کنگ

ثبت روستای تاریخی کنگ در فهرست آثار ملی

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: روستای تاریخی کنگ که به ماسوله این استان معروف است، در فهرست آثار ملی ثبت شد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، مرجان اکبری روز سه‌شنبه ششم خرداد افزود: در نشستی که با هدف بررسی پرونده پیشنهادی ثبت روستای کنگ به شورای ثبت ارسال شده بود، با ثبت این روستا در فهرست آثار ملی موافقت شد.

وی ادامه داد: تهیه و تکمیل برخی اطلاعات فنی برای تکمیل پرونده ثبت این روستای تاریخی مورد تقاضا قرار گرفت که از آن جمله مستندات تاریخی مربوط به قدمت این روستا در قبل از دوره اسلامی است.

معاون میراث فرهنگی خراسان رضوی بیان کرد: این روستا به عنوان روستایی متعلق به دوره تیموری (دوران اسلامی) با قدمت ۸۰۰ سال مورد موافقت برای ثبت ملی قرار گرفت، با تکمیل اطلاعات فنی و ارائه مستندات تاریخی از سوی کارشناسان استان، قدمت این روستا در سند ثبت ملی به سه هزار سال افزایش می‌یابد.

وی افزود: تکمیل مستدات یاد شده و رفع نقایص فنی مورد تقاضای سازمان مرکزی برای افزایش قدمت تاریخی روستای کنگ، حدود ۲ ماه به طول می‌انجامد اما نکته مهم ثبت ملی این روستاست.

اکبری ادامه داد: پرونده ثبت ملی مورد تایید وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار دارد و ثبت ملی این روستا می‌تواند افق روشنی برای حفاظت از آن فراهم کند.

روستای پلکانی کنگ در ۱۹ کیلومتری غرب طرقبه و ۲۹ کیلومتری مشهد قرار دارد و آخرین روستا در دره رودخانه کنگ است که از طریق یک جاده آسفالت به روستای نغندر و سپس شهر طرقبه و از آنجا به شهر مشهد مرتبط می‌شود و ماسوله‌ای دیگر را از دوران قبل از اسلام به نمایش می‌گذارد.

قدمت کنگ به پیش از اسلام باز می‌گردد و این روستای تاریخی با معماری پلکانی و چهره‌ای تکیده در آینه صاف و بی‌آلایش سرزمین آفتاب رخ می‌نماید.

روستای تاریخی کنگ در پهنه سبزگون باغ‌های گیلاس و کوه‌های سربه فلک کشیده، خودنمایی می‌کند و هنوز هم ردپای تاریخ در دل این روستای کهنسال چشم‌ها را خیره و درون متلاطم آدمی را آرام و آسوده می‌سازد.

این روستا به دلیل وضعیت خاص جغرافیایی منطقه و وضعیت دره‌ای به دلیل وجود کوه‌های مرتفع و درختان فراوان و عدم وزش بادهای خشک، از آب و هوای معتدل برخوردار است.

از بهمن ماه پارسال به بهانه اجرای طرح هادی روستایی تعدادی از خانه‌های قدیمی روستای کنگ تخریب شد در حالی که بافت تاریخی این روستا به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ابلاغ شده و مشمول طرح هادی نیست بلکه باید طرح بهسازی با در نظر گرفتن اصول و قوانین حفاظتی میراث فرهنگی در آن اجرا شود.

منبع:همشهری

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *