موزه

درباره موزه «ون گوگ» در آمستردام هلند

تعلق خاطر داشتن به گذشته یکی از ویژگی‌های انسان بودن است، هیچ انسانی وجود ندارد که به تاریخ و گذشته علاقه نداشته باشد. به همین دلیل دیدن آنچه که از گذشته تا به امروز به یادگار مانده است هر فردی را به وجد می‌آورد؛ موزه ‌ها یکی از مکان‌هایی هستند که می‌توان سیر تحول تاریخی را در آن‌ها مشاهده کرد.

«موزه ون‌گوگ» یکی از معروف‌ترین موزه‌های آمستردام هلند است که در سال 1973 افتتاح شده و میزبان آثار نقاش معروف ون‌گوگ است. اغلب آثار ون گوگ که در این موزه به نمایش گذاشته شده توسط پسرش در سال 1925 که آن‌ها را به ارث برده بود به موزه شهری آمستردام قرض داده شد و سرانجام سال 1962 به بنیاد ونسان ون گوگ منتقل شد و امروزه به نام «موزه ون‌گوگ» شناخته می‌شود.

طراحی ساختمان «موزه ون‌گوگ» در سال 1963 به معمار هلندی «گرید ریتود» سپرده شد، اما این طراح یک سال بعد درگذشت و ساختمان تا سال 1973 نیمه کاره رها شد. در نهایت ساختمان جدید این موزه، توسط یک مدرنیست ژاپنی در سال 1999 به این مجموعه افزوده شد.

ساختمان قدیمی «ریتولد» و ساختمان جدید موزه «کوروکاوا» نام دارد که در حال حاضر هر دو ساختمان موزه مورد استفاده قرار گرفته و هریک میزبان بخشی از مجموعه‌ها هستند. ساختمان ریتولد هم‌اکنون مجموعه‌های دائمی موزه را در خود جای داده است. پس از ورود به ساختمان قدیمی، ابتدا زندگی‌نامه ون‌گوگ به شکلی جذاب به نمایش درآمده است و علاقه‌مندان می‌توانند از نخستین آثار و طراحی‌های اولیه این نقاش معروف بازدید کنند؛ ساختمان دیگر موزه هم مخصوص نمایشگاه‌های موقتی و مهم است.

این موزه، به دلیل جمع‌آوری و نمایش بزرگترین مجموعه ون‌گوگ که شامل 200 نقاشی، 400 طراحی و 700 نامه از اوست به شهرت رسیده و از جاذبه‌های مهم گردشگری در آمستردام هلند به شمار می‌آید. آثار این نقاش در سالن اصلی موزه به ترتیب زمانی چیده شده است، البته در میان نمایشگاه‌های دائمی ۹ پرتره از خود ون‌گوگ و تعدادی از اولین نقاشی‌های او که قدمت آن ها به سال ۱۸۸۲ بازمی‌گردد هم به نمایش گذاشته شده‌اند.

از آثار معروف این موزه می‌توان به نقاشی تابلوی گل‌های آفتاب‌گردان، مزرعه گندم و کلاغ، خانه زرد، خودنگاره نقاش، زوج‌های عاشق در باغ، خورندگان سیب زمینی، زنبق‌ها و شکوفه‌های بادام اشاره کرد.

موزه ون‌گوگ همچنین از بخش‌هایی از جمله زندگی ونسان، نامه‌های برادرانه، داستان‌ها و رازهای ونسان ون‌گوگ، مجموعه دوستان هنرمند، مجموعه چاپ‌ دستی فرانسوی، تاثیر ون‌گوگ بر نقاشان پس از خود و مجموعه نقاشی‌های ژاپنی تشکیل شده است.

یکی از بخش‌های متفاوت این موزه، مجموعه نامه‌های ونسان ون‌گوگ به برادرش، دوستان و سایر اعضا خانواده است. در این موزه می‌توان نسخه اصلی نامه‌ها و ترجمه‌ آن‌ها را دید و با فراز و نشیب‌های زندگی این نقاش هلندی آشنا شد.

از دیگر بخش‌های مورد توجه موزه «ون‌گوگ» می‌توان به بخش نمایشگاه ژاپن اشاره کرد که بازدیدکنندگان در آن چگونگی تاثیر ون‌گوگ از هنر خاص ژاپنی را درک خواهند کرد. در این موزه، به غیر از اینکه می‌توان از آثار ون‌گوگ بازدید کرد، می‌توان مراحل پیشرفت هنری او را نیز شاهد بود و آثارش را با دیگر هنرمندان قرن ۱۹ مقایسه کرد.

این موزه، همچنین هر ساله میزبان نمایشگاه‌های مختلف است. در یکی از این نمایشگاه‌ها که در سال 2016 برپا شد، مدیران موزه به دلیل استقبال بسیار خوب بازدیدکنندگان تصمیم گرفتند آن را به شکل دائم برگزار کنند و به عنوان بخشی از موزه در معرض دید همگان قرار دهند.

این نمایشگاه کارهایی از نقاشان ممتاز قرن 19 و 20 را به نمایش گذاشت که از آن جمله می‌توان به آنری گابریل ایبل نقاش فرانسوی، تئو ون ریسلبرگ نقاش بلژیکی، موریس دنی نقاش فرانسوی، هرمان پل نقاش آلمانی و… اشاره کرد.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *