باشد

مجید موافق قدیری دبیرکل و عضو هیئت مدیره اتاق بازرگانی مشترک ایران و یونان نیز در این جلسه گفت: مردم یونان بسیار علاقه‌مند به همکاری با مردم ایران در زمینه‌های مختلف هستند و بخش‌های کشاورزی به ویژه برخی مرکبات، لبنیات، سنگ، گردشگری، مبادله دانشجو، اعزام هیئت، مسائل فرهنگی، بسته‌بندی و بازاریابی و صنایع می‌توانند زمینه‌های خوبی برای تقویت همکاری‌های دو طرف باشد.

وی با بیان این که یونان ظرفیت خوبی در حوزه اقتصادی دارد و از راه‌های آبی برخوردار است و نقش کلیدی در جاده ابریشم دارد، گفت: در سال‌های گذشته کشور ایران و یونان در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصادی مراودات داشته‌اند اما کشور یونان تاکنون در عرصه اقتصادی نتوانسته جز شرکای اصلی کشور ما باشد و در حال حاضر نیز تحریم‌ها بر روابط کشور ما با سایر کشورها بی‌تاثیر نیست.

موافق قدیری اظهار داشت: کشور یونان به دلیل موقعیت جغرافیایی و بهره‌مندی از تکنولوژی‌های به روز، می‌تواند یکی از مقاصد اصلی صادراتی تجار و بازرگانان ما باشد به طوری که کشور یونان با بسیاری از کشورها مرز مشترک دارد و می‌تواند دروازه ورود تجار ما به اتحادیه اروپا باشد.

دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و یونان با بیان اینکه عراق یکی از مهم‌ترین شرکای تجاری یونان است اما بازرگانان ما نتوانسته‌اند جایگاه خوبی در بازار این کشور داشته باشند، گفت: کشور یونان پیوند سه قاره آسیا، اروپا و آفریقا است و این ویژگی می‌تواند در حوزه تجارت به بازرگانان ما بسیار کمک کند.

وی افزود: پیش از این با هدف گسترش مراودات دو طرف خط هوایی ایران و یونان فعال بود که متاسفانه هم اینک این مزیت به دلیل تحریم‌ها غیرفعال است اما این شرایط ثابت نخواهد بود و راه‌اندازی مجدد این خط هوایی را دنبال می‌کنیم.

دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و یونان با بیان اینکه کشور یونان در حوزه‌های کشاورزی، مرکبات، مواد غذایی ارگانیک، انرژی و انرژی‌های تجدید پذیر، سنگ مرمر، بسته‌بندی و بازاریابی صاحب جایگاه‌های جهانی است عنوان داشت: در حال حاضر کشور یونان پوشاک، مواد شیمیایی و ماشین‌آلات به کشور ما صادر می‌کند.

وی با بیان اینکه هزینه ثبت شرکت و تولید در کشور یونان پایین و بسیار ساده است و این کشور در حوزه استفاده از مواد خام با کیفیت، دارای بهره‌مندی بالایی است، گفت: در حال حاضر کشور یونان دارای سه منطقه آزاد با ظرفیت بالا است که این سه منطقه از مالیات و عوارض کمرگی معاف هستند و در این اتاق مشترک مشاوران حقوقی برای ارائه اطلاعات لازم به تجار و بازرگانان آمادگی دارند.

موافق قدیری افزود: استان فارس به دلیل نزدیکی فرهنگی و تار یخی، خاستگاه مردم یونان است و امید داریم بتوانیم با همکاری فعالان بخش خصوصی استان فارس سهم تجارت این استان در بازار کشور یونان را افزایش دهیم.

منبع:تسنیم

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *