امامزاده‌

«عین و غین»؛ امامزاده هایی برگرفته از حروف الفبا

روستای ازناو در ۴۴ کیلومتری شمال شرقی فامنین در بخش پیشخور واقع شده است، در فاصله ۳۰۰ متری جنوب روستا و بر روی تپه‌ای مشرف به آن دو امامزاده ، با فاصله ۲۰ متری از یکدیگر قرار دارد.

در اطراف این امامزاده‌ها که به نام امامزاده«عین» و «غین» شناخته شده‌اند، گورستانی قدیمی قرار دارد که سنگ قبرهایی با نقوش زیبا و قدمتی بیش از ۲۰۰ سال در آن دیده می‌شود.

امامزاده «عین» که جزء زیباترین بناهای تاریخی استان همدان به شمار می آید، به سده ششم و هفتم هجری قمری تعلق دارد و از آثار دوره سلجوقیان است، این بنا در سال ۱۳۷۶ به فهرست آثار ملی کشور اضافه شده است.

امامزاده «عین» بنایی مربع شکل از نوع مقابر چهار ضلعی است که گنبدی دو پوسته دارد و ارتفاع بنا حدود ۱۳ متر است که هشت متر آن را ساختمان و بقیه را گنبد بنا تشکیل می‌دهد.

درب ورودی امامزاده در قسمت شمال بنا قرار دارد و  تزئینات زیبای آجرکاری با طرح‌های چلیپایی و گلبرگ آن را آراسته‌اند، درگاه امامزاده«عین» مانند بیشتر ورودی‌ بناهای تاریخی ایران چشم نوازی خاصی به ساختمان داده است.

در قسمت داخلی امامزاده طاق‌نماهای بزرگ پیرامون ورودی بنا به بخش‌هایی مساوی تقسیم شده‌ و با آجر تراش بسیار بدیع و زیبا با طرح‌های هندسی و گیاهی تزئین شده‌اند، این شیوه تزئینات از نظر شکل کلی همانندی زیادی با گنبد علویان همدان دارد.

امامزاده «غین» در فاصله ۲۰ متری شمال غربی امامزاده «عین» قرار دارد، این بنا که با سنگ لاشه و ملات گل با گنبدی کم خیز ساخته شده، فاقد هر گونه کتیبه است و در قسمت‌هایی دچار ریزش و فرسودگی شده است.

در نزدیکی بنای امامزاده «غین» سنگ قبری وجود دارد که نام امامزاده، بر آن نگارش شده است، این سنگ قبر زیبا که ترکیبی از خط و نقش است، بر روی زمین قرار گرفته و به نظر می‌رسد در طول زمان جابه‌جا شده باشد.

داخل بنای دو امامزاده، هیچ گونه اشیاء تزیینی به چشم نمی‌خورد، کف امامزاده «عین » از خشت پخته مفروش و مرقد در وسط آن قرار دارد، فضای داخلی امامزاده «غین» نیز با ملات گل پوشیده شده و بنایی چهار ضلعی است که دست‌نوشته‌های زیادی در آن مشاهده می‌شود.

درباره نام این امامزاده‌ها که برگرفته از حروف الفباست اطلاعات خاصی در دست نیست، در حال حاضر روستای پلکانی ازناو خالی از سکنه است و متأسفانه اهالی محلی وجود ندارد که به کامل شدن احتمالی اطلاعات کمک کند.

امامزادگان «عین» و «غین» که به لحاظ پیشینه تاریخی و تزئینات به کار رفته در آن از آثار ارزشمند استان همدان هستند و همچنین مجاورت آن‌ها در روستای پلکانی ازناو و وجود غار هفت محراب در این روستا ظرفیت بسیاری برای معرفی و پذیرش گردشگران و علاقمندان به آثار تاریخی دارد.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *