روستای-لیقوان-آذربایجان

مکان‌های پر رمز و راز تبریز

تبریز با پشتوانه‌ی تاریخی کهن که به عنوان یکی از مهم‌ترین شهرهای ایران در دوره قاجار شناخته می‌شده است در کنار مردم خون‌گرمش همواره یکی از دیدنی‌ترین شهرهای ایران به خصوص در فصل تابستان است، جاذبه‌های این شهر به قدری فراوان است که کمتر گردشگری قادر خواهد بود در فرصت زمان محدود همه‌ی جاذبه‌های تاریخی این شهر را به طور کامل سیاحت کند. همچنین این شهر به عنوان شهر اولین‌ها شناخته می‌شود و وقایع مهمی چون اولین مدرسه کرولال‌ها و اولین ضرابخانه ایران برای اولین بار در این شهر ساخته شدند.

خانه امیرنظام گروسی

یکی از دیدنی‌ترین آثار به جا مانده از دوران با شکوه شهر تبریز خانه امیرنظام گروسی است که با معماری زیبای قجری در محله ششگلان خودنمایی می‌کند. این عمارت که امروزه به موزه دوره قاجار تبدیل شده با زیربنای ۱۵۰۰متر بنا شده شامل دو طبقه می‌باشد که هر کدام شامل چندین تالار جذاب و دیدنی هستند.

این بنا شامل دو حیاط اندرونی و بیرونی است و در طبقه بالا دو تالار پذیرایی بزرگ تعبیه شده که به ایوان سراسری رو به حیاط که با۱۶ سر ستون منقش زینت داده شده، منتهی می‌گردد. در زیر زمین مجموعه حوضخانه‌ای وسیع ساخته شده که آجرکاری سقف آن از جذاب‌ترین بخش‌های مجموعه می‌باشد.

ربع رشیدی تبریز

در دامنه بیلانکوه یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی شهر کهن تبریز به نام ربع رشیدی جا خوش کرده است. شهرکی که روزگاری اولین دانشگاه بین‌المللی جهان پس از اسلام بوده است و بیانگر بیشینه کهن تاریخی دیار اولین‌هاست.

این بنا که به همت خواجه رشیدالدین فضل الله همدانی که وزیر وقت تبریز در زمان حکومت مغول‌ها بود ساخته شد از سه بخش ربع رشیدی، شهرستان رشیدی که شامل مجتمع‌های مسکونی بوده است و همچنین ربض رشیدی که به عنوان بخش اعیان‌نشین شناخته می‌شده، تشکیل شده است.

دانشگاه شهرک شامل چهار دانشکده مجزا بوده که در چهار طرف آن قرار داشت و بر طبق نامه‌های به جا مانده از خواجه رشیدالدین دانشگاهی بوده که از هر بابی از علم در اینجا شعبه‌ای بوده و بالغ بر شش هزار تن دانشجو در آن مشغول به تحصیل بوده‌اند.

خانه شربت اوغلی

یکی از دیدنی‌ترین خانه‌های تاریخی تبریز خانه شربت اوغلی است که در دوره‌ی قاجار ساخته شد و در دوره پهلوی نیز قسمت‌هایی به آن اضافه گردید. این خانه در محله سرخاب شهر تبریز قرار دارد و شامل سه طبقه و دو حیاط شمالی و جنوبی است.

ورودی مجموعه شامل دو سکوی بزرگ برای رفع خستگی است. ساختمان اصلی مجموعه که با ایوانی با سرستون‌های سنگبری شده زینت داده شده و شامل چهار واحد مرتبط به هم می‌باشد از طریق راه‌پله به اتاق‌های طبقه فوقانی دسترسی دارد. حیات جنوبی مجموعه از طریق یک دالان که با طاق‌نمای آجری ساخته شده به کوچه جنوبی منتهی می‌گردد.

دره لیقوان

شاید با شنیدن نام لیقوان تنها پنیر معروف این منطقه برایتان تداعی شود اما اگر وارد روستای لیقوان بشوید جاذبه‌های دیدنی فراوانی را شاهد خواهید بود که ذهنیتتان از لیقوان را به طور کامل تغییر خواهد داد.

طبیعت بکر و آب و هوای کوهستانی روستا، چشمه‌های جوشانی که از دل سنگ‌ها می‌جوشند و از جمله بهترین و غنی‌ترین چشمه‌های آب منطقه به شمار می‌روند در کنار آب‌های گرمی که از بقایای آتش‌فشان‌های خاموش منطقه به وجود آمده‌اند همه و همه باعث شده تا دره لیقوان با عنوان دره بهشت یکی ازپررمز و رازترین روستاهای استان آذربایجان شرقی تبدیل شود.

یکی دیگر از شگفتی‌های روستای لیقوان ساختار پلکانی خانه‌هاست که همه آن‌ها روی صخره‌های اطراف زمین‌های کشاورزی بنا شده‌اند تا وسعت زمین بیشتری برای کشاورزی داشته باشند. خانه اربابی روستا (داش عمارت) نیز که در بالای تپه قرار دارد و مشرف به دره لیقوان است در سال‌های اخیر توسط میراث فرهنگی استان بازسازی شده و یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های روستای لیقوان است.

گورستان روستا از دیگر جاذبه‌های گردشگری است که با سنگ نوشته‌های گوناگون که به شکلی ماهرانه روی قبرها نقش بسته‌اند در گوشه دیگری از روستا خودنمایی می‌کند. البته برخی از آثار باستانی این گورستان توسط سارقین دزدیده شده که جای تاسف دارد. این قبرستان نیز توسط میراث فرهنگی بازسازی شده و اقدامات قابل توجهی در آن صورت گرفته است.

سد امند

اگر اهل هیجان و تفریحات آبی هستید سد دامنه تبریز یکی از بهترین انتخاب‌های شما خواهد بود. پتانسیل بالای سد امند باعث شده تا امکانات فراوانی از جمله ورزش‌های آبی چون جت اسکی، قایقرانی و ماهیگیری و ورزش‌های هیجان‌انگیز چون اسب سواری و گلف و کارتینگ در این منطقه ایجاد شود. علاوه بر این محیط آرام منطقه و کیفیت خوب زمین این منطقه باعث شده تا زمین گلف این دهکده توریستی به یک زمین گلف حرفه‌ای بدل شود.

از دیگر امکانات رفاهی قابل ذکر این مجموعه دهکده اقامتی و هتل ۵ ستاره سیمرغ است که در ۸ طبقه و ۲۰۰ واحد اقامتی ساخته شده است. از جمله فضاهای مناسب این هتل می‌توان به سالن بدنسازی، گیم‌نت، پارک کودکان و کافی شاپ اشاره کرد.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *