شیراز

10 تفریح رایگان در شیراز

این مقاله 10 نمونه از تفریحات رایگان و دلچسبی که می توانید در شیرازگردی از آن لذت ببرید را به شما معرفی می کند. به این ترتیب با حداقل هزینه می توانید خاطرات به یادماندنی برای خود ساخته و از گشت و گذار در شیراز لذت ببرید و در هزینه های خود صرفه جویی نمایید.

شیراز

شیراز مرکز استان فارس، از کلانشهرهای ایران و از مهم ترین شهرهای توریستی ایران به شمار می آید. در افسانه ها آمده است که شیراز فرزند تهمورس (از پادشاهان سلسله پیشدادیان) شهر شیراز را تأسیس کرد و نام این شهر برآمده از نام اوست. به روایتی دیگر؛ نام این دیار “شهر راز” بوده که به اختصار شیراز خوانده شده است. در حالی که بر اساس تحقیقات “تدسکو” شیراز به معنای مرکز انگور خوب است. در این تحقیقات مشخص شده است که در گذشته های دور نام شیراز به صورت تیرازیس و بعدها شیرازیس تلفظ می شده و به معنای مرکز انگور خوب بوده و بالاخره بنا به نوشته کتاب “صورالاقالیم”، از جهت وجود دام های بسیار در دشت شیراز، آنجا را “شیرساز” نامیده اند. علاوه بر این؛ در گذشته، شیراز را شیدراز به معنای شیب بلند می خوانده‌اند. چون سطح این جلگه دارای شیب زیاد و طولانی است. حتی هم اکنون به محل‌های پایین شیراز؛ شی بازار یا شیب بازار می‌گویند. این شهر از لحاظ پتانسیل گردشگری و جذب توریست از مهمترین شهرهای کشور است و چه از لحاظ طبیعت گردی چه از لحاظ فرهنگی، آثار باستانی و اماکن زیارتی کم نظیر است.که از مهمترین آنها میتوان موارد زیر را نام برد: باغ دلگشا، باغ ارم، نارنجستان قوام، باغ عفیف آباد، باغ زیبای جهان نما،حافظیه، آرامگاه سعدی (سعدیه)، ارگ کریم خان، آستانه مبارکه حضرت شاهچراغ، دروازه قرآن، بازار وکیل، آرامگاه سیبویه، آستانه سید علاالدین حسین، حمام وکیل، آرامگاه خواجوی کرمانی، بقعهٔ هفت تنان، بقعهٔ چهل تنان، موزهٔ پارس، مسجد جامع عتیق، عمارت کلاه فرنگی و…

در ادامه به معرفی 10 نمونه از تفریحات رایگان شیراز پرداخته که می توانند یک برنامه شیرازگردی دلنشین و به یادماندنی از دیدنی های شیراز را برای شما رقم بزنند.

1-گهواره دید

گهواره دید شیراز،چهار طاقی است که بر بالای نوک غربی کوه چهل مقام و مشرف به تنگ الله اکبر ساخته شده است.مردم شیراز به این بنا گهواره دیو هم می گویند و البته در برخی کتاب ها از آن به عنوان گنبد عضد هم یاد شده است.گهواره دید در دوره دیلمیان به عنوان محل دیدبانی محافظان تنگ الله اکبر ساخته شده و از سمت شمال نیز به پارک ملی بمو وصل می شود.پس از بازدید از گهواره دید اگر جاده را تا فاصله دو کیلومتر ادامه دهید به اثر تاریخی دیگری به نام چاه مرتضی علی می رسید.این اثر در حقیقت ساختمانی با نمای سنگی و دارای دو آب انبار و چندین اتاق تو در تو است.بنا از سنگ و ساروج ساخته شده و مربوط به دوره صفویان می باشد.افراد محلی بر این باورند که فردی به نام مرتاض علی در این مکان به عبادت و ریاضت می پرداخته و نام محل برگرفته از این شخص است.

برای دسترسی به این دو اثر ثبت ملی می بایست به پارکی که در جوار دروازه قرآن قرار گرفته به نام کوهپایه بروید و سپس از طریق جاده ای که به صورت پله پله تعبیه شده به سمت بالای کوه بروید.

آدرس:ورودی شیراز از سمت پلیس راه شیراز-اصفهان،دروازه قرآن،کوهپایه

ساعات بازدید:24 ساعته

شیراز

2-پیک نیک در پارک آزادی

پارک شهر یا پارک آزادی،یکی از قدیمی ترین بوستان های شیراز است.پارک آزادی با 200 هزار متر مربع وسعت به عنوان بزرگترین پارک شیراز شناخته می شود.شما می توانید همراه با خانواده خود در این پارک زیبا بگذرانید.پارک آزادی امکانات زیادی از جمله:

دریاچه مصنوعی و قایق پدالی

شهربازی با انواع بازی های برای کودکان و بزرگسالان

غرفه های خرید

تالار نمایش

رستوران و فست فود

حوض های بزرگ و آبنماهای زیبا

لانه پرندگان

نمازخانه

سرویس بهداشتی

آدرس:  شیراز ، بلوار آزادی ، فلکه گاز ، پارک آزادی

ساعات بازدید:24 ساعته

شیراز

3-پارک کوهستانی دراک

پارک کوهستانی دراک از بزرگترین پارک های ایران است که در دامنه های کوه دراک واقع در شمال غرب شیراز قرار گرفته است.پارک کوهستانی دراک در سال 1396 افتتاح شد.این پارک علاوه بر چشم انداز بی نظیر از شهر شیراز دارای زیپ لاین و پل معلق که از برترین ها در کشور است،می باشد.همچنین علاقه مندان به کوهنوردی می توانند در هوای پاک کوه لذت کوهنوردی را نیز تجربه نمایند.سایر امکانات این پارک شامل:پیست دوچرخه سواری،پیاده راه،زمین بازی کودکان،دریاچه مصنوعی،آلاچیق،نمازخانه،سرویس بهداشتی و غیره می باشد.

آدرس:بزرگراه حسینی الهاشمی،شهرک برف فروشان

ساعات بازدید:24 ساعته

4-قدم زدن در پارک حاشیه ای چمران

پارک حاشیه ای چمران با طولی برابر 3 کیلومتر و پهنایی معادل 30 متر در حاشیه اتوبان چمران واقع شده است.پارک حاشیه ای چمران توسط معمار برجسته شیرازی مهندس مهرداد ایروانیان طراحی شده است.طراحی پارک چمران از فصول سال الهام گرفته که هر کدام از این فصول نمایانگر دوران رشد انسان از کودکی تا کهنسالی می باشد.در هنگام قدم زدن در پارک حاشیه ای چمران می توانید از تماشای باغ های قدیمی شیراز و البته رودخانه خشک که در سمت دیگر اتوبان چمران قرار دارد لذت ببرید.وجود هتل بزرگ چمران،خیابان نیایش با رستوران ها و کافه های بی نظیر و در انتها بولوار معالی آباد پارک حاشیه ای چمران و پیاده رو سلامت که مسیری زیبا و مناسب برای پیاده روی و ورزش است این مسیر را جذاب تر کرده است.

آدرس:بولوار چمران

ساعات بازدید:24 ساعته

5-گذراندن یک روز کامل در مجتمع تجاری-تفریحی خلیج فارس

مجتمع تجاری خلیج فارس با زیر بنایی بالغ بر 450 هزار متر مربع به عنوان اولین،بزرگترین،مدرن ترین و مجهزترین مجتمع تجاری،تفریحی،فرهنگی و گردشگری ایران در محور شمالی شیراز به سپیدان و در ابتدای ورودی شهر جدید صدرا واقع شده است.این مجتمع در 6 طبقه و با گنجایش 5500 خودرو در بزرگترین پارکینگ طبقاتی ایران،با الگوبرداری از معماری زمان هخامنشیان ساخته شده است.امکانات این مجموعه شامل موارد زیر می باشد:

2500 واحد فروشگاهی

ایران لند،بزرگترین و مدرن ترین شهربازی سرپوشیده ایران

سالن بولینگ با 14 لاین بزرگسال و 2 لاین کودکان

سالن بیلیارد با 16 میز و سالن مجزا جهت بانوان

هایپرمارکت زنجیره ای ،هایپراستار

حسینیه با ظرفیت 2000 نمازگزار

مجموعه فرهنگی سینمایی هنر شهر آفتاب دارای سالن های متعدد سینما و تئاتر

آدرس:فارس-شیراز-بلوار دکتر حسابی-مجتمع تجاری تفریحی خلیج فارس

ساعات بازدید:9:00 الی 23:00

شیراز

6-بازدید از روستای قلات

روستای تاریخی قلات در 36 کیلومتری شمال غربی شیراز واقع شده و آب و هوایی خنک حتی در گرم ترین روزها و ماه های سال دارد.روستای قلات به دلیل طبیعت زیبا و قدمت چند هزار ساله از جمله روستاهای هدف گردشگری استان فارس به شمار می رود.قلات در ناحیه ای کوهستانی با بافت مسکونی متمرکز واقع شده است.کلیسای ارامنه واقع در این روستا توسط میسیونرهای مذهبی مابین جنگ جهانی اول و دوم ساخته شده است که هم اکنون بازمانده های آن باقی مانده است.بافت این روستا بسیار قابل توجه است.همچنین قلات دارای کافه ها و رستوران های متعدد با چشم اندازهای بی نظیری می باشد.گردشگران همچنین می توانند با استفاده از اتوبوس های شهری نیز از میدان نمازی تا میدان وسط روستای قلات بروند.

آدرس:36 کیلومتری جاده شیراز-سپیدان،روستای قلات

ساعات بازدید:24 ساعته

شیراز

7-زیارت شاهچراغ

شاهچراغ نامی است که بر آرامگاه حضرت سید امیر احمد (ع) ملقب به شاهچراغ ،فرزند بزرگوار امام موسی کاظم(ع)،گذاشته اند.بنا در دوره اتابکان فارس در قرن ششم هجری قمری ساخته شده است.آینه کاری و کاشی کاری های تزئینی این بنا حقیقتا خیره کننده است.برای بازدیدکنندگان خانم رعایت حجاب چادر برای ورود به محوطه حرم الزامی است.

آدرس:خیابان احمدی شمالی

ساعات بازدید:8:00 الی 22:00

8-دروازه قرآن

دروازه قرآن تنها دروازه به جا مانده از 6 دروازه قدیم شیراز است که امروزه به عنوان یکی از آثار تاریخی و دیدنی این شهر به شمار می آید.دروازه قرآن در شمال شهر شیراز و در ورودی شهر قرار گرفته است.دروازه قرآن به فرمان عضدالدوله دیلمی ساخته شده است.در قسمت بالای این دروازه قرآنی قرار دارد تا مسافران با تبرک از زیر آن عبور کنند و در طول سفر سلامت باشند.دروازه قرآن به کوهی که آرامگاه خواجوی کرمانی شاعر بزرگ ایران زمین در آن قرار دارد نزدیک است.

آدرس: ورودی شیراز از سمت پلیس راه شیراز-اصفهان،دروازه قرآن

ساعت بازدید:24 ساعته

9-دریاچه نمک

دریاچه نمک یا دریاچه مهارلو در 18 کیلومتری جنوب شرقی شیراز و در ارتفاع 1560 متری از سطح دریا قرار گرفته است.دریاچه نمک محل مناسبی برای زیست پرندگانی همچون تنجه،آنقوت،فلامینگو و آبچلیک می باشد.دریاچه نمک به دلیل شوری آب محل رشد کشندهای قرمز که نوعی از جلبک مقام به شوری است،می باشد.رشد این جلبک ها باعث صورتی شدن رنگ دریاچه و جذابیت دوچندان آن شده است.

آدرس:کیلومتر 18 جاده شیراز-بندرعباس

ساعات بازدید:24 ساعته

10-بازار وکیل

بازار وکیل در شهر شیراز به دستور کریم خان زند در مرکز این شهر ساخته شده است.بازار وکیل جزئی از مجموعه وکیل است.مجموعه وکیل شامل ارگ،مسجد،حمام و بازار می باشد.همچنین بازار وکیل شامل دو رشته شمالی – جنوبی و شرقی – غربی است که یکدیگر را قطع می کنند.رسته های فرش فروشان،مسگران،پارچه فروشان و …همچنان در این بازار فعالیت دارند و شما می توانید ضمن بازدید از بازار وکیل سوغاتی های نفیسی خریداری نمایید.

آدرس:میدان شهدا-بازار وکیل

ساعات بازدید:8:00 تا اذان مغرب

 

مقالات مرتبط:

20 تفریح رایگان در دبی

مجموعه تفریحی ورزشی توچال

سرزمین موج‌های آبی مشهد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *