مشهد

غارهای مشهد کجاست؟

شهر مقدس مشهد که سالانه پذیرایی میلیون‌ها زائر مشتاق امام رضا (ع) در قالب تور مشهد است در اطراف خود دارای غارهای دیدنی و زیبا گردشگری می‌باشد.

این متن ممکن است برای علاقه‌مندان به کوهنوری و جستجو گران طبیعت و یا طبیعت گردان جذاب‌تر باشد اما یادمان نرود که هر مسافر باذوق تور ارزان مشهد نیز ممکن است علاقمند به گشت‌وگذار در میان این غارهای زیبا باشد.

معرفی و لیست غارهای مشهد

· غار مغان

· غار کارده

· غار مزدوران

· غار قباد

· غار فاس

· غار بزنگان

· غار زری

به ترتیب غارهای نامبرده شده مشهد به معرفی آنها می‌پردازیم:

غار مغان: (مکان روستای مغان مشهد)

غار مغان در روستای به همین نام واقع‌ شده است که برای رفتن به این غار که در ۳۵ کیلومتری شهر مشهد قرار دارد باید ابتدا از شهر مقدس مشهد از مسیر روستاهای (خان رود، اردمه، بالندر) عبور کنید سپس به روستای مغان می‌رسید و دسترسی شما برای غار مغان که در سال ۱۳۲۴ کشف‌ شده، مهیا می‌شود.

یکی از دلایل جذابیت غار مغان مشهد قدمت آن و زمان کشف آن است که کمتر مورد هجوم گردشگران قرار گرفته است و دارای جذابیت‌های بکر بصری برای هر مشتاق طبیعت‌گردی می‌باشد. غار مغان در یک منطقه پر پیچ و خم قرار دارد که در مشهد به آن منطقه سیدی می‌گویند..

مختصری راجع به محل قرارگیری غار مغان روستای مغان بدانید:

روستای مغان، یکی از روستاهایی زیبا مشهد است که ۳۵ کیلومتر از مشهد فاصله دارد و جمعیت بسیار کمی در روستای مغان زندگی می‌کنند و در فصل بهار انبوه گردشگران و طبیعت دوستان راهی این روستا در مشهد می‌شنوند تا غار مغان را که در ارتفاع ۲۹۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد، مشاهده نمایند. درون روستا مغان یک چشمه زیبا قرار دارد که می‌توان قبل از رسیدن به غار مغان از آن بازدید نمود.

راه اصلی رسیدن به غار مغان خیلی شیب‌دار و لغزنده است و دره‌های عمیق و خطرناکی دارد پس حتما نکات ایمنی قبل از سفر را رعایت کنید و کفش و لباس مناسب بپوشید. همچنین راه منتهی به غار دارای هوای مرطوب است و باید مراقب لیز خوردن باشید اما خود غار ۳ طبقه با ستون آهک است که در بعضی از قسمت‌ها ارتفاع آنها به ۲۵ متر می‌رسد.

طبیعتا راهنمای درون غار با علامت‌گذاری و حرکت راه برگشت شما را آسان می‌کنند و از گم‌شدن شما در غار جلوگیری می‌نمایند پس حتما از علائم استفاده کنید

غار کارده و غار دره آل (مکان روستای کارده مشهد)

در روستای کاردره ۲ غار معروف وجود دارد و علاقه‌مندان به غار پیمائی با ورود به این روستا می‌توانند از ۲ غار (کارده و دره آل) بازدید نمایند. برای رسیدن به روستای کارده مشهد باید از شهر مقدس و زیبای مشهد حدود ۳ کیلومتر دور شوید موقعیت مکانی و نزدیکی روستا به مشهد باعث جذب مسافران زیادی از سراسر ایران شده است که یا به‌صورت مستقل و یا از طریق تور ارزان مشهد به این روستا وارد می‌شوند.

ازنظر روستا نگاری روستای کاردره خشک و سخت استغار کارده که به غار اسکلت مشهور است (به خاطر پیدا شدن بقایای اسکلت و استخوان انسان‌های قرن‌های گذشته) دارای عرض سه متری و طول ۱۰۰ متری مناسب کوهنوردان حرفه‌ای است. اگر از دیدن خفاش لذت می‌برید خبر خوب وجود خفاش درون غار است و همچنین اشکال زیبا درون غار که از رسوبات آهکی تشکیل‌ شده است. از نظر غار نگاری رسیدن به این غار بسیار سخت و طاقت‌فرسا اما زیباست.

غار مزدوران (مکان تپه‌های چاهک مشهد)

غار مزدوران که در زبان بومی و گویش خراسانی مزداوند نامیده می‌شود، در ارتفاعات چاهک واقع شده و این تپه مابین شهر مقدس مشهد و شهر سرخس است؛ مانند تمامی غارهای مشهد خفاش درون این غار قرار دارد و مزدوران یک غار ۱۰۰۰ متری است که بسیار زیبا و مناسب برای همه سنین است و ویژگی اصلی این غار وجود خفاش نعل اسبی است. سوابق نشان می‌دهد که غار در سال ۱۳۳۵ توسط (خورشیدی و منوچهر مهران) کشف‌ شده است.

غار قباد (مکان قوچان مشهد)

قباد غاری آهکی است که از مشهد کمی دور است ولی زیرمجموعه غارهای استان خراسان به‌حساب می‌آید. غار قباد تقریبا به شهرستان قوچان نزدیک است و شما مسافران تور مشهد، باید به سمت قوچان و روستای شیخ کاتلو برای دیدن این غار بروید.

طول این غار تقریبا ۱۰۰۰ متر و عرض آن نزدیک ۱۲۰ متر است و کوهنوردان خراسان این غار را در سال ۱۳۶۹ کشف نموده‌اند. مشخصه ورودی درب غار قباد وجود گوی‌های توپی شکل با وزن ۵ کیلو است و موزه کوهنوردی شیروان دو عدد از این گوی‌ها را در معرض نمایش قرار داده است.

غار فاس (مکان دشت بیاض مشهد)

غار فاس که بومیان به آن غار فارس میگویند در دشت بیاض جای بین شهرهای (قاین و گناباد) خراسان رضوی قرار دارد. تاریخ بیان می‌کنند که غار فاس محل زندگی اسماعیلیان بوده است؛ و مشخصات غار به این‌گونه است که ۷ ورودی برای وارد شدن به مجموعه غار فاس وجود دارد که در دو بخش کوه‌های شمالی و جنوبی پراکنده‌ شده‌اند و اکثر ورودی‌ها که تعداد آنها ۵ دهانه است در دامنه کوه جنوبی فاس غار می‌باشد.

 

غار بزنگان (مکان بزنگان مشهد)

غار بزنگان مانند دیگر غارهای این منطقه یعنی خراسان از جنس آهک است و نزدیک شهر سرخس قرار دارد و تاریخ دیرینه آن بازگوکننده زندگی انسان‌ها قبل از میلاد مسیح در آن است؛ و یک دلیل زندگی انسان درون غار وجود آب آشامیدنی است و دوری این غار باعث شده که تقریبا بکر و دست‌نخورده باقی بماند و تقریبا در منطقه حفاظت‌ شده بزنگان می‌توان به ورودی غار رسید.

غار زری (مکان بزنگان مشهد)

غار زری از دیگر غارهای خراسان‌رضوی و در منطقه‌ای نزدیک شهر مشهد و درون کوه و روستای گلستان مشهد، قرار دارد. این غار حس ماجراجوی شما را تحریک می‌کنند چون تودرتو و پرپیچ‌وخم است و البته نکته جالب غار زری مشهد ارتفاع آن از سطح دریاست که به یک کیلومتر می‌رسد و نگرش شما از غارهای درون زمین را تغییر می‌دهد

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *