موزه

موزه ‌ای با خاطرات اُتول‌های قدیمی و بوی امشی

کوچه فیات در محله دروازه دولت تهران در روزگار قدیم بروبیایی داشته، سومین جایگاه سوخت تهران بوده که به جز بنزین، گازوئیل و روغن و حتی امشی به مردم می‌فروخته؛ این کوچه یک سالی است که به موزه موضوعی تبدیل شده تا میزبان علاقمندان میراث قدیمی تهران باشد.

 تقاطع خیابان انقلاب اسلامی و سعدی شمالی، نبش کوچه فیات مکانی است که می توان چشم ها را بست و به ۸۰ سال پیش رفت. در سال های دور اتومبیل‌های شخصی و درباری به اینجا می آمدند تا بنزین بزنند و بروند البته این جایگاه سوخت محدود به ماشین‌های کوچک نبود ماشین‌های سنگین نیز می آمدند تا گازوئیل بزنند تا بتوانند محموله‌شان را از تهران بیرون ببرند. می شود تصور کرد که آن روزها صفی برای زدن بنزین وجود نداشت و هرخودرویی وارد این جایگاه سوخت می شد بنزینش را بدون صف می زد و خارج می شد. در این جایگاه سوخت می شد روغن موتور ماشین را عوض کرد و حتی برای نابودی سوسک و دیگر جانورهای موذی امشی خرید. بله در جایگاه سوخت ۸۰ سال پیش حشره کش و نفت سفید در جایگاه می فروختند.

دروازه شمیران، روزگاری دروازه خروج از تهران به سمت حومه شمالی و منطقه شمیرانات در این شهر بود. اتومبیل تازه به کوچه خیابان های تهران راه باز کرده بود و تعداد محدودی توان خرید آن را داشتند ولی هرکسی اتول داشت برای ورود و خروج از تهران و یا رفتن به شمیران به کوچه فیات می آمد تا بنزین بزند. جایگاه پمپ بنزین دروازه دولت نیز بین سال های ۱۳۱۷ تا ۱۳۲۳ از سوی شرکت نفت انگلیس و ایران در این محل ساخته شد.  پمپ بنزین دروازه دولت، تنها پمپ بنزین قدیمی از نسل اول پمپ بنزین هاست که در تهران ساخته شده که تا سال ۱۳۷۲ فعال بوده اما به دلیل عملیات خط مترو و لزوم تخلیه مخازن آن تعطیل شده است. اما چندی است مسئولان شرکت نفت با احداث موزه ای اقدام به حفظ این اثر تاریخی و موزه ای کردند.

تعدادی خودروی قدیمی نیز در محوطه به نمایش گذاشته اند، از جمله یک دستگاه فولکس قورباغه ای که تفاوت آن با دیگر خودروها در محلِ قرار گرفتن باک آن است، به این معنی که موتور فولکس در عقب خودرو قرار دارد و باک بنزین آن زیر کاپوت جلوی ماشین است. دومین خودروی به نمایش درآمده، یک دستگاه بنز ۱۹۰ است که تاکسی های قدیم تهران به دو رنگ سفید و مشکی از این مدل بودند. بنز ۱۹۰ هم از معدود خودروهایی است که در تهران قدیم هم بنزینی و هم گازوییلی بوده و به سبب گازوییلی بودن، به عنوان تاکسی از آن استفاده می شده است.

یک خودرو پژو سفید رنگ که در کنار یکی از پمپ های بنزین قرار دارد، متعلق به محمدجواد تندگویان، نخستین وزیر نفت بعد از انقلاب اسلامی است. و بالاخره وسیله دیگر یک موتورسیکلت است که به طور معمول در پمپ بنزین ها بنزین می زده است.

مخزن و تانکر سوخت لیلاند در ضلع جنوب غربی موزه از موارد دیگر به نمایش درآمده در موزه پمپ بنزین دروازه دولت است. این تانکر شاید از نمونه های خیلی قدیمی تانکرهای سوخت رسانی باشد که در موزه مستقر شده است. در کنار این نفتکش، مخزن های سه گانه ای که نفت سفید، بنزین و گازوییل در آنها پر می شده، از بخش های دیگر نمایشی موزه است. بخش دیگر فضای باز، نمایش چگونگی سوخت رسانی از مخزن به خودرو در جایگاه است که با نشان دادن مسیر حرکت بنزین، گازوییل و نفت سفید در ویترین های کفی جایگاه نمایش داده می شود. بازدید کنندگان به کمک این ویترین می توانند رفت و برگشت لوله ها را به مخزن برای تغذیه دیسپنسرها مشاهده کنند. اما یک نکته جالب دیگر در مورد موزه پمپ بنزین دروازه دولت وجود شعبه یا فروشندگی نفت در ضلع شمال غربی محوطه است. امری که در جایگاه های سوخت قدیمی مسبوق به سابقه بوده و در پمپ بنزین های امروزی اثری از آن دیده نمی شود. در واقع مردم به این شعبه مراجعه و نفت سفید دریافت می کردند.

اما حکایت فضای بسته موزه، داستان دیگری است. این بخش از سه اتاق تشکیل شده که اتاق اول معرف خود جایگاه دروازه دولت است. در این اتاق اهمیت مکانی و جغرافیایی پمپ بنزین دروازه دولت، نشان داده شده همچنین روند تبدیل این جایگاه به موزه در این اتاق به نمایش درآمده است. این موقعیت از طریق یک تابلوی مفهومی نقاشی و نقشه هایی که از قدیمی ترین نقشه ها، از مقاطع مختلف، به دست آمده، همه در آن اتاق عرضه شده است. علاوه بر اینها یک ماکت در این اتاق کار انتقال و جابه جایی فراورده های نفتی را از تانکر به مخزن و از مخزن ها به دیسپنسرها و از دیسپنسرها به خودرو نشان می دهد.

در این بخش اطلاعات تاریخی دیگر به نمایش گذاشته شده است، مثل سندی که نشان می دهد مردم در جریان ملی شدن صنعت نفت، تابلوی شرکت نفت انگلیس و ایران را در این جایگاه پایین می کشند و تابلوی شرکت ملی نفت ایران را بالا می برند. اتاق سوم، اتاق تشریح پمپ های بنزین و دستگاه های مرتبط با آن است. در اینجا یک پمپ باز شده و تشریح می شود. بازدید کننده می تواند ببیند که داخل آن چیست و چگونه کار می کند. همین طور این نمونه نشان می دهد که چه تحولاتی در پمپ های بنزین اتفاق افتاده و پیوند میان این دستگاه ها در خط نمایشی نشان داده می شود. اینکه فراورده چگونه از مخزن مکش و به باک خودرو منتقل می شود، موضوع دیگری است که در این اتاق به نمایش درمی آید.

پمپ‌بنزین دروازه دولت (جایگاه شماره۶) سومین جایگاه عرضه سوخت تهران و از معدود جایگاه‌های بجا مانده از نسل پمپ‌بنزین‌های نخستین است که سال ۱۳۱۰ ساخته و مردادماه سال ۹۶ در فهرست آثار ملی ثبت شد.

اکبر نعمت الهی مدیر موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت با اشاره به تخریب ۸ پمپ بنزین از ۱۰ جایگاه قدیمی در تهران گفت: هم اکنون تنها ۲ مرکز باقی مانده که یکی درخیابان امیریه -گمرگ و دیگری همین دروازه دولت است که به یک شکل و از سوی شرکت انگلیسی و ایرانی طراحی و ساخته شده بود. جایگاه سوخت امیریه به بخش خصوصی واگذار شده و هم اکنون نیز کاربری جایگاه سوخت را دارد.

وی در ادامه با بیان این که این محوطه در سال ۹۷ از شهرداری تهران بود در اختیار شرکت نفت قرار گرفت، گفت: هواکش مترو که غیر ضروری بود برداشته و تصمیم بر احداث موزه‌ موضوعی گرفته شد.

وی با بیان اینکه تاکنون حدود ۲۵ موزه صنعت نفت در اقصی‌نقاط کشور تعریف و طراحی شده است، افزود: برای هر موزه نفتی در هر نقطه از کشور متناسب با شرایط منطقه و توانایی صنعت نفت در آن منطقه، موضوعی تعریف شده است که این موزه‌ها با موضوعات مرتبط با آن منطقه به بهره‌برداری می‌رسند، به عنوان نمونه در مسجدسلیمان به عنوان خاستگاه اکتشاف نفت در خاورمیانه، موزه «اکتشاف، حفاری و تولید نفت» تعریف شده و در آبادان به موضوع پالایش فرآورده‌های نفتی و آموزش پرداخته‌ایم.

نعمت‌الهی وزارت نفت را در زمینه ایجاد موزه‌های صنعتی در کشور پیشرو دانست و گفت: نخستین موزه صنعتی کشور در آبادان و با تلاش وزارت نفت به بهره‌برداری رسید و امیدوارم سایر سازمان‌ها و مجموعه‌های صنعتی نیز به این موضوع توجه کنند.

مدیر موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت از مذاکره با شهرداری تهران به منظور ایجاد موزه بزرگ صنعت نفت در پارک پردیسان خبر داد و گفت: امیدواریم با همکاری و موافقت شهرداری تهران، کلنگ احداث موزه بزرگ صنعت نفت پایتخت با موضوع علوم و تکنولوژی‌های بکار گرفته شده در نفت تا پایان امسال به زمین زده شده و کار طراحی آن آغاز شود.

نعمت‌الهی همچنین از مذاکره دو وزارتخانه نفت و امور خارجه برای ایجاد موزه اسناد تاریخی نفت در ساختمان شماره ۳ وزارت امور خارجه در میدان مشق تهران خبر داد و گفت: این ساختمان در گذشته توسط انگلیسی‌ها ساخته شده و متعلق به شرکت نفت انگلیس و ایران بوده که تمامی اتفاقات و رویدادهای مربوط به ملی شدن صنعت نفت را در خود دارد. این بنا در دوره‌های بعدی در اختیار وزارت امور خارجه قرار گرفته است.

وی ابراز امیدواری کرد با توافق‌نامه‌ای که میان وزارت نفت و وزارت امور خارجه به امضا رسیده است، این بنا مجددا در اختیار وزارت نفت قرار بگیرد و موزه بزرگ اسناد صنعت نفت در آن ایجاد شود.

نعمت‌الهی گفت: تا کنون بالغ بر ۲۵ میلیون سند تاریخی مربوط به شکل‌گیری صنعت نفت گردآوری شده که پیش‌بینی می‌شود این رقم تا ۵۰ میلیون افزایش یابد که می‌تواند در این موزه در معرض دید عموم قرار گرفته و مرکزی برای مطالعات و پژوهش محققین کشور باشد.

منبع:ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *