موزه

موزه «آکروپولیس»، حافظ یادگار عصر طلایی آتن

موزه ‌ها همواره نمایان‌گر میراث ملت‌ها در طول تاریخ بوده و فرهنگ، تاریخ و هنر را برای نسل بعد بازگو می‌کنند. موزه‌ها همچنین حافظ تاریخ نسل گذشته و فرهنگ ملل و اقوام هستند و تجربه سیر در تاریخ را برای علاقه‌مندان به ارمغان می‌آورند.

موزه«آکروپولیس» یکی از پربازدیدترین موزه‌های یونان است که در منطقه تاریخی ماکریانی ساخته شده و در 300 متری جنوب شرقی معبد پارتنون قرار دارد. موزه آکروپولیس در سال 2009 به عنوان جایگزینی برای موزه قدیمی ساخته شد و شروع به فعالیت کرد.

تمام آثار این موزه در پارتنون یا دامنه‌های آکروپولیس و بناهای دیگر موجود در منطقه یافت شده‌اند و این اشیاء و آثار باستانی، موزه آکروپولیس را به یکی از بهترین موزه‌های یونان و جهان تبدیل کرده‌اند.

بنای این موزه، در فضایی به مساحت 21 هزار متر مربع و شبیه به معبد پارتنون ساخته شده است، برنارد چومی معمار بنای این موزه تلاش کرده است تا مدل ستون‎‌های این موزه و اندازه آن‌ها دقیقا بازتابی از ستون‌های پارتنون باشد.

در معماری ساختمان این موزه، شیشه‌های بزرگی به کار رفته است که امکان دسترسی به چشم‌انداز شهر آتن را برای بازدیدکنندگان موزه فراهم می‌کند و از ویژگی‌های مهم بنا محسوب می‌شود، علاقه‌مندان به تاریخ در ساختمان جدید این موزه می‌توانند با زندگی آتنی‌های ساکن آکروپولیس روبه‌رو شوند.

موزه آکروپولیس بیشتر از هر موزه، دیگری حول محور نور می‌چرخد، نور در بخشی که مجسمه‌ها در آن به نمایش درآمده‌اند متفاوت‌تر از دیگر بخش‌ها است. از دیگر ویژگی‌های ساختمان آن می‌توان به مسیر بازدیدکنندگان این موزه اشاره کرد که به صورت یک چرخ سه بعدی طراحی شده است. حرکت با کشفیات حفاری‌های باستانی‌شناسی آغاز می‌شود تا مرمرهای پارتنون ادامه داشته و به دوره رومیان ختم می‌شود.

آکروپولیس بر اساس نیازهای مخصوص به سه بخش پایه، میانه و بالا طراحی و تقسیم شده است، بخش پایه موزه با مشاوره متخصصان، حفریات باستان‌شناسی در مکانی تحت حفاظت شبکه‌ای از ستون‌ها قرار داده شده است تا به آثار باستان‌شناسی حساس خسارتی وارد نشود، در بخش میانه بازدیدکنندگان به نمایشگاه اصلی می‌رسند که دوران آرکائیک و امپراطوری رومیان در آن به نمایش در آمده‌ و بخش بالایی که به شکل مستطیل پارتنون ساخته شده، حول محور مرمرهای پارتنون شکل گرفته، درست همان‌طور که پارتنون اصلی در قرن‌های گذشته وجود داشته است.

مجموعه اشیاء موجود در این موزه، مربوط به دوره‌های رومی و آرکائیک بوده که شامل مجسمه‌های گچ‌کاری‌ پارتنون، گچ‌کاری‌های ارک‌تئوم، دیواره معبد آتنا نایک، ستونی به شکل پیکره یک زن، پیکره‌های گلی و گلدان‌هایی از معبد نیمف‌ها (نیمی انسان- نیمی حیوان) است.

این موزه، هم‌چنین در برگیرنده مجموعه‌ کتیبه‌های آتنی و سایر نواحی یونان است که شامل تصویب‌نامه مجمع مردم آتن (قبل از حمله ایران به یونان در سال ۴۸۰ پ.م)، قانون مقدس پرستندگان معبد آکروپولیس که زیباترین نمونه این کتیبه است، آتشکده،‌ قطعه‌ای از سنگ آهک، سنگ یادبود (استل) یافته شده در الوسیس، سنگ یادبودی با متن عهدنامه آتن می‌شود.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *